Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  spirkål  (läst 2251 gånger)

karsan

• Södermanland
spirkål
« skrivet: 24 feb-25 kl 09:48 »
Nån mer än jag som odlar spirkål?

När det bara är stocken kvar av ett vitkålshuvud, har jag börjat planera den i jord som en krukväxt. I köksfönstret.  Efter ett par veckor börjar gröna blad växa ut som jag använder som sallad.

I min Svensk Uppslagsbok från 1937 står det "Med spirkål menas icke en särsk. kåltyp utan den produkt, som erhålles, då man på våren skördar de sidoskott, som växa ut från stammar av övervintrade ex. av kruskål, rosenkål el. huvudkål och som användes på olika sätt i hushållen."

Detta som en del av det som står under uppslagsordet Kål. Så min spirkål är väl inte exakt vad som menades med spirkål för c:a 100 år sedan, men ganska nära. Biologiskt samma enligt min mening.

KajsaAnka

• Tramsig men seriös när det gäller skog
    • Närke
SV: spirkål
« Svar #1 skrivet: 10 mar-25 kl 08:07 »
Hej karsan! Har gjort som du, det kommer upp fina blad minsann så stoppade i en till stock i en kruka å det syns nu är på gång. Riktigt roligt. Det inte gjort tidigare 
Hälsningar från kajsa

karsan

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 10 mar-25 kl 09:49 »
Kul!  Ja det växer ganska friskt i mitt köksfönster just nu. Funderar på att ta en till en gå-bort-present för att sprida idén.

KajsaAnka

• Tramsig men seriös när det gäller skog
    • Närke
« Svar #3 skrivet: 10 mar-25 kl 09:56 »
Hi hi! Ja man blir ju glad !  När fick fin planta med frukter med chili så roligt att ge bort. I höstas (  Men snyft ångrade mej. Den dog ju i dessa gröna fingrar )

Dela detta:

* Inloggade just nu

642 gäster, 3 användare (1 dolda)
Naturen__0022, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser