Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Verkstan  (läst 18971 gånger)

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
Verkstan
« skrivet: 24 nov-08 kl 23:07 »
Fick se en liten smidig tryckluftslangsupprullare på Biltema. Den skulle passa perfekt över arbetsbänken.
Slangen är 7 meter lång och täcker in det mesta som man behöver blåsa på. (eller i)

Men som vanligt med Biltema så är det alltid någon liten hake. I detta fall så var fästet till slangupprullaren fast. Stod man lite snett och drog i slangen så skulle det bryta i fästena. Så det vart till att tillverka ett vridbart fäste.



Sonen och jag monterade sedan upp allt ihop på en 3 mm aluminiumplåt.
 


Tjejen kom ner och kokade glögg på kaminen i verkstan. Ett välkommet avbrott.


Lenny

  • Inlägg: 26
SV: Verkstan
« Svar #1 skrivet: 25 nov-08 kl 00:03 »
Alltid härligt o se att man kan dra nytta av hela familjens samlade kompetens i den viktigaste delen av gården! ;)




Gengaskokaren

  • Inlägg: 274
    • Västergötland
SV: Verkstan
« Svar #2 skrivet: 29 nov-08 kl 15:42 »
En riktig verkstad! Vill ha! men jag får stå ut med ett källargarage på 3*6 meter plus ett extra rum på 3*3 meter. Tyvärr så behöver bilen dela plats med ett mindre vedförråd plus allt sparat virke. Det är trångt.
Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell.

Tuve

  • Inlägg: 785
    • Skåne
SV: Verkstan
« Svar #3 skrivet: 29 nov-08 kl 17:53 »
Mmm! Jag älskar en ändamålsenlig verkstad, välskötta verktyg, och var sak på sin plats!
Själv håller jag på att inreda ett gammalt svinstall till snickarverkstad. Har inga interiörbilder än, men en yttervy kan jag bjuda på:


Än så länge har jag försett den med två hyvelbänkar, några arbetsbord, verktygsskåp och en verktygsvägg. Nästa på önskelistan är en bandsåg.
På lite längre perspektiv vill jag också ha en kamin. Och brädgolv istället för ojämn betong. Och nyputsade innerväggar och rent kalkat tak. Men jag ska behålla de små masonitskyltarna där de skrev upp när en sugga grisat, och hur många. Och en trappa istället för stegen upp till loftet ska jag ha, där jag har gott om plats för virke. Det är lyxigt gott om plats i verkstan, 70-80 kvm eller så.
Där är lite dåligt med dagsljus, och i såna väggar tar man knappast upp fler fönster! Men åt öster och väster (det är sydgaveln som syns) finns garageportar som jag nån gång ska byta ut mot vackrare dubbeldörrar med fönster i.
« Senast ändrad: 30 nov-08 kl 08:12 av Tuve »

Tapio

  • Inlägg: 1314
    • Västergötland
SV: Verkstan
« Svar #4 skrivet: 29 nov-08 kl 18:16 »
Halaj!

Jag ser att du har tillgång till fräs, granlunds planförsänkare och en rejäl plåtbock.
Sånt kan man bli lite avis på.

Är det på jobbet, eller har du detta i verkstan.
Isf är du en lyckost!

//T


take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
SV: Verkstan
« Svar #5 skrivet: 29 nov-08 kl 18:17 »
Jag vill också ha en verkstad.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

trädman

  • Inlägg: 1272
SV: Verkstan
« Svar #6 skrivet: 30 nov-08 kl 01:01 »
En verkstad är bra för den mentala hälsan. Möjligen inte alltid för den fysiska, men jag tror ändå en verkstad bidrar till ett längre och lyckligare liv. Snart är mina 35 m2 klara. Det har bara tagit fyra år...

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Verkstan
« Svar #7 skrivet: 30 nov-08 kl 10:40 »
Halaj!

Jag ser att du har tillgång till fräs, granlunds planförsänkare och en rejäl plåtbock.
Sånt kan man bli lite avis på.

Är det på jobbet, eller har du detta i verkstan.
Isf är du en lyckost!

//T
Jag jobbar som yrkeslärare så sakerna är tillverkade i CNC-styrda maskiner. ;D
Så dom är tillverkade under arbetstid. ;)

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Verkstan
« Svar #8 skrivet: 30 nov-08 kl 10:49 »
En verkstad är bra för den mentala hälsan. Möjligen inte alltid för den fysiska, men jag tror ändå en verkstad bidrar till ett längre och lyckligare liv. Snart är mina 35 m2 klara. Det har bara tagit fyra år...
Håller med till 100%.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Verkstan
« Svar #9 skrivet: 30 nov-08 kl 12:11 »
Tvivlar på att mitt äktenskap varat så länge, om inte frun kunnat utvisa mig till garget då och då.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Verkstan
« Svar #10 skrivet: 30 nov-08 kl 13:41 »
Inte alla förstår vad man kan använda en verkstad till. Jag har observerat att en del står oanvända och mest används som förråd trots att några till och med har maskiner i dessa. Samtidigt kan innehavarna vända sig till andra för att få sina saker tillverkade eller reparerade.
Det är alltså absolut nödvändigt att händer och fingrar är riktigt kopplade till rätt delar av hjärnan för att en verkstad skall vara till någon nytta för ägaren.

Jag har också märkt att när ägaren blir äldre och får mera pengar så lämnas mer och mera jobb bort till någon annan.
Fast att det finns en välutrustad verkstad på tomten.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Verkstan
« Svar #11 skrivet: 06 dec-08 kl 17:41 »
När jag flyttade in i verkstan så blev inte alla saker så bra. Skruvstycket monterades på bänken med dom skruvar jag hittade. Problemet var att jag bara hittade M12 skruvar som var tillräckligt långa. Hålen i skruvstycket är 18 mm. Så skruvstycket har kanat runt på bänken. Men nu har jag äntligen fixat hemsvarvade skruvar till det. Gjordes på jobbet av en av mina elever.


amason

  • Inlägg: 203
    • Värmland
SV: Verkstan
« Svar #12 skrivet: 06 dec-08 kl 22:28 »
Är just inkommen från verkstan. Skulle göra ett 5minuters jobb så jag slog inte på nån värme. Nu 2timmar senare är jag djupfryst men nöjd med resultatet. En moppesadel. Ny stoppning o klädsel.

Kan inte förstå hur man klarar sej utan verkstad o verktyg. Skulle bli tvångströja direkt om jag inte fick greja. O min sambo gillar att jag föredrar Biltema före pluttenuttbutiker
Alla borde läsa om "atomteorin" i Flann O'Briens bok Den Tredje Polisen ;)

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Verkstan
« Svar #13 skrivet: 12 dec-08 kl 18:33 »
Jag köpte luftslangar och nipplar på Biltema för ca 3 veckor sedan. Matarledningen är 12.7 mm invändigt (½").
Biltemas nipplar är 12 mm utvändigt så jag var lite tveksam att man skulle kunna klämma ihop slangen så mycket för att få tätt. Men det skulle inte vara några problem enligt personalen. Så jag monterade alla saker och släppte på luften. Det läckte precis överallt. Så jag klättrade runt i verkstaden och efterdrog alla kopplingar. Slangklämmorna gick söner en efter en och det läckte fortfarande precis lika mycket. Kompressorn gick hela tiden utan att komma upp i tryck.

Så det var bara att stänga av skiten och inse att mar blåst igen.
Nu råkar vi ha Ahlsell en lite bit från jobbet så en dag tog jag mig en promenad dit för att kolla på deras sortiment. Upptäckte att deras nipplar var 14 mm till ½" slangen. Alltså 2 mm större! Tyvärr så är deras nipplar svindyra. Så det blev till att ta några mått och sedan sätta en elev på att tillverka egna. ;)
Så vi tillverkade 2 olika nipplar. Några med gänga G½" och några med gänga G3/8. Så nu skall jag byta alla nipplar och äntligen få luft i verkstaden.


Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Verkstan
« Svar #14 skrivet: 12 dec-08 kl 20:10 »
Av denna tråd framgår allt tydligare att det viktigaste för att inreda sig en verkstad är en annan verkstad att tillverka alla grejer i.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Verkstan
« Svar #15 skrivet: 12 dec-08 kl 20:17 »
Av denna tråd framgår allt tydligare att det viktigaste för att inreda sig en verkstad är en annan verkstad att tillverka alla grejer i.
Man kan köpa saker också. ;)
Men då koster det pengar. (vilket alltid saknas)

Sen kan jag ju knappast köpa en fräs och en svarv för att tillverka dom småsaker som jag vill ha. Då jag har massor av maskiner på jobbbet och villig arbetskraft. ;)

Men en dag så är verkstan klar. Under tiden så lagar vi bilar i den. Just nu byter jag tank på Celican. Sen skall Mustangen in för att fixas till inför besikting.

Nästa sak som är på gång till verstaden är en polermaskin. Är i princip färdig. Några plåtar kvar. Men den har jag gjort själv då det inte var många delar som var lämpligt att släppa elever på.
Sen vill man ju gärna ha ett engelskt hjul också. Så jag skall rita lite på det i jul.

Tompas11

  • Inlägg: 356
    • Västmanland
SV: Verkstan
« Svar #16 skrivet: 13 dec-08 kl 22:35 »
If it doesn't work, chrome it!

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Verkstan
« Svar #17 skrivet: 13 dec-08 kl 23:16 »
Bygga eget engelskt hjul, kolla här:
http://www.roddingroundtable.com/tech/articles/12ewheel.html

Den länken hade jag redan.
Jag funderar på att bygga en kopia på denna.


Sen verkar denna lockande att bygga. ;)


Och här är den i arbete.

Tompas11

  • Inlägg: 356
    • Västmanland
SV: Verkstan
« Svar #18 skrivet: 14 dec-08 kl 10:58 »
Det ante mig att du redan hade koll på vad som finns att tillgå på nätet. ;)
Ja den modellen av engelskt hjul verkar ju smidig.
Hammaren verkar ju inte vara alltför svår att få till heller. Dock sitter ju inte hörsleskydd i vägen när man arbetar med den. Att bygga egna verktyg/maskiner är ju alltid roligt. Själv har jag bara byggt mig en hydraulisk press på 15 ton som jag bl. a. använder till att pressa ur och i lager med.
If it doesn't work, chrome it!

torbjorn

  • Inlägg: 13759
    • Medelpad
SV: Verkstan
« Svar #19 skrivet: 14 dec-08 kl 11:37 »
Jag köpte luftslangar och nipplar på Biltema för ca 3 veckor sedan. Matarledningen är 12.7 mm invändigt (½").
Biltemas nipplar är 12 mm utvändigt så jag var lite tveksam att man skulle kunna klämma ihop slangen så mycket för att få tätt. Men det skulle inte vara några problem enligt personalen. Så jag monterade alla saker och släppte på luften. Det läckte precis överallt. Så jag klättrade runt i verkstaden och efterdrog alla kopplingar. Slangklämmorna gick söner en efter en och det läckte fortfarande precis lika mycket. Kompressorn gick hela tiden utan att komma upp i tryck.



Jag har haft att göra med "ärvda" tryckluftinstallationer med samma problem. En lösning som fungerar bra är att täta med Loctite VVS-tätning där man ska montera en PVC-slang på en för liten nippel. Det går också lättare att få tätt om slangen är varm och mjuk när man drar åt slangklämman. Låt sedan allt ligga så att tätningsmedlet får torka innan du släpper på tryck.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

585 gäster, 6 användare (3 dolda)
von tratt, Tur-Johan, Källeberg

* Forum

* Om tidningen Åter



- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser