Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur stängslar ni ute räven???  (läst 16350 gånger)

Bulan

  • Inlägg: 212
    • Västergötland
Hur stängslar ni ute räven???
« skrivet: 11 jun-13 kl 19:25 »
Jaha.... 4 dagar fick våra gäss vara ifred för räven.  :-\

Har dem instängda på natten och på dagen har de gått lösa i stor hage, stängslad med 4 eltrådar. Idag när jag kom hem stod tre av våra fyra gäss ute i trädgården, sprungit igenom stängslet. En saknas, högst troligt räv. Hittade fjädrar lite var stans  :(

Hur gör ni andra för att hålla räven ute? Nästa åtgärd här blir att sätta upp ytterligare två trådar. Men kommer det hjälpa? Vad håller rävskrället ute?

Tips mottages tacksamt!
Bulan

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Hur stängslar ni ute räven???
« Svar #1 skrivet: 11 jun-13 kl 19:44 »
Gräv 30 cm djupt. Sätt stängsel som går ner 30 cm i marken och är minst 2 meter högt.
Gräv ner flera rader med taggtråd på ca 10 cm djup utanför stängslet så att det tar stopp när den försöker grava sig in.

Eller låt fåglarna vara inomhus hela tiden.

hånung

  • Gäst
SV: Hur stängslar ni ute räven???
« Svar #2 skrivet: 11 jun-13 kl 20:15 »
Gräv 30 cm djupt. Sätt stängsel som går ner 30 cm i marken och är minst 2 meter högt.
Gräv ner flera rader med taggtråd på ca 10 cm djup utanför stängslet så att det tar stopp när den försöker grava sig in.

Eller låt fåglarna vara inomhus hela tiden.
Så du kör med oetiska  metoder när du säkrar höns gårdar   tror knappast det är lagligt att säkra med taggtråd . Fungerar lika bra med ett putts nät som är nergrävt i vinkel .

peppz

  • Inlägg: 751
    • Västergötland
SV: Hur stängslar ni ute räven???
« Svar #3 skrivet: 11 jun-13 kl 20:16 »
Skit i trådarna, det går nästan inte att sätta tråd så tätt att inte räven går in ändå.
det du kan göra är att stänga in djuren med hönsnät, och sen "rävsäkra" nätet med ett par eltrådar runt om på utsidan.
Men bäst är att köpa ett småmaskigt elnät.    håller djuren inne och odjuren ute

Jag tror nog inte det är olagligt att säkra med taggråd, men det känns definitivt oetiskt och väldigt onödigt, vanligt nät funkar som sagt det med.

Säkrar man med taggtråd så vet man ju att om räven försöker gräva sig in så kommer man ha en skadad räv med såriga infekterade tassar i skogen oavsett om den fick något byte med sig eller ej.

Jag har inget emot att skjuta ihjäl en räv som ställer till problem, men jag skulle inte vilja att den låg i dagar eller veckor i skogen innan den dör av blodförgiftning eller svält...
« Senast ändrad: 11 jun-13 kl 20:21 av peppz »
Kennel SweetCaileanz

Grendela

  • Inlägg: 266
    • Småland
    • Skälshult gård
SV: Hur stängslar ni ute räven???
« Svar #4 skrivet: 11 jun-13 kl 20:20 »
Vi håller just nu på med att försöka rävsäkra stängselt igen. Nu blir det dubbla nät, ett vanligt hönsnät på insidan, nergrävt en bit i marken, och ett grovt galvat nät (tror jag det heter) på utsidan. Därtill skall det bli två eltrådar också. Vi är inte klara än, så vi har inte hunnit testa om det funkar. Men vi tror inte räven kommer förbi både elen och två nät.... Hoppas vi....
Liten gård i småländska skogen. www.skalshult.se

peppz

  • Inlägg: 751
    • Västergötland
SV: Hur stängslar ni ute räven???
« Svar #5 skrivet: 11 jun-13 kl 20:25 »
Vi håller just nu på med att försöka rävsäkra stängselt igen. Nu blir det dubbla nät, ett vanligt hönsnät på insidan, nergrävt en bit i marken, och ett grovt galvat nät (tror jag det heter) på utsidan. Därtill skall det bli två eltrådar också. Vi är inte klara än, så vi har inte hunnit testa om det funkar. Men vi tror inte räven kommer förbi både elen och två nät.... Hoppas vi....
Snyggt, man jag är inte lika säker på att det funkar, gräver räven  (Eller grävling) sig under det grova nätet så går den rakt genom det finare nätet sen och så är det dukat bord sen.
Jag tror att det är säkrare att gräva ner det grova nätet en bit istället...  Men jag vet inte-det är bara en tanke..
Kennel SweetCaileanz

hånung

  • Gäst
SV: Hur stängslar ni ute räven???
« Svar #6 skrivet: 11 jun-13 kl 20:27 »
Snyggt, man jag är inte lika säker på att det funkar, gräver räven  (Eller grävling) sig under det grova nätet så går den rakt genom det finare nätet sen och så är det dukat bord sen.
Jag tror att det är säkrare att gräva ner det grova nätet en bit istället...  Men jag vet inte-det är bara en tanke..
Det är ju just därför man ska vinkla det utåt under jord .

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Hur stängslar ni ute räven???
« Svar #7 skrivet: 11 jun-13 kl 20:30 »
Så du kör med oetiska  metoder när du säkrar höns gårdar   tror knappast det är lagligt att säkra med taggtråd . Fungerar lika bra med ett putts nät som är nergrävt i vinkel .
Kör jag med oetiska metoder. Var fick du det ifrån?
Så sluta hitta på saker utan läs vad jag skrev.

Jag skrev ett sätt att försöka stängsla ut räven till 100%
Duger det med 90% så kan man göra på annat sätt.
Jag har inte heller skrivit att mitt sätt är det bästa.

Själv så släpper jag ut hönsen ca 2 timmar om dagen då jag är ute på gården och jobbar.
Övrig tid är dom inlåsta.

Grendela

  • Inlägg: 266
    • Småland
    • Skälshult gård
SV: Hur stängslar ni ute räven???
« Svar #8 skrivet: 11 jun-13 kl 20:31 »
Jo, vi borde nog gräva ner det grova nätet också, men vi orkar inte gräva om allt en gång till. Vi kommer att lägga stora stenar, stockar eller bräder längst kanten istället, så det blir rejält bökigt för räven att börja gräva. Då finns det i alla fall ett hinder till innan fulingen kommer till det nedgrävda hönsnätet.

Dessutom får han ju en kyss av elstängslet om han försöker gräva - det kanske får honom på andra tankar...

Eller så blir han bara sur och börjar gräva ännu fortare...

Dessa rackarns rävar....

Liten gård i småländska skogen. www.skalshult.se

hånung

  • Gäst
SV: Hur stängslar ni ute räven???
« Svar #9 skrivet: 11 jun-13 kl 20:33 »
Kör jag med oetiska metoder. Var fick du det ifrån?
Så sluta hitta på saker utan läs vad jag skrev.

Jag skrev ett sätt att försöka stängsla ut räven till 100%
Duger det med 90% så kan man göra på annat sätt.
Jag har inte heller skrivit att mitt sätt är det bästa.
Taggtråd är väl ändå oetiskt ur djur synpunkt . I alla fall anser ja det  .

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Hur stängslar ni ute räven???
« Svar #10 skrivet: 11 jun-13 kl 20:35 »
Taggtråd är väl ändå oetiskt ur djur synpunkt . I alla fall anser ja det  .
Men var skrev jag att jag hade så?

Jag har ingen hönshage alls.
Släpper ut hönsen på gräsmattan ca 2 timmar om dagen när jag är ute och jobbar.
Övrig tid är dom inlåsta.

hånung

  • Gäst
SV: Hur stängslar ni ute räven???
« Svar #11 skrivet: 11 jun-13 kl 20:40 »
Men var skrev jag att jag hade så?

Jag har ingen hönshage alls.
Släpper ut hönsen på gräsmattan ca 2 timmar om dagen när jag är ute och jobbar.
Övrig tid är dom inlåsta.
Läs  dit inlägg där du  du skriver om tagg tråd 
Gräv 30 cm djupt. Sätt stängsel som går ner 30 cm i marken och är minst 2 meter högt.
Gräv ner flera rader med taggtråd på ca 10 cm djup utanför stängslet så att det tar stopp när den försöker grava sig in.

Eller låt fåglarna vara inomhus hela tiden.

Oskar 123

  • Inlägg: 466
    • Dalsland
SV: Hur stängslar ni ute räven???
« Svar #12 skrivet: 11 jun-13 kl 20:54 »
nu gav rosten ett tips och bara för det betyder det inte att rosten gör så. att du har en egen åsikt förstår vi men läs inläggen först innan du börjar skriva håning
Bor på en liten gård i Dalsland med familjen. Har gotlandsfår, gäss, hund, katter och höns av diverse raser.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Hur stängslar ni ute räven???
« Svar #13 skrivet: 11 jun-13 kl 20:56 »
Jag gav ett tips.
Jag har fortfarande inte skrivit att jag har så.

Men jag kommer förmodligen att använda taggtråd under dubbla rader med trädgårdsplattorna som jag kommer att lägga runt min hönsgård när jag skall gräva den i framtiden.

För min uppgift är att skydda hönsen till 100%

Sen får ni tycka att det är oetiskt mot räven. Alternativet är att montera upp dubbla rader med hönsnät med nägra meters mellanrum och en tunnelfälla genom det första nätet. Så att räven tror att han har hittat ett hål i nätet.
Då skadar sig inte räven i tassarna utan den avlivas humant istället.
Ett etiskt alterrnativ.

hånung

  • Gäst
SV: Hur stängslar ni ute räven???
« Svar #14 skrivet: 11 jun-13 kl 20:59 »
Ett tips som är oetiskt anser jadå det ingick taggtråd i tipset  .Tagg tråd hör inte hemma någonstans mer än på åter vinningen .

hånung

  • Gäst
SV: Hur stängslar ni ute räven???
« Svar #15 skrivet: 11 jun-13 kl 21:01 »
Jag gav ett tips.
Jag har fortfarande inte skrivit att jag har så.

Men jag kommer förmodligen att använda taggtråd under dubbla rader med trädgårdsplattorna som jag kommer att lägga runt min hönsgård när jag skall gräva den i framtiden.

För min uppgift är att skydda hönsen till 100%

Sen får ni tycka att det är oetiskt mot räven. Alternativet är att montera upp dubbla rader med hönsnät med nägra meters mellanrum och en tunnelfälla genom det första nätet. Så att räven tror att han har hittat ett hål i nätet.
Då skadar sig inte räven i tassarna utan den avlivas humant istället.
Ett etiskt alterrnativ.
Det sist nämnda  har ja ingen som hällst åsikt om .

Nina W

  • Inlägg: 3997
    • Värmland
SV: Hur stängslar ni ute räven???
« Svar #16 skrivet: 11 jun-13 kl 21:03 »
Och för andra gången idag och snart hundrade totalt så rekomenderar jag elnät! Jag har hönshagen tio meter från skogen och där ute finns en hungrig rävfamilj men än har dom klarat sig. Haft höns i sju år men inte förlorat en enda till rovdjur. Jag har grovmaskigt nät men det finns extra finmaskiga höns-elnät och dom är ännu bättre. Googla på elnät höns så får du se vad du får upp. Dom funkar till ankor och gäss också. Vill du veta mer så kolla vad jag skrivit förr här, eller skicka ett pm så ska jag förklara.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Hur stängslar ni ute räven???
« Svar #17 skrivet: 11 jun-13 kl 21:04 »
Ett tips som är oetiskt anser jadå det ingick taggtråd i tipset  .Tagg tråd hör inte hemma någonstans mer än på åter vinningen .
Kan ju köra med dubbla nät. 4 meters mellanrum och en tunnelfälla placerad i det första nätet så att räven tror att han har hittat ett hål i nätet.

Kan sedan avliva alla som kommer på besök på ett etiskt sätt.

hånung

  • Gäst
SV: Hur stängslar ni ute räven???
« Svar #18 skrivet: 11 jun-13 kl 21:05 »
Kan ju köra med dubbla nät. 4 meters mellanrum och en tunnelfälla placerad i det första nätet så att räven tror att han har hittat ett hål i nätet.

Kan sedan avliva alla som kommer på besök på ett etiskt sätt.
Har redan svarat på det .

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Hur stängslar ni ute räven???
« Svar #19 skrivet: 11 jun-13 kl 21:13 »
Och för andra gången idag och snart hundrade totalt så rekomenderar jag elnät! Jag har hönshagen tio meter från skogen och där ute finns en hungrig rävfamilj men än har dom klarat sig. Haft höns i sju år men inte förlorat en enda till rovdjur. Jag har grovmaskigt nät men det finns extra finmaskiga höns-elnät och dom är ännu bättre. Googla på elnät höns så får du se vad du får upp. Dom funkar till ankor och gäss också. Vill du veta mer så kolla vad jag skrivit förr här, eller skicka ett pm så ska jag förklara.
Körde med elnät till kaninerna för några år sedan (från Högberga)
Kaninerna älskade att lägga sig och vila mot nätet.
Så det var nog inte så mycket ström i det pga att nätet hade kontakt med marken runt om.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

298 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser