Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Att tänka på vid köp av vedkap/vedklyv?  (läst 17728 gånger)

Mårten Swärd

  • Gäst
Att tänka på vid köp av vedkap/vedklyv?
« skrivet: 01 sep-08 kl 09:21 »
Morsning!
Jag måste snart införskaffa en vedkap och vedklyv eftersom att jag ska dra in vattenburet (vedeldat) till huset i vinter.. Och ska jag ha någon ved som iaf är i närheten av eldningsbar så måste jag nog sätta igång med kapandet/klyvandet under hösten.

Har ni några tips och saker man bör tänka på vid köpet?
Jag har dock inte obegränsat med pengar att lägga på detta så de där vedprocessorerna för 40 000-50 000:- är inte riktigt min typ av leksak just nu..

//Mårten

LILL-BONDEN

  • Gäst
SV: Att tänka på vid köp av vedkap/vedklyv?
« Svar #1 skrivet: 01 sep-08 kl 14:06 »
jag är i samma sits också :D  var ock tittade på motorsågar i dag. bla jonsereds program,, även pratade med en handlare som sa att han fick in begagnade profssågar från hva..  dom byter ju varje år.   nån som kan rekomendera motor såg för vebacken ock även plocka ned ett ock annat trä i bland? pris ca 5ooo ock lite till kanske.

torbjorn

  • Inlägg: 13759
    • Medelpad
SV: Att tänka på vid köp av vedkap/vedklyv?
« Svar #2 skrivet: 01 sep-08 kl 16:57 »
Jag har bara bra erfarenheter av billiga kinesiska hydrauliska vedklyvar, så där är det egentligen bara att hålla ögonen öppna och slå till när t ex Jula eller Rusta har extrapris på någon lämplig modell. Den jag använder själv påstås klara 5 ton, och än har jag inte hittat någonting som den inte har orkat med att klyva.
Det är en stor fördel om man får med en ställning eller arbetsbord på köpet med klyven. Att ha den stående lågt (t ex på marken eller en släpvagn) leder bara till ryggskott, och hemgjorda bockar eller lastpallstravar brukar bli rangliga.

När det gäller vedkap så bör man undvika de allra enklaste som har enfasmotor. De blir bara irriterande när det går säkringar stup i kvarten, de blir svaga om man matar dem via lång skarvsladd osv. Välj i övrigt vedkap efter hur grov ved du räknar med att hantera. Enstaka grövre stockar kan man förstås kapa med motorsåg men det blir ju onödigt mycket spill i form av spån då, dessutom får man räkna med avgaser och bränslekostnader för motorsågen.
Moderna vedkapar brukar ha ganska väl inbyggd klinga av säkerhetsskäl, titta närmare på hur skyddsanordningarna ser ut vid kapvaggan, om det är rappliga plastbitar som kan tänkas gå sönder. Se också till att skyddskåpan runt klingan har tillräckligt med öppningar för att sågspånet ska kunna ta sig ut och inte baka ihop sig där inne.
Om man ska rulla omkring vedkapen är det bra om redan tillverkaren har tänkt på den saken och ordnat någotsånär stora hjul, bra handtag osv.

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Att tänka på vid köp av vedkap/vedklyv?
« Svar #3 skrivet: 01 sep-08 kl 17:18 »
Vi har också en billig klyv för under 2000. Jag tycker den är lite långsam men stark.

Enfaskapen vi har tar allt upp till 15 cm. Grövre än så kapar vi med kinasågen från Rusta, som duger bra till sånt.

Sammantaget har våra vedmaskiner kostat ca 4000. För att producera ved till ett hushåll är de OK, för att producera ved till avsalu skulle de inte vara det.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Att tänka på vid köp av vedkap/vedklyv?
« Svar #4 skrivet: 01 sep-08 kl 17:27 »
Allt hänger på hur mycket ved och hur grov ved som ska fixas.  Klen ved under 20 cm går med en klyv för ca 3000:- med 5-7 tons tryck och ett elektriskt motorsåg för en tusenlapp.
En vedkap för klen ved kostar ca 1500:- och kan ersätta elkedjesågen.

Vid stora mängder klen ved kan en vedklipp  för ca 20 000 löna sig.

Har man mycket grov ved 40-100 diameter kräver en kraftig klyv på mellan 20-30 ton, samt ett rejält motorsåg, då går notan på  ca 30000:-

Jag har det sistnämnda, men så har jag mycket grova stockar, och processar minst 50 kubik per år.
Grov ved är billig. kostar från 0 till minus 5000 kr per träd. Detta gör att investeringen inte är så stor som det ser ut.

Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Mårten Swärd

  • Gäst
SV: Att tänka på vid köp av vedkap/vedklyv?
« Svar #5 skrivet: 01 sep-08 kl 20:31 »
Vi har ju egen skog så man kan ju plocka ur lite grann som man vill.. Men för min del så behöver jag nog iaf kunna kapa/klyva 30 cm stockar iaf, viss del ännu grövre stammar säker förekomma ibland.. Finns det inga vedkapar för c:a 30 cm stockar? Motorsåg känns lite jobbigt att stå med, eller sätter man den i något stativ?

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Att tänka på vid köp av vedkap/vedklyv?
« Svar #6 skrivet: 01 sep-08 kl 20:59 »
De flesta stammar på 30 cm klarar en 7-tons klyv lätt. 
Du får väl använda motorsåg vid fällningen.
Det finns vedkapar som tar 30-40, större klinga och kostar lite mer.

Finns även jiggar till ett el/motor kedjesåg så att  att man sågar säkrare och lätt.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Mårten Swärd

  • Gäst
SV: Att tänka på vid köp av vedkap/vedklyv?
« Svar #7 skrivet: 01 sep-08 kl 21:06 »
Du får väl använda motorsåg vid fällningen.
ja se det hade jag nog också tänkt mig..  ;)

Det finns vedkapar som tar 30-40, större klinga och kostar lite mer.

Vad innebär "lite mer"? Är det någon vits med att kolla på gamla kapar/klyvar på Blocket som kostar < 5000:- eller är det nytt man bör köpa?

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Att tänka på vid köp av vedkap/vedklyv?
« Svar #8 skrivet: 01 sep-08 kl 21:12 »
Köp en ny klyv som tar sju ton, den kostar ca 3000, sju ton är betydligt bättre än fem, vid de  värre knubbarna (den håller längre), Den tar dock inte de värsta, men om du tar i egen skog blir det väl utgallring av klenare träd.

Vad en lite större kap kostar vet jag inte, men på blocket tycker jag de begär alldeles för mycket för skrot ibland. Finns ingen anledning att köpa en tung gjutjärnspjäs från anno dazumal gjord för industriell produktion.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Att tänka på vid köp av vedkap/vedklyv?
« Svar #9 skrivet: 01 sep-08 kl 21:16 »
Kollade på Jula

En kap som tar 45 cm kostar 3000:-
En kap som tar 60 cm kostar 5000:-
7-tons vedklyv kostar 3000:-
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Mårten Swärd

  • Gäst
SV: Att tänka på vid köp av vedkap/vedklyv?
« Svar #10 skrivet: 01 sep-08 kl 21:23 »
Kollade på Jula

En kap som tar 45 cm kostar 3000:-
En kap som tar 60 cm kostar 5000:-
7-tons vedklyv kostar 3000:-
Jo klyven funderar jag på att köra från Jula.. Men 600 mm kapen tar tyvärr bara 20 cm, klingan är 60 cm i diameter och sedan går väl lite bort för axeln.. och upp till nästa dimension 700 mm var det ett ganska stort prissteg.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Att tänka på vid köp av vedkap/vedklyv?
« Svar #11 skrivet: 01 sep-08 kl 21:35 »
Kollade hastigt, trodde de angav kapdiametern.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Att tänka på vid köp av vedkap/vedklyv?
« Svar #12 skrivet: 04 sep-08 kl 21:03 »
Vi har en Faxe 7 tonare.
Den är dyr men bra. Vi köpte den begagnad.
Jag har klyvt upp till ca 70 cm i diameter. Större klarar inte motorsågen.
Längderna är då ca 50 cm. Längre ved orkar jag inte lyfta upp i klyven.

Är det mindre diameter så sågar vi 70 cm och klyver. (djup panna)



Och en liten film från oss. ;)

trädman

  • Inlägg: 1272
SV: Att tänka på vid köp av vedkap/vedklyv?
« Svar #13 skrivet: 04 sep-08 kl 21:36 »
Brukar kapa veden med motorsåg, oftast knippvis vid avlastning med kran. Det minskar lyftandet och bärandet av långved och går väldigt snabbt om man ser till att ha vass kedja. Nackdelen är att vedlängden inte blir så precis, men för vår del spelar det inte så stor roll. Är man noggrann går det säkert att få ganska precisa längder även med denna metod.

För egen del har jag svårt att se någon vits med en traditionell vedkap. Jag skulle köpa en bra motorsåg och en enkel hydraulklyv hellre än billighetssåg, billighetsvedkap och hydraulklyv. Ska du till USA kan du köpa en Huqvarnamotorsåg riktigt billigt jämfört med här (se annan tråd)

Ett annat alternativ är att leta på några fler vedeldare och köpa sig en snabb vedmaskin tillsammans.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Att tänka på vid köp av vedkap/vedklyv?
« Svar #14 skrivet: 05 sep-08 kl 19:53 »
Min största diameter var 160 cm, den klöv jag med viss ansträngning av klyven, då var det 25 tons tryck.  Klyven kan användas såväl lodrät som vågrät, man behöver inte lyfta vedknudan, bara spetta fram den.
Jag har valt bensindrift, eftersom det är besvärligt att frakta stockar som väger ton hem, jag klyver på plats, kapar stammen och välter stycket mot klyven, ett klyv, genast halva vikten.

Idag fällde jag en kastanj med ca 70 cm diameter, den var för fin för bara ved, så jag  sågade upp stocken till grova plank, med en hemmagjord jigg till motorsåget.

Eftersom jag har moppe som transport, måste det mesta göras på avverkningsplatsen, kan ta drygt ett halvt ton per last.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Att tänka på vid köp av vedkap/vedklyv?
« Svar #15 skrivet: 06 sep-08 kl 08:53 »
Kapa buntvis när det är klena bitar (grenar) gör jag i en speciell sågbock jag svetsat till.

Den har höga stolpar med 30 cm mellan. Jag fyller racket och kapar med motorsåget mellan varannan stolpe, så att de kapade bitarna ligger kvar.  Det går att kapa flerfallt fortare än om man tog det en och en. 

Gäller att inte såga i metall, men det händer inte när man fått kläm på hur man ska såga.

Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Luffsen

  • Inlägg: 549
    • -
SV: Att tänka på vid köp av vedkap/vedklyv?
« Svar #16 skrivet: 06 sep-08 kl 11:14 »
Ska man använda motorsåg till att kapa ved, då ska man INTE tänka såhär:

"Jag ska bara ha den till att kapa ved, så jag köper en billig såg".

Detta gäller bara om man ska ha ved till mysbrasan i stugan, inte om man ska ha ved för överlevnaden.

Att kapa ved är mycket mer arbete för sågen än att avverka skog. I skogen får sågen vila relativt mycket jämfört med på vedbacken. Fälla, kvista, kapa, gå till nästa träd, börja om.

På vedbacken är det mest bara kapa, kapa, kapa, kapa... många många sågskär på varje stock, inga längre uppehåll för sågen att vila på...

Det var det rådet JAG fick när jag skulle köpa motorsåg till vedbacken... så jag köpte en Husqvarna 350, som har skött sig perfekt under de år jag haft den. Sågar upp ca 40 kubikmeter varje år...
Visst är man ett barn av sin tid, när man kallar scrapbooking för hantverk?

Sågaren75

  • Inlägg: 203
SV: Att tänka på vid köp av vedkap/vedklyv?
« Svar #17 skrivet: 07 sep-08 kl 10:39 »
Far ritade av en kombinerad klyv och såg maskin köpte delar och svetsade själv, ca 3 del av att köpa sedan finns ju alltid blocket.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Att tänka på vid köp av vedkap/vedklyv?
« Svar #18 skrivet: 07 sep-08 kl 11:43 »
Har sågat flera hundra kubik med ett sketsåg, det är mindre vikt.  När den la av berodde det på att plasten inte höll när jag var tvungen att släppa uppefrån ett träd.

När ett såg inte orkar eller blir överhettad, är det oftast dålig kedja, man får ta tid och slipa.
Minst fem kedjor i beredskap.
De flesta såg skadas just pga att man inte ids slipa, men sliter och gnagar ändå.

En 12 volts slip är bra att ha, så man aldrig drar sig för att slipa även i skogen.

Sen hänger det på vad man sågar, pinnar eller grov stock.

Bäst är att hålla sig med två såg, det mindre kan vara en billig variant.

Ett elsåg på 2000 watt om man sågar mest hemma är billigt i drift och kan man hålla reda på var sladden är detta bäst, och billigt.

Jag kör med motorsåg och klyv, finns inte en chans med de varierande träd jag hugger att ha en vedprocessor, diametrar från 10 cm till en bra bit över metern.
Kan jag inte processa  på plats, blir det väldigt tungt (och dyrt) att transportera.

Sågar jag i träd med risk för spik eller det är grus i, som det ofta är i döda almar, kapar jag gärna med det billigare såget, trots att det är hårt trä, går det utmärkt med  2 hk, om kedjan är i skick.
Dessutom betalar jag mycket mindre för svärd och kedjor på det mindre såget.

Men jag behöver ett kraftigt såg för stockar runt metern eller mer, då även längre svärd kan behövas.

De flesta behöver ett relativt bra såg, men ett andrasåg som är lätt är bra att ha, speciellt vid fälle, eftersom om man har lite otur eller är oförsiktig kan man behöva använda reservsåget.
En säkerhetsfråga oxå.

Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3927
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Att tänka på vid köp av vedkap/vedklyv?
« Svar #19 skrivet: 09 sep-08 kl 12:50 »
Jag ber någon som är bättre än jag på att hantera motorsåg att kapa upp stockarna i lagom längd, typ 40 cm, och sen får någon annan snäll person köra hem kubbarna så klyver jag dom hemma. 2006 fick jag hem 12 kubik kubb, som jag klöv med en 1500 kronors sketklyv, vilket inte var särskilt kul eller smidigt (jag var dessutom gravid). 2007 var det istället 24 kubik, som fick jobbas igenom en betydligt rejälare Vimmerbyklyv (av liknande modell med fyrkniv som på Rostens film), och det var rena nöjet! Inte en massa krabb med att veden fastnade, eller klyven gav upp eller så...det bara kraskade till :) .
I år eldas det med gamla meriter.

Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

468 gäster, 4 användare (1 dolda)
norrbottn, Lasse-hatten, Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter



- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser