Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Finmekanisk verkstad.  (läst 3774 gånger)

Tisgift

  • Inlägg: 8
    • Uppland
Finmekanisk verkstad.
« skrivet: 31 okt-10 kl 11:22 »
Hej,

Jag äger en mindre verkstad med en Storebro Rex svarv och en Aciera F3 fräs för metall, med tillbehör såsom fyrbackschuck och delningsklocka.
Det är ganska moderna 3-fas maskiner i 'gott' skick, de är fungerande och kompletta. Jag har till och med lagat kylvätskepumpen på fräsen. En verktygsmakare har yttrat sig om dem och sade "med dem kan man göra vad som helst".

De är inget datoriserade (CNC) men med rätt kunskaper kan man nog producera en metalldel med submillimeter precision. Detta manuella skapande bör räknas som alternativ kunskap och betyder väl i praktiken betyder att man kan  bli självförsörjande på reservdelar.
Jag köpte dem före "finanskrisen" till en summakostnad av 35000kr, och körde ner och magasinerade dem i Småland.
Tyvärr har jag inte tid att flytta verkstaden till Uppland, där jag bor, själv. Jag har heller inte kunskapen hur man brukar dessa verktyg på bästa sätt, även om jag har en del grunduppfattningar efter litteraturstudier.

Jag behöver därför hjälp att få dem att i bruk, jag vill få kontakt med folk med kunskaper om finmetallsmide och skärande bearbetning.

Jag behöver hjälp med muskelkraft och hjärnkraft för att flytta dem. Jag kan skaffa bil, kärra, 1-tons talja, bärställning, palltruck, bärselar och täcka omkostnader med "riktiga" pengar.

Jag har ett uppvärmt förråd där verkstaden skulle kunna brukas, men om någon i vårt avlånga land (dock helst uppland) tycker att de skulle kunna ha användning av verkstaden för egen del så kan jag tänka mig att låna ut den gratis på obestämd tid.

Vill någon vara med och bruka verkstaden kan jag absolut tänka mig att ge tillträde till den, med ordningssinne och intresse som enda motkrav.

Med en vänskaplig potential

Tisgift i Uppland

Ljushufwud

  • Inlägg: 49
SV: Finmekanisk verkstad.
« Svar #1 skrivet: 12 nov-10 kl 23:50 »
Oj, vilket erbjudande!  Jag är intresserad, om geografin går att lösa!

:P

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Finmekanisk verkstad.
« Svar #2 skrivet: 29 dec-10 kl 23:58 »
Om du har en manuell maskin eller en CNC har ingen betydelse igentligen.
CNC maskinen gör inte bättre mått.
Men den är snabbare och enklare att få till ett bra mått i den.
Den tröttnar inte heller efter några timmars jobb.

Så skall man köra stora serier så använder man CNC maskiner.
Skall man tillverka små serier eller enstycksdetaljer så använder man manuella maskiner.
För där hänger inte CNC-maskinerna med.

Själv så bor jag rätt långt bort men har i alla fall lite kunskap om skärande bearbetning. :-[

Har jobbat 1 år som supportsvarvare, 1 år som kopiersvarvare, 6 år som CNC-operator, 2.5 år som verktygsmakare med inriktning på prototyper, 7 år som verktygsmakare med inrikting på formverktyg och 11 år som lärare i verktygsmakeri och CNC-programering.

Tänk på att man byggde ubåtar och rymdraketer innan CNC-maskinerna fanns på verkstäder. ;)

Tisgift

  • Inlägg: 8
    • Uppland
SV: Finmekanisk verkstad.
« Svar #3 skrivet: 28 jan-11 kl 10:16 »
Bra Rosten :-)

Alltid roligt med folk som har ett överskott av kunskapskapital.
Jag gärna frågor när verkstaden är flyttad.
Just nu väntar jag på tö, dumt att flytta tungt på halt underlag.

Tisgift

nordard

  • Inlägg: 35
SV: Finmekanisk verkstad.
« Svar #4 skrivet: 31 jan-11 kl 22:34 »
hej!
har viss kunskap om maskiner o diverse inom metall.
bor inte i uppland.(södra dalarna)
jag jobbar mycket med veteranbilar o annat gammalt skrot.skrot o skrot, allt har ett visst värde i rätt händer.
hör gärna av dig o prata lite om saken.
mvh nordard.
0739-352209.
ps.utrymme finns för både det ena å andra.

nordard

  • Inlägg: 35
SV: Finmekanisk verkstad.
« Svar #5 skrivet: 31 jan-11 kl 22:38 »
hej igen!
glömde säga att jag har tillgång till släpvagn,lastbil med maskinflak om de kan va nåt.
mvh nordard.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

453 gäster, 2 användare (1 dolda)
Doris och Börje

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser