Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Silkeshöna andas tungt med öppen mun - HJÄLP!  (läst 661 gånger)

Nicklas S

• Bohuslän
Silkeshöna andas tungt med öppen mun - HJÄLP!
« skrivet: 10 jul-24 kl 14:44 »
Hej!

Vår 3-åriga silkeshöna har plötsligt börjat andas med öppen mun i långa stunder, typ 30-40 sek.
Jag vet inte vad som kan vara fel?!

Länk till video på YouTube: https://youtube.com/shorts/pUdr22PMixA?feature=share

Kan det vara stress?? Hon har precis förlorat sin syster sedan 3 år, och vi har för ett par dar sen skaffat två nya små som
sällskap till henne, men hon har bara visat aggressivitet mot dem hittills (vi har dem separerade med ett nät, än så länge).
Hon har även halvvägs gått in i "Ruvnings-läge", så hon fnyser/fräser både åt oss ibland + de nya.

Jag funderar om det kan vara Gapmask? För hon har faktiskt gjort ett upprepande nysande läte ibland det senaste +
har ätit snäck-sniglar, som jag läst kan ha gapmask i sig. Hur behandlar man det i såfall?

Är väldigt okunnig på allt detta, så all hjälp och tips mottages tacksamt!!

MVH
Nicklas

Emelie L

• Bohuslän
SV: Silkeshöna andas tungt med öppen mun - HJÄLP!
« Svar #1 skrivet: 14 aug-24 kl 18:18 »

Jag vet tyvärr inte och ser att det var längesen du gjorde inlägget. Fick du nån klarhet i det, hur gick det?

Efwa

• Uppland
SV: Silkeshöna andas tungt med öppen mun - HJÄLP!
« Svar #2 skrivet: 15 aug-24 kl 10:13 »
Detta är ett vanligt hässjande (som hundar gör när de är varma, med tungan ute) de svalkar sig.

Givetvis kan det hända när de är stressade eftersom de blir varma då och/eller den vanliga temperaturen. Du har dessutom en silkeshöna som ju inte har någon isolering. Isolering går åt båda hållen, isolerar det för att hålla värme inne så håller det även värme ute.

Dela detta:

* Inloggade just nu

380 gäster, 4 användare (1 dolda)
Hokuspokus, Hans Hultén, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser