Tyckte inte jag hittade så mycket info om en annan sak TS var ute efter, nämligen diverse omkostnader för djuren.
Det går väl kanske att googla och räkna själv men det känns pålitligare med svar ifrån riktiga djurägare
Säg att man har ett par, tre getter i ett område på bara några få tusen kvadrat, då måste man väl nästan konstant ge dem annan mat. Så hur mycket kostar det?
"Omöljigt" att svara på
Hur ser din mark ut? Hur länge kan de gå på bete? Var i landet bor du? Och tar du eget hö och spannmål?
Hö kan kosta allt från 1 krona per kilo, till flera kronor per kilo. Eller tar du eget?
En get äter ca 0,8-1 kg hö per individ och kanske mer om det är en stor ras, dräktig osv osv.
Havre? Behövs det? Ja, vid dräktighet och digivning. Köpa dyrt från Granngården eller av grannes gård? Priset skiljer mycket!
Pellets? Ännu dyrare mat, som kanske behövs vis sjukdom eller någon svag individ.
Jag tycker det är jättesvårt att säga hur mycket en get kostar per år!
Men räkna högt!!
Bättre att ha en för stor budget än tvärtom.
Glöm inte att räkna med stängsel, ev. elaggregat, mathoar, klövsax/sekatör osv.
Du får nog kolla priser på foder och tillbehör och räkna själv.
Räkna med 1 kg hö per get är mitt förlag. Havre tror jag att jag gav 1 kg/get och dygn som mest under sen dräktighet och digivning. Hade Sv. lant och Af. dvärget(dvärgarna fcik mycket mindre havre).
Spån kostrar ca en hundring för en storbal, går kanske 1-2/månad beroende på hur stallet ser ut.
Halm ungerfär samma prisskillnad som på hö allt från i krona/kg och uppåt!
Sedan tillkommer ju ev.veterinärkostnad....!
Du ser, det är jättesvårt att göra en budget åt någon annan!