Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Älgjakten har börjat...  (läst 27694 gånger)

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Älgjakten har börjat...
« Svar #180 skrivet: 15 okt-08 kl 16:15 »
Man dödar inte djur för nöjes skull.
Jag skjuter djur av några olika orsaker.

1. Vissa ger mig mat.
2. Andra konkurera med mig om maten. Exempelvis kråkor, räv mm. Mindre konkurens, mera mat till mig.
3. Ibland så får jag betalt för det. 

Moraggarn

  • Inlägg: 599
    • -
SV: Älgjakten har börjat...
« Svar #181 skrivet: 15 okt-08 kl 16:18 »
Jag förstår inte varför du skall hetsa upp dig på att kungen inte ha bjudit med någon svetsare i jaktlaget.
När jag skall jaga så bjuder jag med folk som jag tycker om och som jag vet är duktiga på att skjuta vid rätt tillfälle och avstår vid fel tillfälle och jag har aldrig bjudit med någon direktör. ;D
Av den enkla anledninge att jag inte umgås med någon högutbildad. Så jag tror att kungen inte har så många vänner som jobbar som svetsare. ;)

Dom jagar ju på Sveaskogs marker och Sveaskogs ordförande Göran Person fick inte heller vara med. ;D Och han har ju ändå varit stadsminister.
Jordbruksministern Eskil Erlandsson fick inte heller vara med. Så jag är inte så avundsjuk. ;)

Sen har jag också svårt att förstå varför man skall vara med och slakta, stycka och tillagning för att det skall räknas på riktigt.
Jag vet flera som inte gör det. Det är ju jakten som är roligast. Att stå och slita i ett älgskinn är knappast någon njutning.

Kolla bara hur dom mesta bönder gör som föder upp köttdjur. När det är dax för slakt så lämnar man bort det till en expert istället för att stå och misslyckas med allt.

Jag var med på en älgstyckning där vi skar upp alla bitar och la dom på ett bord. Älgfilên hamnade bredvid högen som skulle bli köttfärs.
Han som kunde minst fick köra kvarnen. Så han hämtade från köttfärshögen och skar dom i bitar innan han slängde ner dom i kvarnen. När han var klar så fanns det plötsligt ingen filê kvar.
Det hade aldrig hänt om man hade lämnat det till några proffs.

Men kött fick man och mätta blev ni,sen om det färs eller inte spelar inte så stor roll i det hela.Visst är det både roligt och gott att kunna bjuda goda vänner på en väl tillagad älgfilé,men det är knappast något deras magar bryr sig om bara dom blir mätta.Finns hur många recept som helst på kanongoda hamburgare ;D

När jag utbildade mig till styckare så sa min lärare att"man kan aldrig göra fel,det finns ju köttfärs"

Moraggarn

  • Inlägg: 599
    • -
SV: Älgjakten har börjat...
« Svar #182 skrivet: 15 okt-08 kl 16:23 »
Jag uppskattar allt, viltvården, kamratskapet, vapnen, den underbara känsla att stoppa fint kött i frysen, naturen, kicken att skjuta djuret, svärandet när man drar en älg över blötmyren...
Det allra bästa är det spektrum av folk man träffar runt jakten, har jagat med allt från a-kassekillar till de högsta samhällstopparna, alla lika trevliga. Vänner runt hela norden. Jakt är underbart, även om jag inte gillar vissa jaktformer,

Mitt i prick. Ibland kan man inte sätta ord på saker och ting men här satte du verkligen varenda bokstav rätt.BRA JOBBAT!!!

Margit

  • Gäst
SV: Älgjakten har börjat...
« Svar #183 skrivet: 19 okt-08 kl 23:31 »
Älgjakten i år var fantastisk, fint väder och mycket gott om älg. Stora fina tjurar och många tvåkalvskor  :)

En stor del av älgarna sköts kring den stora riksvägen som går genom byn, förhoppningsvis blir det färre viltolyckor. Tyvärr blev en älg påkörd tidigt en morgon, men föraren klarade sig.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Älgjakten har börjat...
« Svar #184 skrivet: 19 okt-08 kl 23:41 »
Här verkar älgjakten vara som vanligt. Vårat jaktlag har skjutit en älg på 6 år.
Men nu säger länstyrelsens vargspårare att vargfamiljen har flyttat pga att det inte fanns någon mat till dom inom rimligt jaktavstånd.
Så vi hoppas att det är sant. För då kanske vi också kan få tillbaka klövjakten igen.

leifhh

  • Gäst
SV: Älgjakten har börjat...
« Svar #185 skrivet: 22 okt-08 kl 09:06 »
Fällde min första älg i söndags. En stackars kviga som nog vart påkörd i våras för hennes högra framben var rejält tiilltufsat - bogbladet och överarmsbenet var sammanvuxna i leden. Vi kallade till såväl polis som jaktgrannar och älgen räknades bort från licensen.
De skotten var en sann välgärning.

Rak

  • Inlägg: 41
SV: Älgjakten har börjat...
« Svar #186 skrivet: 23 okt-08 kl 21:32 »
Grattis! Själv fick jag mig en kviga förra onsdagen. I morgon hoppas jag på en kalv...

sunken

  • Inlägg: 34
SV: Älgjakten har börjat...
« Svar #187 skrivet: 28 okt-08 kl 14:48 »
Det har blivit ovanligt lite älgjakt i år då vi fick tillökning i september (De blev en Freja 8)) men i helgen fick jag skjuta en kalv. Jag hade nog räknat med att det skulle bli ett "nolltaxeringsår" på älgfronten så det var lite överraskande.

Men nu så är i alla fall älgjakten avklarad för i år så nu blir det mer tid till fågeljakt. Sen blir det ju inte sämreav att snön anlände i dag (om än i liten skala).

Trevlig fortsättning på jakten!

// Jon


leifhh

  • Gäst
SV: Älgjakten har börjat...
« Svar #188 skrivet: 12 nov-08 kl 21:16 »
Å på fars dag var det dags igen. Då sköt jag mitt livs andra älg (och ja, det är min första älgsäsong). Tur i passlottningen kan man väl lungt säga eftersom vi har en tilldelning på 2 vuxna och 2 kalvar (är 20 pers i laget). Nu ett par veckors paus innan vi ger oss ut efter de två kalvarna.

Milan

  • Inlägg: 20
    • Blekinge
SV: Älgjakten har börjat...
« Svar #189 skrivet: 07 feb-09 kl 18:13 »
Vargar och björnar får respektera allemansrätten som alla andra. Om inte så gör man med dem som med gränsöverskridande tyskar - skjuter dem.


Jag är en tyska kvinna. Delvis har jag brottom att hämter mina barn efter jobb. Kommer du att skuta mig?
Vilken uppfattning har du som psycholog, präst? Jag är jätte nyfiken på din svar.....
Hälsning Caroline
THERE IS NO WAY TO HAPPINESS
.........................HAPPINESS IS THE WAY
The Budda

Vargerik

  • Gäst
SV: Älgjakten har börjat...
« Svar #190 skrivet: 07 feb-09 kl 18:59 »
Jag är en tyska kvinna. Delvis har jag brottom att hämter mina barn efter jobb. Kommer du att skuta mig?
Vilken uppfattning har du som psycholog, präst? Jag är jätte nyfiken på din svar.....
Hälsning Caroline
Jag tror Suresh menar i ett lite äldre och historiskt perspektiv, du kan vara helt lugn, ingen kommer att skjuta dig. Däremot ska du känna dig välkommen, både till Sverige och forumet!

Milan

  • Inlägg: 20
    • Blekinge
SV: Älgjakten har börjat...
« Svar #191 skrivet: 07 feb-09 kl 20:28 »
till vargerik:  Vad bra! Nu känner jag mig trygg igen ; ;)
Tack så mycket  för varmt vällkommen. Jag var osäker om jag ska skriver. pga av språk. Men jag tycker mycket om forumet. Det är så roligt att läser. Många jättetrevliger människor med samma asikten, önskemal
av livet och stort vetenskap. Det saknar jag i mitt omrade( Åland).

Att läser forumet är lika att mata själ och hjärtan.

Caroline
THERE IS NO WAY TO HAPPINESS
.........................HAPPINESS IS THE WAY
The Budda

Suresh

  • Inlägg: 14101
    • -
SV: Älgjakten har börjat...
« Svar #192 skrivet: 09 feb-09 kl 18:09 »
Jag tror Suresh menar i ett lite äldre och historiskt perspektiv, du kan vara helt lugn, ingen kommer att skjuta dig. Däremot ska du känna dig välkommen, både till Sverige och forumet!

Nej, jag menar de tyskar som bedriver en intensiv skadegörelse på annans mark och glatt hänvisar till allemansrätten när de blir påkomna. Lite hagel skadar inte där.

Pong

  • Inlägg: 596
SV: Älgjakten har börjat...
« Svar #193 skrivet: 09 feb-09 kl 18:16 »
Nej, jag menar de tyskar som bedriver en intensiv skadegörelse på annans mark och glatt hänvisar till allemansrätten när de blir påkomna. Lite hagel skadar inte där.

Vanliga svenskar hänvisar ofta till allemansrätten när de förstör annan mark.

Huggorm

  • Gäst
SV: Älgjakten har börjat...
« Svar #194 skrivet: 09 feb-09 kl 19:08 »
Nej, jag menar de tyskar som bedriver en intensiv skadegörelse på annans mark och glatt hänvisar till allemansrätten när de blir påkomna. Lite hagel skadar inte där.
Dom kan väll inte vara speciellt många ändå?

Vargerik

  • Gäst
SV: Älgjakten har börjat...
« Svar #195 skrivet: 09 feb-09 kl 19:39 »
I skogarna i Värmland där jag hölls förut var det mest tyskar som hade stugor, alla jag träffade hade lärt sig svenska trots dom bara var där på semestrarna och de verkligen uppskattade att få vara i den miljön. Dom blev tårögda när dom beskrev hur fantastiskt dom tyckte att det var att få vara där dom var... Roligt tycker jag!

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Älgjakten har börjat...
« Svar #196 skrivet: 09 feb-09 kl 23:01 »
Vanliga svenskar hänvisar ofta till allemansrätten när de förstör annan mark.
Eller när dom står på 20 meters håll från köksfönstret och plockar alla prästkragar som vi sått. >:(

Suresh

  • Inlägg: 14101
    • -
SV: Älgjakten har börjat...
« Svar #197 skrivet: 11 feb-09 kl 10:48 »
Dom kan väll inte vara speciellt många ändå?

Dom som är det är etter värre. Läste i tidningen om en tysk grupp som organiserat kanotturer i Småland och avverkat skog för lägereldar och vindskydd, eldat på sprickkänsliga sjönära klippor och inte städat undan efter sig och hävdat till allemansrätten när markägaren ville ha dem avhysta.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Älgjakten har börjat...
« Svar #198 skrivet: 11 feb-09 kl 10:55 »
 Det värsta överutnyttjandet av Allemansrätten som jag varit med om är när ett gäng stod och bände loss plankor från min fasters båthus och eldade med. När hon opponerade sig hävdade dom att det var helt enligt den svenska allemansrätten...
                                             Mvh
                                           Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

ChristinaR

  • Inlägg: 5562
    • Västergötland
    • Elins trädgård
SV: Älgjakten har börjat...
« Svar #199 skrivet: 11 feb-09 kl 11:09 »
Dom som är det är etter värre. Läste i tidningen om en tysk grupp som organiserat kanotturer i Småland och avverkat skog för lägereldar och vindskydd, eldat på sprickkänsliga sjönära klippor och inte städat undan efter sig och hävdat till allemansrätten när markägaren ville ha dem avhysta.

En liknande arrangör härjade i Halland för flera år sedan, de organiserade kanotturer mot markägarens vilja, ockuperade vindskydden längs Hallandsleden så ingen annan fick plats, högg ned träd och skräpade ned nåt fruktansvärt. Det gick inte att stoppa på laglig väg, tydligen.

Förbjud tyska friluftsarrangörer!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

330 gäster, 1 användare
Ekis

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser