Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur mkt ta betalt för ägg?  (läst 3231 gånger)

silverjuggler

• Journalist, författare, nybyggare.
    • Södermanland
    • Sjötuna
Hur mkt ta betalt för ägg?
« skrivet: 19 apr-25 kl 07:33 »
Glad påsk!
Känns som att det var mer än 10 år sedan den senaste tråden om vad en kan ta betalt för ägg...
Jag tänker på den enklare försäljningen, vid stallet, på marknad eller dörr till dörr.
Legendariska odlarna Harald o Sonja Speer på Uppmälby i Sörmland (Demeter-godkända) tog typ 8 kr/st i höstas.
Jag tog samma pris nu av en granne. Vi bor ganska urbant.
Det är lite olika storlekar.
Vi har bara ett dussin höns.
Häpp!
Vore fint att vara förändringen en vill se i världen.

fri

• Fråga om du vill veta
    • Östergötland
SV: Hur mkt ta betalt för ägg?
« Svar #1 skrivet: 19 apr-25 kl 10:05 »
Glad påsk!
Känns som att det var mer än 10 år sedan den senaste tråden om vad en kan ta betalt för ägg...
Jag tänker på den enklare försäljningen, vid stallet, på marknad eller dörr till dörr.
Legendariska odlarna Harald o Sonja Speer på Uppmälby i Sörmland (Demeter-godkända) tog typ 8 kr/st i höstas.
Jag tog samma pris nu av en granne. Vi bor ganska urbant.
Det är lite olika storlekar.
Vi har bara ett dussin höns.
Häpp!
Med den prisnivån behöver kanske inte hobbyhönshållning (med inköpt foder?) uppvisa röda siffror i bokföringen precis varje månad;)
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 19 apr-25 kl 10:55 »
Vi ser ju hur prisbilden på ved varierar kraftigt beroende på alla möjliga faktorer, så det är väl samma grej med äggen.

3-4 kr ägget i affären nu om jag drar mig till minnes de senaste priserna jag sett. Frun tar 2 kr ägget för överskott när det finns, men det är ju av närmsta grannarna och hon tog det även för några år sedan då ägg gick att köpa i affären för 2 kr styck. Vi bor ju heller inte urbant, och ger inga överpriser om vi köper något av grannarna. Lite av skogsbygdens inre marknad.

Dre

• Gotland
« Svar #3 skrivet: 19 apr-25 kl 14:22 »
Bra idé med äggprisuppdatering!

Har också liten flock. Har själv ingen lust att sälja under 6 sek.
Grannarna tar 5/st, (de har liten flock, konventionella pellets från granngården, frigående).

Bor på landsbygden, dock MKT sommar-gäster.

Eko-ägg i butik på Gotland kostar runt 4- 4,50 sek.
Tror producenterna i rekoringen Visby också tar ca 4/st, lite blandat med hönstraktor, hobbyflockar och konventionell eko-produktion i rekoringen.

Blir att jag undviker att sälja p.g.a. orkar inte jiddra om ett äggs värde. Då använder jag hellre äggen mer själv, eller har i lager om någon blir ruv-sugen..

Har frigående höns som får leva på i sin takt med naturligt ruvande och utan värp-stress-faktorer, som får vara i livet länge även efter 2 år då produktionen gått ner  (några blir mat till oss) är inte dyra per se, men gör var ägg till en stor investering i tid och energi och pengar.
Ekologiskt, närodlat foder i form av div. spannmål och linser, väl omhändertagna (daglig städning, uppsikt över klor, fjädrar etc, träckprov vid behov), visst svinn till hök och räv, ja allt tickar på...

Men man har ett trevligt liv i symbios med djur vars ägg och kött smakar gott och som jag kan äta med gott samvete.

Så tack silverjuggler för reality-checken, 8 sek är faktiskt ett helt rimligt pris!
Är nu mkt motiverad till att sätta ett mer rimligt pris (högre) på ev överskott i vår/sommar!

torpjens

• Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
« Svar #4 skrivet: 19 apr-25 kl 23:38 »
Ett svar från andra hållet, konsumentens.
Bor på landet, har folk med höns omkring mig. I affären kan jag köpa EKO-ägg för 5 kr/st. Då har hönseriet fått sitt, leverantörskedjan fått sitt, handlaren fått sitt och staten fått sitt. Å ena sidan är det värt att ha hönshållare i sin närhet, det gör att jag kan betala dem lite extra. Å andra sidan slipper de som säljer direkt till mig både leverantörskedjans påslag och handlarens påslag - alltså borde deras ägg vara billigare än de i affären.

Ägge i affären kommer från anläggningar med god kontroll på kvalitén och jag vågar äta rå äggula från de äggen. Nån tjomme som låter hönsen springa fritt och dra på sig salmonella från vildfåglar - då litar inte jag lika mycket på äggen.
Slår jag ihop de olika synsäten är jag beredd att betala samma som i affären men avrundat uppåt till hela kronor.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 20 apr-25 kl 09:49 »
Ja, det är mycket man kan/ska ta med i beräkningen. När man har självförsörjningshöns så ökar ju livskvaliteten något enormt för hönsen (i normalfallet) men det är en del annat vi är sämre på jämfört med de som kör enligt boken med allt vad det innebär. Så om vi skulle ta höga priser för våra ägg så skulle vi vara tvungna att verkligen trycka på hönsens perspektiv, och så att vi har udda färger på äggen. Att vi har en så liten produktion att den är olönsam om vi inte höjer till 30 kronor ägget är ingen ursäkt, för vi har inte hönsen för att sälja äggen. Och har någon köpt ett ägg som de blir sjuka av så lär det bli en helt annan visa om det var en stadsbo som trodde han/hon köpte ett lyxägg från en i alla avseenden bättre produktion än om det är grannen som själv har haft höns på samma premisser som vi.

Tiomilaskogen

• Dalarna
« Svar #6 skrivet: 20 apr-25 kl 21:10 »
Härom året hade vi äggbrist i Sverige lagom till påsken.
Orsaken var en massiv utslaktning på grund av utbrott av salmonella i de stora och välkontrollerade hönserierna.
I stora hönserier är det vanligt med döda höns genom att flockarna är så stora. Sjuka höns blir kanske inte upptäckta i mängden.
Ekologiska höns får man hålla i flock med upp till 3000 djur. Vanliga höns är 10 000 per flock normalt. Inte så lätt att överblicka.
Självhushållaren däremot reagerar direkt om någon individ börjar se konstig ut med diarré.
Därför tror jag att en noggrann och ansvarsfull person med hobbyhöns är säkrare att köpa ägg från.
Resultaten från kontrollerna hinner inte alltid bli klara innan livsmedlen når butiken utan det sker återkallelser när kunden redan hunnit både handla och äta.
De stora äggleverantörerna har mycket billigare produktion än den lilla hönsägaren där ingenting sker automatiserat och rationellt.
Det är ju för att hålla ner kostnaderna som vi fått våra "djurfabriker".
Grannens ägg är färska - kanske värpta samma dag. Butiksäggen kan vara upp till två månader gamla. Hönseriet får lagra en månad och packeriet en månad till.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #7 skrivet: 21 apr-25 kl 09:10 »
Jo, djurfabrikerna har definitivt gått för långt.

Men hade alla ägg som säljs producerats i små enheter som vår (2 grupper med ca 15 hönor i vardera), och med den kontakt med vilda fåglar de har, så skulle fler människor bli sjuka. Visserligen inga stora utbrott eftersom det endast vore några få som fick sina ägg från den drabbade besättningen, men fler helt klart. Och mörkertalet skulle också vara större. Vi, och de grannar som använder våra ägg, vet att det kan komma med ett ägg som inte är bra, och det ingår i hela konceptet. Men gemene man är så fjärmad från naturen att de inte har samma förståelse för det, de ser bara lyckliga hönor och tror att äggen inte kan påverkas negativt. Att äggen smakar bättre eller har gulare gula, det uppmärksammas, Men att det kan gå åt andra hållet också, det är nog inte så självklart. Jag ser bara på dottern som klagar på sin mammas äggkontroll när hon knäcker ett dåligt ägg i sockerkakssmeten... Men ungarna ska ju lära sig, hon kommer nog knäcka i en kopp bredvid.

Schwartz kalle

• -
« Svar #8 skrivet: 21 apr-25 kl 11:44 »
Härom året hade vi äggbrist i Sverige lagom till påsken.
Orsaken var en massiv utslaktning på grund av utbrott av salmonella i de stora och välkontrollerade hönserierna.
I stora hönserier är det vanligt med döda höns genom att flockarna är så stora. Sjuka höns blir kanske inte upptäckta i mängden.
Ekologiska höns får man hålla i flock med upp till 3000 djur. Vanliga höns är 10 000 per flock normalt. Inte så lätt att överblicka.
Självhushållaren däremot reagerar direkt om någon individ börjar se konstig ut med diarré.
Därför tror jag att en noggrann och ansvarsfull person med hobbyhöns är säkrare att köpa ägg från.
Resultaten från kontrollerna hinner inte alltid bli klara innan livsmedlen når butiken utan det sker återkallelser när kunden redan hunnit både handla och äta.
De stora äggleverantörerna har mycket billigare produktion än den lilla hönsägaren där ingenting sker automatiserat och rationellt.
Det är ju för att hålla ner kostnaderna som vi fått våra "djurfabriker".
Grannens ägg är färska - kanske värpta samma dag. Butiksäggen kan vara upp till två månader gamla. Hönseriet får lagra en månad och packeriet en månad till.
Om de har äggen kvar hos dem i två månader borde de hinna återkalla eventuella dåliga ägg innan dem når konsumenten!

torbjorn

• Medelpad
« Svar #9 skrivet: 21 apr-25 kl 12:33 »
Nja, de FÅR lagra två månader, det betyder inte att de alltid blir lagrade så länge.
På köpesägg sägs det att bästföredatumet är två månader efter värpdatum, och det är sällan man ser ägg i butik som har mer än en månad kvar till bästföre.

Tiomilaskogen

• Dalarna
« Svar #10 skrivet: 21 apr-25 kl 13:37 »
Salmonellaproven tas var 15e vecka. Det hinner värpas mycket mellan provtillfällena. 
Nu blir lyckligtvis de flesta människor inte så sjuka och tillfrisknar efter ett par dagar på muggen.
Det är klokt att alltid knäcka äggen i en kopp och ta sig en titt. En del hönsägg är lite svåra att lysa pga skalens tjocklek och färg.

torpjens

• Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
« Svar #11 skrivet: 22 apr-25 kl 21:01 »
Salmonellaproven tas var 15e vecka. Det hinner värpas mycket mellan provtillfällena. 
Nu blir lyckligtvis de flesta människor inte så sjuka och tillfrisknar efter ett par dagar på muggen.
Det är klokt att alltid knäcka äggen i en kopp och ta sig en titt. En del hönsägg är lite svåra att lysa pga skalens tjocklek och färg.
Ser man salmonella? Hur ser det ut?
Har en bekant som håller koll på varningar från livsmedelsverket om salmonella, han låter alltid äggen stå tre veckor i kylen när han köpt så det hinner komma larm innan han äter dem.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Tiomilaskogen

• Dalarna
« Svar #12 skrivet: 23 apr-25 kl 09:38 »
På äggen ser du ingenting. Proven tas i hönsens avföring och skickas till lab.
Jag knäcker ägg till bakning för att kolla utseende och lukt.
Gamla ägg kan få den minst kräsmagade att gå i strejk.
Sverige är för övrigt snart enda land som bekämpar salmonella.
Salmonella dör vid 65 grader så kokta ägg med krämig gula och vändstekta är helt OK.
Bakverk blir också smittfria av värmen.
Dessutom blir de allra flesta människor inte speciellt sjuka så det finns ett stort mörkertal över smittan då bara de riktigt dåliga söker vård.
Du kan för övrigt hälsa din bekant att mesta salmonellasmittan har hittats i rucolasallad, importerade jordgubbar och kött.
Rekommendationen för frysta bär som importerats var för något år sedan att koka dem. Kladdig garnering på jordgubbstårtan...

Schwartz kalle

• -
« Svar #13 skrivet: 23 apr-25 kl 17:32 »
Ok. Om de har anställda kontrollanter och om de tar prover var 15de vecka och om de har äggen kvar hos dem i ca 5 veckor från värp datum för att vara säker på innan de släpps ut till konsumenten och om det ändå upptäcks något i senare skede skulle de återkallar och kompenserar konsumenten. Och om svenska ägg industrin är det enda som bekämpar salmonella i hela världen kan det inte vara så himla dåligt.

Dessutom gynnar denna industrin landets ekonomi betydligt mer i form av arbetstillfällen, arbetsgivaravgifter, skatt och under leverantörer så som foder industrin transport, återförsäljare etc än någon tjomme som har hobby höns och matar sina fåglar med mer eller mindre exakt samma foder som industrin. Så hur kan äggen från hobby höns kosta många gånger högre?

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #14 skrivet: 23 apr-25 kl 23:40 »
Dessutom gynnar denna industrin landets ekonomi betydligt mer i form av arbetstillfällen, arbetsgivaravgifter, skatt och under leverantörer så som foder industrin transport, återförsäljare etc än någon tjomme som har hobby höns och matar sina fåglar med mer eller mindre exakt samma foder som industrin. Så hur kan äggen från hobby höns kosta många gånger högre?

Den som har hobbyhöns betalar allt hönorna behöver med färdigskattade pengar, och köper så små kvantiteter så att priset blir högre än det stordriften ger. Men framför allt så skall kostnaderna täckas av avkastningen från kanske 20 höns istället för 20 000 höns. Och det är skillnad på hur mycket ägg en fabrikshöna producerar per levd tid och förtärt foder än vad en hobbyhöna kommer undan med.

Så vill man äta ägg från hönor som har ett drägligt liv så kan man säga att man betalar för det. Jag tycker för min del att jag vill ha lite fler höns än vad den egna familjen klarar att äta ägg ifrån under hönornas bra månader, och då kan lika gärna grannarna få köpa billiga ägg när vi har fler än vi behöver. Vi har ju höns för att vi trivs med det, och inte gillar den stordrift som de flesta köpeäggen kommer ifrån, inte för att tjäna pengar.

fri

• Fråga om du vill veta
    • Östergötland
« Svar #15 skrivet: 23 apr-25 kl 23:47 »
Den som har hobbyhöns betalar allt hönorna behöver med färdigskattade pengar,
Varför då? Har man en lantbruksfastighet  och säljer ägg tar man väl upp alla hönsens intäkter och kostnader i deklarationen även om man bara har 20 höns
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.

Tiomilaskogen

• Dalarna
« Svar #16 skrivet: 24 apr-25 kl 07:28 »
Ägare av hobbyhöns har det just som hobby och försörjer sig på andra sätt. Du behöver inte heller betala skatt på en hobby som går med förlust vilket hobbyhönsen med största sannolikhet kommer att göra.
Kvar står frågan om det egna samvetet. Vill du betala mera för ägg värpta av ett litet gäng frigående hobbyhöns än för äggen från höns som levt sitt korta liv i grupper från 3000 (ekologiska ägg) upp till mångdubbelt flera i vanlig äggproduktion. Det är alltid konsumentens val som styr produktionen. En vara som ingen vill köpa har ingen butik råd att ha på hyllan speciellt länge. Det syns på andra områden i samhället. Helt utanför ämnet om ägg så hoppas jag att Marabou tappar marknadsandelar både för sin produktion i ett ovänligt sinnat land österut och sin krympflation. De kan behålla sina chokladägg och övriga produkter också.

fri

• Fråga om du vill veta
    • Östergötland
« Svar #17 skrivet: 24 apr-25 kl 09:40 »
Ägare av hobbyhöns har det just som hobby och försörjer sig på andra sätt. Du behöver inte heller betala skatt på en hobby som går med förlust vilket hobbyhönsen med största sannolikhet kommer att göra.
Hålls "hobbyhönsen" på en näringsfastighet( som en lantbruksfastighet brukar vara) lär det vara skattepliktigt likafullt.. håller man hönsen på en villatomt må de kunna räknas som skattefria hobbyhöns, (men bokföring lär ändå krävas om man säljer ägg)

Momsen på fodret lär vara avdragsgill om man håller höns i näringen, det borde innebära att hobbyhönsägaren får tillbaka moms årligen även om höns hållningen går back ekonomiskt.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #18 skrivet: 24 apr-25 kl 12:32 »
Jag äter hellre upp hönsen än bokför dem.

Schwartz kalle

• -
« Svar #19 skrivet: 24 apr-25 kl 13:04 »
Och där tar det drägliga höns livet förbipasserande wannabe lantis sponsrade genom att betala överpris för ägg slut.

Dela detta:

* Inloggade just nu

511 gäster, 1 användare
Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser