Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Avliva djur - bultpistol?  (läst 16480 gånger)

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Avliva djur - bultpistol?
« Svar #20 skrivet: 06 jun-12 kl 11:13 »
Innan man slaktar något djur alls är det läge att läsa på i L22.

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Avliva djur - bultpistol?
« Svar #21 skrivet: 06 jun-12 kl 12:26 »
Tack så mycket Valmet!
Vi ska ju helst inte slakta något alls i år, så vi kommer gärna och är med till hösten!

Ulric-  Jag betvivlar inte ett dugg på att min man har koll på hur allt ska gå till! Och han kan avliva djuren korrekt. Det är jag som vill vara garderad upp till öronen om jag är själv hemma.
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

nordtravare

  • Inlägg: 265
    • Medelpad
SV: Avliva djur - bultpistol?
« Svar #22 skrivet: 06 jun-12 kl 13:07 »
Lite funderingar det finns även tidigare trådar att söka i.Älgstudsare ,om möjligt nej ,dödar iofs bra men har allt för mycket kraft och ger troligen alltid genomslag som kan vara mkt farligt.Bult är det bästa, effektiv och ofarlig vid vettig hantering..Hagelbössa, mindre farlig än älgstudsaren ,slug eller brenecke fungerar även på kortare håll men svårare att sikta med.Hagelpatron ,fungerar på mkt kort håll helst hålla pipan mot skallen ,haglen uppträder då som en kula.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Avliva djur - bultpistol?
« Svar #23 skrivet: 06 jun-12 kl 13:47 »
Pistol funkar utmärkt, man kan få licens för pistol med bara ett skott i att ha till att avliva djur. Grisar har en mycket tjock skalle, det är viktigt att träffa precis rätt och ha tillräcklig kraft i skottet. Bultpistol är inte alltid bra nog.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

mwson

  • Inlägg: 305
    • Dalsland
    • Storuddens Gård
SV: Avliva djur - bultpistol?
« Svar #24 skrivet: 07 jun-12 kl 20:53 »
Pistol funkar utmärkt, man kan få licens för pistol med bara ett skott i att ha till att avliva djur. Grisar har en mycket tjock skalle, det är viktigt att träffa precis rätt och ha tillräcklig kraft i skottet. Bultpistol är inte alltid bra nog.
Vilka kalibrar har mer energi än en bultpistol med högsta laddningen?
Fru, Barn, Hereford, Nordiska bin och Katt

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Avliva djur - bultpistol?
« Svar #25 skrivet: 16 jul-12 kl 18:30 »
Mycket klokt sagt redan.  Att vara garderat "till tänderna" känns tryggt, och då slappnar man av bättre själv och kan koncentrera sig.  Grisar som dricker mjölk ur en låg bunke står still med huvet.  Grisar som äter fast föda tuggar och ruskar på huvet.

  Själv har jag samlat på mig tre bultpistoler, som jag laddar innan jag börjar.  Känns tryggt att veta att jag alltid kan bara sträcka ut handen efter en reserv, ifall det skulle gå snett.  Men om det gäller avlivning av sjukt eller skadat djur, skulle jag helst inte gå intill, om jag kan undvika.  Smärta ger stress, och stress kan ge allehanda oplanerade rörelser, hur goda vänner vi än är i vardagslag.  I din sits skulle jag be maken träna mig, så att jag kunde använda det olagliga vapnet om det skulle bli kris, hellre än att hamna på sjukhus eller bårhus.  Och öva för all del på att hantera bultpistolen innan du avlivar något djur!

  *Håller tummarna att du slipper avliva akut!!!*
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

anders50

  • Gäst
SV: Avliva djur - bultpistol?
« Svar #26 skrivet: 16 jul-12 kl 18:43 »
Pistol funkar utmärkt, man kan få licens för pistol med bara ett skott i att ha till att avliva djur. Grisar har en mycket tjock skalle, det är viktigt att träffa precis rätt och ha tillräcklig kraft i skottet. Bultpistol är inte alltid bra nog.

Och vilket polisdistrikt godkänner en sådan licens-ansökan?

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Avliva djur - bultpistol?
« Svar #27 skrivet: 16 jul-12 kl 23:29 »
Och vilket polisdistrikt godkänner en sådan licens-ansökan?

Har man grisar så har man förmodligen en jordbruksfastighet.
Då har man en firma och kan på så sätt få ut licens på ett flerskottsrevolver.
Har själv gjort så för att få licens på min Ruger Single Six.
Dock så har jag kaliber .22 vilket är för klent för att avliva stora grisar med.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Avliva djur - bultpistol?
« Svar #28 skrivet: 17 jul-12 kl 07:37 »
Och vilket polisdistrikt godkänner en sådan licens-ansökan?
Uppenbarligen det distrikt som gett pojkvännen hans licens. Själv har jag ingen licens ännu, men vet att om man jagar mycket med fälla, eller har större tamdjur som man kan behöva avliva akut, så ska man kunna få en sådan licens, utan större problem. Pojkvännen är kommunjägare, och behöver ha diverse vapen för olika ändamål.

Pistolen är mycket lättare att hantera än bultpistolen tycker jag.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

anders50

  • Gäst
SV: Avliva djur - bultpistol?
« Svar #29 skrivet: 17 jul-12 kl 09:06 »
Uppenbarligen det distrikt som gett pojkvännen hans licens. Själv har jag ingen licens ännu, men vet att om man jagar mycket med fälla, eller har större tamdjur som man kan behöva avliva akut, så ska man kunna få en sådan licens, utan större problem. Pojkvännen är kommunjägare, och behöver ha diverse vapen för olika ändamål.

Pistolen är mycket lättare att hantera än bultpistolen tycker jag.

Grattis i så fall, för pistol är bland det svåraste vapnet man kan få licens på numera. Kommunjägare  kan få licens under vissa förutsättningar, men vem som helst?...icke!

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Avliva djur - bultpistol?
« Svar #30 skrivet: 17 jul-12 kl 09:12 »
Jo, men det är ju skillnad på en pistol för en kula, som man knappast kan använda för brottslighet, än om man har en för flera kulor.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Avliva djur - bultpistol?
« Svar #31 skrivet: 18 jul-12 kl 22:23 »
Grattis i så fall, för pistol är bland det svåraste vapnet man kan få licens på numera. Kommunjägare  kan få licens under vissa förutsättningar, men vem som helst?...icke!
Jag tycker att det verkar vara tvärt om. Fler och fler verkar få licens på enskottsvapen
och det verkar också vara så att fler och fler får på flerskotts-handeldvapen.
När jag fick min licens för 5.5 år sedan så var det ett herrans liv på polisen innan jag fick min licens. ;D

Men jag har läst på Robsoft om flera stycken som fått licens på flerskotts-handeldvapen med hjälp av samma paragraf som jag.
Förmodligen pga att han som jag köpte min revolver av startade en tråd om min licens.
En tråd som jag satt och smygläste i där massa olika teorier kom upp hur jag fått min licens. ;D

Min bror fick licens på en enskotts salongsgevär som avlivningsvapen. Så den räknas inte in i vapengarderoben.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Avliva djur - bultpistol?
« Svar #32 skrivet: 19 jul-12 kl 15:20 »
Nödslakt och ett enda skott?  :o
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Avliva djur - bultpistol?
« Svar #33 skrivet: 19 jul-12 kl 15:27 »
Nödslakt och ett enda skott?  :o
Nej, den är i första hand avsedd för att avliva djur i fälla, eller tamdjur vid slakt. Och den vi har går i alla fall väldigt snabbt att ladda om.

Till nödslakt, särskilt till större djur, använder man lämpligen ett vapen med flera skott, t ex älgstudsare.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Avliva djur - bultpistol?
« Svar #34 skrivet: 19 jul-12 kl 16:14 »
Då är jag mera med, men djur i fälla?  Dom brukar inte heller stå still med huvudet?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Avliva djur - bultpistol?
« Svar #35 skrivet: 19 jul-12 kl 16:29 »
Då är jag mera med, men djur i fälla?  Dom brukar inte heller stå still med huvudet?
Jo, om man har tålamod att vänta till rätt läge.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

joeher

  • Inlägg: 11
    • Skåne
SV: Avliva djur - bultpistol?
« Svar #36 skrivet: 15 aug-12 kl 14:27 »
Grön ammunition funkar utmärkt på grisar upp  till 110-120kg. Där efter är det röda som gäller. Dock så sliter de röda skotten rätt mycket på fjädern. Så skjut inte en massa 40kg grisar med röda.
 Mycket handlar även om att kunna läsa pannbenets form, speciellt på suggor.
Men kom ihåg att skjuta ungefär 1-2 cm under krysset på suggor beroende på skallformen. Sen gäller det inte att mesa när man använder bultpistol, tveka inte! Snabbt kloss mot pannan.
Fastnar bult så skjuter man ofta för högt upp (på suggor).
Suggor som inte står still, fram med bremsen bara. Men oftast kan man smyg lite försiktigt på dom bakifrån. Svensk Djurhälsovården har en jätte bra bok om avlivning.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Avliva djur - bultpistol?
« Svar #37 skrivet: 15 aug-12 kl 14:57 »
Vad är det för ammunition du har?  Jag har både gula och blå mellan gröna och röda.  Fjäder och gummibussning byter jag då och då, gör inte du det?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

joeher

  • Inlägg: 11
    • Skåne
SV: Avliva djur - bultpistol?
« Svar #38 skrivet: 15 aug-12 kl 16:37 »
Vad är det för ammunition du har?  Jag har både gula och blå mellan gröna och röda.  Fjäder och gummibussning byter jag då och då, gör inte du det?
Jo visst gör jag det. Men jag använder röda på suggor för att de kan ha riktigt hård pannben, bara för att vara på säkra sidan. Sköt en sugga med blå en gång, men det gör jag f*n inte om.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Avliva djur - bultpistol?
« Svar #39 skrivet: 15 aug-12 kl 18:13 »
Ah, då är vi överens.  :)  Jag fattade det som att du använde endast grön och röd, och undrade om vi möjligen pratade om helt olika saker!  ;)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

499 gäster, 2 användare (1 dolda)
Tli

* Forum

* Om tidningen Åter



- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser