Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Norge glass  (läst 6747 gånger)

Viking kvinna

• Halland
Norge glass
« skrivet: 07 nov-24 kl 20:50 »
Hej jag är ny här, jag har en Amerikan cooker/canner. Köpte glas och leds men jag undrar om någon har erfarenhet av Norge glass i stället för att beställa USA glas med lock

Viking kvinna

• Halland
SV: Norge glass
« Svar #1 skrivet: 08 nov-24 kl 21:49 »
Hallå?😶 før de som inte vet vad Norge glass er så ær det en glasburk med aluminium ring med gängor och en gummi ring packning och i stället för en plåt packning som lock så är det ett glas lock . Verkligen ingen som har nån erfarenhet ??? Med vänlig hälsning,

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #2 skrivet: 09 nov-24 kl 10:43 »
Jag har dessvärre ingen erfarenhet av norgeglass. Jag har använt glasburkar som jag fått efter min mormor eller som jag hittat på loppis när jag konserverat.

Googlade och gissar att de funkar bra så länge de hanteras rätt.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Be

• Finland
« Svar #3 skrivet: 09 nov-24 kl 10:59 »
Enligt en internetsökning på norgesglas verkar de vara helt vanliga burkar med patentlock. De är ju tänkta för konservering och går bra att hetta upp, men hur det är i en konserveringsapparat har jag ingen aning om.
Ingen människa är illegal

johber

« Svar #4 skrivet: 09 nov-24 kl 14:30 »
Hadeland som tillverkar norgeglasset borde kunna svara på frågor om sina produkter, även dessa "glasskrukker".

Hittar dessa uppgifter:
post@hadeland-glassverk.no
+47 613 16 400

Ur
Säker hemkonservering i Sverige : https://stud.epsilon.slu.se/19829/1/halvars-l-20240404.pdf

"En typ av konserveringsburk från Norge vid namn Norgeglasset kombinerar den
amerikanska typen av burk med den från Sverige och Tyskland och har ett
glaslock med gummiring likt Sverige och Tyskland men som skruvas fast med en
metallring likt de amerikanska konserveringsburkarna (Hadeland glassverk 2021)

Karlsdotter

• Ångermanland
« Svar #5 skrivet: 10 nov-24 kl 06:55 »
Enligt en internetsökning på norgesglas verkar de vara helt vanliga burkar med patentlock. De är ju tänkta för konservering och går bra att hetta upp, men hur det är i en konserveringsapparat har jag ingen aning om.

Norgeglassen ser ut som mason eller ball jars men istället för plåtlocket har de ett lock i glas och lös gummiring. som skruvas fast med en lös ring . inte ett snäpplås som patentburken har.
patentburken tål inte att kokas i en pressure canner

Dela detta:

* Inloggade just nu

822 gäster, 2 användare
Alexn72, Tångräkan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser