Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Var kan man köpa bra ekologisk medicinska örter?  (läst 1341 gånger)

Leaf

Var kan man köpa bra ekologisk medicinska örter?
« skrivet: 26 feb-25 kl 17:01 »
Var kan man köpa bra ekologisk medicinska örter? Jag bor i Sveg så tycker jag att det måste köpa på internet men jag vet inte var! Jag söker efter torkad örter ock i bulk i synnerhet.
(Förlåt för min dålig svenska, jag är ny till Sverige!)
Tack!

von tratt

• Skåne
SV: Var kan man köpa bra ekologisk medicinska örter?
« Svar #1 skrivet: 26 feb-25 kl 23:18 »
Jaha, välkommen till Alternativ och till Sverige!

Tyvärr har jag inget svar på medicinska ört-frågan; jag har känslan att det är troligt att du får kika utomlands. Men förhoppningsvis är någon annan mer insatt.
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #2 skrivet: 27 feb-25 kl 08:09 »
Förr i tiden (1940-talet) hade dåvarande Medicinalstyrelsen en organiserad verksamhet med uppköp och distribution av medicinalväxter, då sköttes plockning och ibland också grovrensning och torkning av privatpersoner som levererade till ombud/uppköpare som fanns i nästan varje samhälle. De preparerade växterna såldes på apotek.
Senare, under 1950-60-talet, då välståndet och lönepretentionerna steg i Sverige, blev det svårare att intressera folk för att plocka för avsalu och man började istället importera från östeuropa, i synnerhet Polen och Sovjet. Och hela verksamheten somnade väl av på 1970-80-talet då det blev fabrikstillverkade specialiteter som gällde på apoteken.

Ställer man stora krav på kvaliteten och tänker sig en lite större omfattning på rörelsen, så är det nog i dagens läge säkrare att starta en egen odlings- och insamlingsverksamhet, hellre än att ta för givet att eventuella örtnasare online levererar den vara och kvalitet som man vill ha.

Dre

• Gotland
« Svar #3 skrivet: 28 feb-25 kl 11:39 »
Välkommen!

Förvisso inte bulk, men ganska gott utbud och ekologiskt.
https://ortagubben.se/ortagubbens-egna-orter/

Som Torbjörn skrev är örterna från tjeckien.

Kanske kan det hjälpa att göra annons här eller blocket.se el dyl med exakt vilka örter du söker. Det kan ju finnas små hemma-odlare eller plockare i Sverige som kanske kan sälja direkt till dig.

Lycka till!

Dela detta:

* Inloggade just nu

639 gäster, 3 användare (1 dolda)
Naturen__0022, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser