Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lin o Hamptyg...  (läst 11978 gånger)

conky

SV: Re:Lin o Hamptyg...
« Svar #20 skrivet: 30 mar-09 kl 18:40 »
Klarar man sig utan jobb om man kan odla hampa på 25 Ha? (Jo, jag har hört, hur långt är ett snöre, men spekulationer är ju alltid kul.)

Jag har fått en kalkyl (excel blad) där du kan se vilken mängd ha du behöver för att få snurr på det. Vill minnas jag fick den från jordbruksverket eller via bionic .
Ska se om jag kan hitta den igen.
Snubbe som gör karriär men som helst vill byta tangenbordet mot yxan,
Staden mot skogen
Stress mot lugn ...

Dräng

• -
« Svar #21 skrivet: 31 mar-09 kl 15:44 »
Jag har fått en kalkyl (excel blad) där du kan se vilken mängd ha du behöver för att få snurr på det. Vill minnas jag fick den från jordbruksverket eller via bionic .
Ska se om jag kan hitta den igen.

Ja, det vore snällt. Bionic har jag varit inne mycket på. Jag såg någon uträkning där.. Det var dock med maskiner osv för att göra pellets av hampan. Pelletsen skulle dock säljas dyrare än vad farsan köper vanliga pellets för nu. Å andra sidan betalar en del ännu mer då dom inte kan få det levererat med tankbil...

Guld

• Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

pussling

• Notorisk stickare
    • Dalsland
« Svar #23 skrivet: 01 apr-09 kl 00:16 »
En dag utan stickning är en förlorad dag.
En dag utan ny kunskap är nästan lika illa.
LeWi=jag

Guld

• Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
SV: Lin o Hamptyg...
« Svar #24 skrivet: 01 apr-09 kl 01:19 »
Tack!
Har kollat och det ser jätte bra ut. Undrar om man kan tilläggsisolera med det om man har annat tidigare...på vinden är det grått fluff som fet lump...vet inte vad det är...Undrar bara hur det blir som isolering eftersom det kan ta upp mycket fukt... kanske bäst inne i väggar och inte löst uppe på vindsgolvet.
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

sofia på gotland

« Svar #25 skrivet: 03 maj-09 kl 22:25 »
www.handelsgillet.se säljer tyger i lin, ull och - hampa

kramek

« Svar #26 skrivet: 09 maj-09 kl 15:32 »
Hej!

Härlig tråd! Jag älskar lin och hampa.

Vad jag har förstått så måste man ha tillstånd för att odla hampa. Man måste dessutom ha en köpare om man inte är med i någon forskningsgrupp.
Det verkar som om kunskapen om hampaodling i sverige inte är stor. Mycket kunskap har försvunnit sedan förbudet. Den kunskap jag syftar på är vilken sorts hampa som bäst lämpar sig för textilt bruk. Odlingsklimatet är annorlunda här uppe än i tex Polen, Frankrike...

Jag har frågat runt lite om kunskapen om textilhampa.
-Vilka frösorter är bra för norden?
-Hur rötar man bäst på ekologiskt vis?

Ja, hampa är ju mycket likt lin o måste beredas på liknande sätt. Vattenrötning eller landrötning.
Hampan har längre o grövre fibrer men som tyg ser man ofta inte någon skillnad på lin o hampa.

Vet någon av er hur man kan få reda på om vattenrötning eller landrötning är bäst för miljön?
Hur man bäst kan styra rötningen utan kemikalier?

"Tappar vi vår glädje förlorar vi vår kraft"

krokodil

• Småland
« Svar #27 skrivet: 08 jul-15 kl 08:44 »
På järnvägsstation i Mariannelund finns en butik som säljer hampatyg för 175 kr/meter. Öppet tis-sön 12-18 i sommar.
Stop 5G before it stops you!

FårEtt

• -
« Svar #28 skrivet: 14 jul-15 kl 16:21 »
Det är enbart godkänd sort av industrihampa som är tillåten att odla i EU. Dvs en sort som är förädlad främst för energiproduktion.
Kravet för att det ska vara tillåtet i Sverige är att du omfattas av bidragsreglerna och minsta yta för att söka är 4 ha.

Fanns en omfattande och livaktig tradition av hampatextil i östeuropa innan de gick in i eu. Men den odlingen av gamla sorter blev då förbjuden och en näring som försörjde massor av kvinnor i fattigare byggder slogs ut över natten. (Transylvanien kanske det var, minns ej just nu).

Verkar inte finnas på kartan att någon fiberhampa skulle godkännas här. De är ju inte förädlade och testade, då tar inte eu i dem med tång... Vem skulle finansiera gigantisk lobbyingkampanj för det?
Så rimligen måste all textil som säljs komma från andra ställen. Tror det odlas i ryssland en del.

KajsaAnka

• Tramsig men seriös när det gäller skog
    • Närke
« Svar #29 skrivet: 24 feb-25 kl 09:24 »
 Yess man kan ju hoppas, och testa   8) för varmt är olidligt och kallt gillar jag inte hälsn. till dej vänliga själ som påpekar detta om hampatyg
👍 från rumpkajsaanka

KajsaAnka

• Tramsig men seriös när det gäller skog
    • Närke
« Svar #30 skrivet: 06 mar-25 kl 07:50 »
Vad jag har förstått så är det ett ganska så omfattande arbete att förädla dessa växt fibrer (Jag vet dock inte så mycket om det så jag är inte säker)  Idag borde det ju finnas aparater som kan bearbeta fibrerna mjuka.

Men jag tror och hoppas att vil skall gå tillbaka till dessa växter och ta en annan väg än vad man har gjort med bomulen. (gifterna)

Om jag minns rätt så behöver man inte bespruta hampa?? Någon som vet?

Ang Hampa Jeans så tror jag det skulle kunna bli något väldigt bra.
" jo det verkar bra. Då tänker vidare, på vadmal. Vore det nåt nån som vet? Å såna kraftiga säckar. Vad är de gjorda av? Går det att göra byxor av fibrerna? Bara spånar. Kanske blir för rivigt mot skinnet? Bomulls bralla innanför? ☺️ Vänliga hälsningar kajsa
« Senast ändrad: 06 mar-25 kl 08:07 av KajsaAnka »

Dela detta:

* Inloggade just nu

626 gäster, 3 användare (1 dolda)
Anders Flix, Voxomigreeror

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser