Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Avliva djur - bultpistol?  (läst 16453 gånger)

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
Avliva djur - bultpistol?
« skrivet: 02 jun-12 kl 23:43 »
Detta gäller ju inte bara grisar, men jag vet inte vilken tråd jag ska lägga det i annars?
Nu när vi börjar få en del djur här på gården så vill jag ju ha koll på att vi kan avliva dem också om det skulle behövas.
Hönsen är ju det minsta problemet, kaninerna likaså.
Men vad är bäst att ha hemma när det gäller gris och getter?
Mannen har kulvapen för jakt men de är ju grovkalibriga, blir inte det onödigt "stort".
Funderar på att köpa en slaktpistol, verkar vara det som är lättast och som även jag skulle kunna hantera om inte mannen är hemma.
Men var och vilken köper man?
De djuren som gäller förutom höns, ankor och kanin är linderödare, minigrisar och getter.
Någon som har tankar kring detta att dela med sig??
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Avliva djur - bultpistol?
« Svar #1 skrivet: 02 jun-12 kl 23:56 »
Jag har avlivat gris med älgstudsaren,funkar fint,.
Bultpistol finns väl på granngården eller nordpost troligtvis..
Fjäderfän och kaniner

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Avliva djur - bultpistol?
« Svar #2 skrivet: 02 jun-12 kl 23:59 »
Men blir det inte "för mycket" att avliva dem med studsare?
Och hur vill du att det ska se ut om jag ska göra det?!?!?
Herregud jag hade ju hamnat hos grannen av smällen och grisen -  gud vet hur det gått med den  :o
Jo, både granngården och nima har sådana, men är de bra?  :-\
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

mwson

  • Inlägg: 305
    • Dalsland
    • Storuddens Gård
SV: Avliva djur - bultpistol?
« Svar #3 skrivet: 03 jun-12 kl 00:20 »
Det är mycket lättare att träffa rätt med bultpistol och den ger ingen köttförstöring.
En bultpistol är ett enkelt vapen, jag har inte hört att det finns några dåliga märken.
Tänk på att bultpistolen bara bedövar djuret, avlivningen sker vid avblodningen.
Fru, Barn, Hereford, Nordiska bin och Katt

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Avliva djur - bultpistol?
« Svar #4 skrivet: 03 jun-12 kl 00:28 »
Det är ju också en tanke: det bara bedövar :-X
Så egentligen så behöver vi en bultpistol när allt går som det ska, när vi har bestämt att det är dags att natta in.
Och en olaglig fru och jaktvapen till när det går åt h*****e
Jag vet inte om jag hade kunnat avbloda rätt när det väl hade gällt med ett skadat djur.
Men att använda bultpistol och sen en bössa för att göra det "game-over" hade jag nog klarat bättre.
Och är djuret bedövat och inte känner att jag gör fel, så kan jag ju missa och sen träffa rätt utan att det är någon fara för djuret???? Eller??
Bultpistol får nog införskaffas inom det snaraste då.
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Avliva djur - bultpistol?
« Svar #5 skrivet: 03 jun-12 kl 00:35 »
Jag har avlivat gris med älgstudsaren,funkar fint,.
Bultpistol finns väl på granngården eller nordpost troligtvis..
Våra grisar vägrade att gå ut hagen när det var dax för slakt.
Det var enkelt att locka fram dom till elstängslet men att gå över själva "linjen" där elstänglet förut satt gick inte.
Så det blev älgstudsaren till slut. Funkade fint.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Avliva djur - bultpistol?
« Svar #6 skrivet: 03 jun-12 kl 07:27 »
Givetvis skjuter man grisen i huvudet,när den stöper i backen är man snabb och snittar upp halsen för avblodning,.
Fjäderfän och kaniner

Existens?

  • Gäst
SV: Avliva djur - bultpistol?
« Svar #7 skrivet: 03 jun-12 kl 07:58 »
Eftersom nu TS efterfrågar nåt som hon själv, lagligt, kan använda så är det ju lite onödigt att fördjupa sig i hur bra det går med en älgstudsare, eller?  Den dagen hon står med en galt på 300 kg så rekommenderar jag också ett kraftigare vapen, då en bultpistol riskerar att bara reta upp grisen. Och med geväret kan man avliva på lite håll.
Man är inte mer macho för att man skjuter grisar med älgstudsare.

Den absolut vanligaste är ju en Blitz bultpistol som säljs lite här och var. Den fungerar utmärkt både till slaktsvin och suggor, och är tämligen lätt att hantera. Det är aldrig lätt att skjuta ett djur, men här slipper man åtminstone en osäkerhet över vad som kommer att hända. *flyger jag till grannen av rekylen* *kommer jag bli döv av smällen*.. inget sånt händer med en bultpistol. 'poff' säger det, det är allt.
Men oavsett vilket vapen man använder , så har grisen en liten träffyta, och man ska ju veta var man ska träffa. Så att läsa på lite innan skadar ju inte.

Och 'bedövar'... jo, det är den formella benämningen.. Men det är ju inte så att grisen vaknar till liv och skuttar iväg igen efter en halvminut om bulten har träffat rätt, dvs i hjärnan.  Den är hjärndöd, men inte hjärtdöd, och det är det man ska åstadkomma genom avblodningen.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Avliva djur - bultpistol?
« Svar #8 skrivet: 03 jun-12 kl 08:31 »
Eftersom nu TS efterfrågar nåt som hon själv, lagligt, kan använda så är det ju lite onödigt att fördjupa sig i hur bra det går med en älgstudsare, eller?  Den dagen hon står med en galt på 300 kg så rekommenderar jag också ett kraftigare vapen, då en bultpistol riskerar att bara reta upp grisen. Och med geväret kan man avliva på lite håll.
Man är inte mer macho för att man skjuter grisar med älgstudsare.
Jag tror nog att det är mera macho att hålla bultpistolen mot skallen ifall träffen inte blir bra på en stor gris.
Själv så satt jag 15 meter bort från grisen när jag sköt. (inte speciellt macho eller hur?)

Hon skrev att maken hade kraftigare jaktvapen så varför inte använda dom.
Tror knappast att hon tänker slakta en gris själv eftersom hon verkade liten och tunn då hon trodde att hon skulle fara till grannen av rekylen av ett jaktvapen.
För i min värld så är slakt av gris ett riktigt slavgöra. Vi brukar hjälpas åt allihop (3 stycken).

Vi hade också funderingar på vad som skulle hända den dagen som ett djur skadade sig och jag inte var hemma.
Tjejen ville inte använda bultpistol utan det slutade med att hon gick en jägarexamenskurs så att hon kunde använda jaktvapnen lagligt.
Hon har en egen älgstudsare 6.5x55. Ett vapen som hon kan hantera utan speciellt stor rekyl fast att hon är rätt liten och lätt.
Med den kan hon avliva en oxe om det skulle behövas.

Existens?

  • Gäst
SV: Avliva djur - bultpistol?
« Svar #9 skrivet: 03 jun-12 kl 09:23 »
Jag tycker tvärtom att det är osäkrare att avliva en gris med studsare än med  bultpistol. Mest beroende på den lilla yta som finns att träffa på.
Men är det en stor gris så får man helt enkelt ta den hjälp som behövs. När gammelgalten här skulle skjutas så bad jag en gubbe komma och skjuta den för jag insåg att det inte skulle gå med bulten. En gubbe med tusentals grisar bakom sig.,

Ett skott rätt i skallen, framifrån. Galten stöp som en stock.
Gubben gick till bilen för att hämta kniven för att sticka med.
Under tiden reser sig galten igen och börjar knalla iväg på gårdsplan, nu på rejält dåligt humör.
Bråttom bråttom..gubben hämta geväret igen, nytt skott..ingen reaktion, galten knallar vidare.
Springa ifatt, och med tredje skottet i huvudet så föll han slutgiltigt.

Jag har med bulten skjutit  över 20 suggor, och en enda gång har jag behövt ladda om.

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Avliva djur - bultpistol?
« Svar #10 skrivet: 03 jun-12 kl 09:26 »
Med tanke på svar så tror jag nog att det blir en bultpistol och sen får jag väl ringa hem gubben eller grannen om det behövs.
Funderade lite på det här med jägarexamen, men då måste jag ju ändå ha ett eget vapen, jag får ju ändå inte låna mannens  ??? Konstiga lagar vi har ibland.
Kan ju se nu vad du menar existens med en 300 kg galt som är skadad, den går man kanske inte precis fram till och försöker få bultpistolen att träffa rätt :-X
Varför ska det vara så krångligt att vara laglig  ::)
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Avliva djur - bultpistol?
« Svar #11 skrivet: 03 jun-12 kl 09:39 »
Med tanke på svar så tror jag nog att det blir en bultpistol och sen får jag väl ringa hem gubben eller grannen om det behövs.
Funderade lite på det här med jägarexamen, men då måste jag ju ändå ha ett eget vapen, jag får ju ändå inte låna mannens  ??? Konstiga lagar vi har ibland.
Kan ju se nu vad du menar existens med en 300 kg galt som är skadad, den går man kanske inte precis fram till och försöker få bultpistolen att träffa rätt :-X
Varför ska det vara så krångligt att vara laglig  ::)
Enda enkla lagliga sättet är en bultpistol. Men då skall du stå bredvid det skadade djuret. Vilket min tjej vägrade.
Då hon var rädd att djuret skulle ha panik och kunna skada henne samtidigt och hon ville inte bli skadad när hon var själv på gården och inte hade någon som kunde köra henne till sjukhuset.
Precis som du skriver så får du inte använda mannens vapen om du inte har egna i samma klass eller kraftigare. Vi löste det genom att köpa en billig älgstudsare (500:-) och en billig hagelbössa (1000:-) till henne. 
Hagelbössan används nu av vår son för skytteträning då han får börja uppsiktsjaga nästa år.
Så detta blev våran lösning.

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Avliva djur - bultpistol?
« Svar #12 skrivet: 03 jun-12 kl 09:45 »
Det är så jag också tänker. Jag vill inte stå här med ett skadat djur som jag inte kan göra något åt och till sjukhuset vill jag inte heller!
Men sen vill jag inte har fler vapen heller.
Moment 22.
Bultpistol införskaffas å det snaraste, och sen får jag hoppas att inget av de större djuren behöver akut avlivning, för då får jag väl vara olaglig!
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Avliva djur - bultpistol?
« Svar #13 skrivet: 03 jun-12 kl 10:15 »
Det är inte olagligt att använda jaktvapen,avlivningen ska ske av en person som vet vad han gör,jag mena inte att du skulle ta gubbens vapen och vara olaglig,gubben borde kunna hantera bössan och har han medverkat vid avlivning och slakt så vet han väl hur det görs..
Svårast är att locka grisen ur hagen iväg från de andra,jag har stått ca2m ifrån och inte haft några svårigheter med träff,man får ändå vara beredd på att det kan ta dåligt så utrymme för ett andra skott måste finnas,oftast hinner grisen inte mer än falla förrän jag är där med kniven,man får passa sig för de kan sprattla bra..
Fjäderfän och kaniner

Valmet

  • Gäst
SV: Avliva djur - bultpistol?
« Svar #14 skrivet: 03 jun-12 kl 11:22 »
Mitt tips är, skaffa en bultpistol och lär dig hur den fungerar.
Å hur man sticker djuret.
Men det är nog inte så ofta man hamnar i en situation där avlivningen
är så bråttom att du inte hinner ringa efter hjälp.
Trafikolyckor med djur möjligtvis..

När vi ska slakta stora, vuxna grisar här så ringer jag en kompis med gevär.
Jag skjuter grisen med bultpistol. Men skulle det gå fel så
står han beredd med geväret.
En stor, ilsken sugga tog vi m geväret direkt.

Å jodå, man kan slakta själv, jag väger själv mäktiga 48kg
å har slaktat många nassar  40- 200kg stora.

Det gäller bara att planera jobbet, å ha en lyftanordning till hands ;)

Apropå bultpistol, man slipper farliga rikochetter!
Särskilt inomhus i stall kan det vara farligt att skjuta m gevär.
Eller om omgivningen inte är säkrad med kulfång.
« Senast ändrad: 03 jun-12 kl 11:29 av Valmet »

bladhis

  • Inlägg: 365
    • Västergötland
    • www.prastakvarna.se
SV: Avliva djur - bultpistol?
« Svar #15 skrivet: 05 jun-12 kl 23:20 »
Tycker också bultpistol är oslagbart. Men det gäller att grisen eller djuret är hyfsat tamt och inte alltför stressat. Här får de gå ut ur sitt lilla hus en och en, får ett äpple från korgen och poff. Det med att sticka rätt är kanske inte så noga i en ren avlivnings situation utan det är som min "lärare" sa att skär tills det forsar fram.

Stellan_J

  • Inlägg: 882
  • Våga vägra dv. kochin
    • Halland
SV: Avliva djur - bultpistol?
« Svar #16 skrivet: 05 jun-12 kl 23:40 »
Jag lärde mig i Kazakstan att avliva grisar med en grov spik och en handslägga. Man spände fast grisens huvud mellan två järnbalkar och sedan satte man spiken mot pannan och drämde till ordentligt med handsläggan. Det funkade men det blev blodigt.
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

turinge

  • Inlägg: 138
  • Jag lär mig genom att gå dit jag måste gå
    • Södermanland
SV: Avliva djur - bultpistol?
« Svar #17 skrivet: 06 jun-12 kl 00:08 »
Jag har en Blitz bultpistol som jag haft många år. Köpt på Nordpost, om jag minns rätt. Det finns olika ammunition för olika djurslag. Gult till får, rött eller om det är blå till större djur, typ ko, häst. Har bara slaktat en häst så minns ej färg. Den är mycket lätt att använda. Jag gör som "bladhis" skriver, lockar mina halvtama eller tama får till ett träd, ger lite gott - havre i glassburk tex, binder djuret i trädet med ett hästgrimskaft som har kedja (lätt att koppla runt hals och i kedjelänken) och medan djuret tuggar säger poffar det. Djuret faller platt, och kniven sticker "från sida till sida" under käklinjen, fast det krävs inte så långt snitt. Jag tar inte reda på blodet, utan vrider kroppen så skinnet inte smutsas.

Nu är ju grisar oftas lite tyngre än får, men hästen (en ponny) fungerade det lika bra på. Sjuka, skadade djur som är lugna lär gå lika bra, men en panikslagen gris (eller annat stort djur) vet jag inte om jag skulle stå så nära. Bättre att locka in det i en liten fålla och använda studsaren (som jag har licens för).

Innan jag köpte min bultpistol använde jag studsaren, men om ett djur vrider på huvudet precis när jag trycker av så... Inte så roligt. Köp din bultpistol du. Bättre att ha studsaren som "reserv" om djuret blir ilskt efter en "miss".
Jag har det mesta jag behöver...  utom en trevlig karl ;).

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Avliva djur - bultpistol?
« Svar #18 skrivet: 06 jun-12 kl 09:51 »
Valmet-  Kan du ska väl jag kunna  :P
Ska vi slakta finns ju mannen här och har ju gevär.
Och skulle det bli rent för j*ligt så får jag ju vara olaglig!
När du ska slakta skulle jag gärna vilja vara med. Lovar att stå tyst i ett hörn  o:) Hade varit bra och se hur det går till innan det är dags själv.

Turinge- kan man slakta en häst så bör jag ju kunna ta reda på de flesta djuren här själv om det händer något, även med en bultpistol.
Ska ta och beställa en idag, med all sorts ammuniton, så man har till "allt".

Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Valmet

  • Gäst
SV: Avliva djur - bultpistol?
« Svar #19 skrivet: 06 jun-12 kl 11:07 »
Ni får gärna komma å kika :)
Men vi ska inte slakta något förrän till hösten.
Såvida ingen bryter ett ben el nåt :-\
Här finns ett enklare slakteri-rum där vi kan hissa upp djuret.

Köp den röda ammunitionen till bultpistolen.
Det står att grön är till gris, men det blir för klent.
Jag har använt gröna till 50kg-grisar men vuxna är alltför tjockskallade.


Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Avliva djur - bultpistol?
« Svar #20 skrivet: 06 jun-12 kl 11:13 »
Innan man slaktar något djur alls är det läge att läsa på i L22.

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Avliva djur - bultpistol?
« Svar #21 skrivet: 06 jun-12 kl 12:26 »
Tack så mycket Valmet!
Vi ska ju helst inte slakta något alls i år, så vi kommer gärna och är med till hösten!

Ulric-  Jag betvivlar inte ett dugg på att min man har koll på hur allt ska gå till! Och han kan avliva djuren korrekt. Det är jag som vill vara garderad upp till öronen om jag är själv hemma.
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

nordtravare

  • Inlägg: 265
    • Medelpad
SV: Avliva djur - bultpistol?
« Svar #22 skrivet: 06 jun-12 kl 13:07 »
Lite funderingar det finns även tidigare trådar att söka i.Älgstudsare ,om möjligt nej ,dödar iofs bra men har allt för mycket kraft och ger troligen alltid genomslag som kan vara mkt farligt.Bult är det bästa, effektiv och ofarlig vid vettig hantering..Hagelbössa, mindre farlig än älgstudsaren ,slug eller brenecke fungerar även på kortare håll men svårare att sikta med.Hagelpatron ,fungerar på mkt kort håll helst hålla pipan mot skallen ,haglen uppträder då som en kula.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Avliva djur - bultpistol?
« Svar #23 skrivet: 06 jun-12 kl 13:47 »
Pistol funkar utmärkt, man kan få licens för pistol med bara ett skott i att ha till att avliva djur. Grisar har en mycket tjock skalle, det är viktigt att träffa precis rätt och ha tillräcklig kraft i skottet. Bultpistol är inte alltid bra nog.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

mwson

  • Inlägg: 305
    • Dalsland
    • Storuddens Gård
SV: Avliva djur - bultpistol?
« Svar #24 skrivet: 07 jun-12 kl 20:53 »
Pistol funkar utmärkt, man kan få licens för pistol med bara ett skott i att ha till att avliva djur. Grisar har en mycket tjock skalle, det är viktigt att träffa precis rätt och ha tillräcklig kraft i skottet. Bultpistol är inte alltid bra nog.
Vilka kalibrar har mer energi än en bultpistol med högsta laddningen?
Fru, Barn, Hereford, Nordiska bin och Katt

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Avliva djur - bultpistol?
« Svar #25 skrivet: 16 jul-12 kl 18:30 »
Mycket klokt sagt redan.  Att vara garderat "till tänderna" känns tryggt, och då slappnar man av bättre själv och kan koncentrera sig.  Grisar som dricker mjölk ur en låg bunke står still med huvet.  Grisar som äter fast föda tuggar och ruskar på huvet.

  Själv har jag samlat på mig tre bultpistoler, som jag laddar innan jag börjar.  Känns tryggt att veta att jag alltid kan bara sträcka ut handen efter en reserv, ifall det skulle gå snett.  Men om det gäller avlivning av sjukt eller skadat djur, skulle jag helst inte gå intill, om jag kan undvika.  Smärta ger stress, och stress kan ge allehanda oplanerade rörelser, hur goda vänner vi än är i vardagslag.  I din sits skulle jag be maken träna mig, så att jag kunde använda det olagliga vapnet om det skulle bli kris, hellre än att hamna på sjukhus eller bårhus.  Och öva för all del på att hantera bultpistolen innan du avlivar något djur!

  *Håller tummarna att du slipper avliva akut!!!*
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

anders50

  • Gäst
SV: Avliva djur - bultpistol?
« Svar #26 skrivet: 16 jul-12 kl 18:43 »
Pistol funkar utmärkt, man kan få licens för pistol med bara ett skott i att ha till att avliva djur. Grisar har en mycket tjock skalle, det är viktigt att träffa precis rätt och ha tillräcklig kraft i skottet. Bultpistol är inte alltid bra nog.

Och vilket polisdistrikt godkänner en sådan licens-ansökan?

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Avliva djur - bultpistol?
« Svar #27 skrivet: 16 jul-12 kl 23:29 »
Och vilket polisdistrikt godkänner en sådan licens-ansökan?

Har man grisar så har man förmodligen en jordbruksfastighet.
Då har man en firma och kan på så sätt få ut licens på ett flerskottsrevolver.
Har själv gjort så för att få licens på min Ruger Single Six.
Dock så har jag kaliber .22 vilket är för klent för att avliva stora grisar med.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Avliva djur - bultpistol?
« Svar #28 skrivet: 17 jul-12 kl 07:37 »
Och vilket polisdistrikt godkänner en sådan licens-ansökan?
Uppenbarligen det distrikt som gett pojkvännen hans licens. Själv har jag ingen licens ännu, men vet att om man jagar mycket med fälla, eller har större tamdjur som man kan behöva avliva akut, så ska man kunna få en sådan licens, utan större problem. Pojkvännen är kommunjägare, och behöver ha diverse vapen för olika ändamål.

Pistolen är mycket lättare att hantera än bultpistolen tycker jag.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

anders50

  • Gäst
SV: Avliva djur - bultpistol?
« Svar #29 skrivet: 17 jul-12 kl 09:06 »
Uppenbarligen det distrikt som gett pojkvännen hans licens. Själv har jag ingen licens ännu, men vet att om man jagar mycket med fälla, eller har större tamdjur som man kan behöva avliva akut, så ska man kunna få en sådan licens, utan större problem. Pojkvännen är kommunjägare, och behöver ha diverse vapen för olika ändamål.

Pistolen är mycket lättare att hantera än bultpistolen tycker jag.

Grattis i så fall, för pistol är bland det svåraste vapnet man kan få licens på numera. Kommunjägare  kan få licens under vissa förutsättningar, men vem som helst?...icke!

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Avliva djur - bultpistol?
« Svar #30 skrivet: 17 jul-12 kl 09:12 »
Jo, men det är ju skillnad på en pistol för en kula, som man knappast kan använda för brottslighet, än om man har en för flera kulor.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Avliva djur - bultpistol?
« Svar #31 skrivet: 18 jul-12 kl 22:23 »
Grattis i så fall, för pistol är bland det svåraste vapnet man kan få licens på numera. Kommunjägare  kan få licens under vissa förutsättningar, men vem som helst?...icke!
Jag tycker att det verkar vara tvärt om. Fler och fler verkar få licens på enskottsvapen
och det verkar också vara så att fler och fler får på flerskotts-handeldvapen.
När jag fick min licens för 5.5 år sedan så var det ett herrans liv på polisen innan jag fick min licens. ;D

Men jag har läst på Robsoft om flera stycken som fått licens på flerskotts-handeldvapen med hjälp av samma paragraf som jag.
Förmodligen pga att han som jag köpte min revolver av startade en tråd om min licens.
En tråd som jag satt och smygläste i där massa olika teorier kom upp hur jag fått min licens. ;D

Min bror fick licens på en enskotts salongsgevär som avlivningsvapen. Så den räknas inte in i vapengarderoben.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Avliva djur - bultpistol?
« Svar #32 skrivet: 19 jul-12 kl 15:20 »
Nödslakt och ett enda skott?  :o
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Avliva djur - bultpistol?
« Svar #33 skrivet: 19 jul-12 kl 15:27 »
Nödslakt och ett enda skott?  :o
Nej, den är i första hand avsedd för att avliva djur i fälla, eller tamdjur vid slakt. Och den vi har går i alla fall väldigt snabbt att ladda om.

Till nödslakt, särskilt till större djur, använder man lämpligen ett vapen med flera skott, t ex älgstudsare.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Avliva djur - bultpistol?
« Svar #34 skrivet: 19 jul-12 kl 16:14 »
Då är jag mera med, men djur i fälla?  Dom brukar inte heller stå still med huvudet?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Avliva djur - bultpistol?
« Svar #35 skrivet: 19 jul-12 kl 16:29 »
Då är jag mera med, men djur i fälla?  Dom brukar inte heller stå still med huvudet?
Jo, om man har tålamod att vänta till rätt läge.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

joeher

  • Inlägg: 11
    • Skåne
SV: Avliva djur - bultpistol?
« Svar #36 skrivet: 15 aug-12 kl 14:27 »
Grön ammunition funkar utmärkt på grisar upp  till 110-120kg. Där efter är det röda som gäller. Dock så sliter de röda skotten rätt mycket på fjädern. Så skjut inte en massa 40kg grisar med röda.
 Mycket handlar även om att kunna läsa pannbenets form, speciellt på suggor.
Men kom ihåg att skjuta ungefär 1-2 cm under krysset på suggor beroende på skallformen. Sen gäller det inte att mesa när man använder bultpistol, tveka inte! Snabbt kloss mot pannan.
Fastnar bult så skjuter man ofta för högt upp (på suggor).
Suggor som inte står still, fram med bremsen bara. Men oftast kan man smyg lite försiktigt på dom bakifrån. Svensk Djurhälsovården har en jätte bra bok om avlivning.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Avliva djur - bultpistol?
« Svar #37 skrivet: 15 aug-12 kl 14:57 »
Vad är det för ammunition du har?  Jag har både gula och blå mellan gröna och röda.  Fjäder och gummibussning byter jag då och då, gör inte du det?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

joeher

  • Inlägg: 11
    • Skåne
SV: Avliva djur - bultpistol?
« Svar #38 skrivet: 15 aug-12 kl 16:37 »
Vad är det för ammunition du har?  Jag har både gula och blå mellan gröna och röda.  Fjäder och gummibussning byter jag då och då, gör inte du det?
Jo visst gör jag det. Men jag använder röda på suggor för att de kan ha riktigt hård pannben, bara för att vara på säkra sidan. Sköt en sugga med blå en gång, men det gör jag f*n inte om.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Avliva djur - bultpistol?
« Svar #39 skrivet: 15 aug-12 kl 18:13 »
Ah, då är vi överens.  :)  Jag fattade det som att du använde endast grön och röd, och undrade om vi möjligen pratade om helt olika saker!  ;)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

452 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser