Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  De där slantarna som får pusslet att gå ihop...  (läst 2386 gånger)

vinterdis

• Småland
De där slantarna som får pusslet att gå ihop...
« skrivet: 03 jul-13 kl 15:01 »
Hej!

Just nu är jag mysteriesjuk, men om/när jag blir frisk då lär jag dra ut på landet för att leva bondelivet.

Jag tänker mig en liten gård, med något upprustat torp, någon duglig lada och några hektar mark. Hade inte tänkt betala så där jättemånga hundra tusen (enkel standard är inga problem), och kommer förmodligen inte behöva ta lån.
Vill odla en hel del grönsaker, kanske en mindre plätt med spannmål för husbehov, hålla höns och kaniner. (Och kanske ett par får på sikt).

Dock är ju det självklara problemet att pengar alltid behövs. Jag vill väl leva till stor del av gården, men lite mat behöver man ju komplettera med (kaffe!), fastigheten kostar ju att ha och att sköta, saker går sönder, bilen är törstig, Radiotjänst suger rent plånkan och så vidare.
Alltså behöver ju några tusenlappar i alla fall rulla in varje månad.

Men hur?

Ett alternativ är att börja plugga på halvdistans till biolog (skulle klara mig på CSN), för att sedan jobba deltid/passande version av heltid med ekologi och naturvård.
Men vad jag har förstått så är arbetsmarknaden mer än mättad för gröna biologer, och när man kollar runt så är det ändå mest administrativa kontorsjobb som finns.
Så det känns något svajjigt.

Annars är jag en pysslig och kreativ typ, som gillar handarbete, och framför allt garn och textil. Men det känns som att det är lite av en hopplös dröm att kunna få det att gå runt med en liten vardagsrumsförsäljning. Dessutom har jag inte riktigt kapital att gå noll eller back i en startfas.

Jag driver en blogg, och en dröm vore ju så klart att kunna dra in pengar på att blogga om konsumtionshets, bondeliv och självförsörjning. Men det går så klart inte heller att lägga något hopp till.

Vad kan man mer göra? Jag behöver hopp och idéer!

krikav

• Hälsingland
SV: De där slantarna som får pusslet att gå ihop...
« Svar #1 skrivet: 04 jul-13 kl 10:58 »
Vi är många i samma situation... :)
Många får det att gå ihop med deltid.

Att vara två (eller flera) hjälper mycket.

Jag tror att det är viktigt att vi börjar vänja oss av med alla "lyx"-artiklar som vi vant oss vid att man kan köpa för pengar.
Den framtidsutveckling jag ser utveckla sig, kommer bjuda på betydligt färre jobb, och betydligt färre varor att köpa för de pengar som de jobben ger.
Försök att i så lång utsträckning som möjligt att knyta an kontakter, bytlåna, byt, låna, skänk och tigg med släktingar, vänner och grannar.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #2 skrivet: 04 jul-13 kl 18:34 »
Ett gott råd är att inte köpa en gård och flytta ut förrän du har byggt upp ett startkapital så du klarar åtminstone ett år helt utan inkomster, även om självhushållningen skulle gå sämre än förväntat.

Låna aldrig pengar (inte ens av CSN), hyr aldrig saker, köp aldrig något på avbetalning, minimera mängden abonnemang och liknande som ger regelbundna utgifter.

Välj en bil där de fasta kostnaderna (skatt, försäkring mm) är så låga som möjligt, då har du bättre möjligheter att själv påverka totalkostnaden genom att köra mer eller mindre och ordna reparationer mm på mer eller mindre dyrt sätt.

Det brukar alltid gå att få jobb inom omsorgssvängen (hemtjänst, äldreboenden, förskolor mm), i synnerhet i glesbygd där det ofta - faktiskt - råder arbetskraftbrist. Hör med någon politiker i socialnämnden i den kommun där du bor (eller dit du tänker flytta), de brukar veta hur det ligger till på det området.

olivia.k

• Jämtland
« Svar #3 skrivet: 07 jul-13 kl 22:46 »

Annars är jag en pysslig och kreativ typ, som gillar handarbete, och framför allt garn och textil. Men det känns som att det är lite av en hopplös dröm att kunna få det att gå runt med en liten vardagsrumsförsäljning.

Du kan jobba som textillärare. 20% av alla slöjdlärare är över 60 år (stora pensionsavgångar att vänta) och ingen (nästan) utbildar sig för ingen vill vara slöjdlärare och nuförtiden så måste man läsa 3 ämnen medan man tidigare kunde vara utbildad i bara ett ämne exv slöjd. Eftersom slöjd har ett litet tjänsteunderlag per skola då elever har så lite slöjd, så finns det många 30-50% tjänster och många slöjdlärare är alltså obehöriga (dvs outbildade).
Du kan ju även utbilda dig till lärare på distans.

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 12 jul-13 kl 21:55 »
Jag funderar också en hel del på alternativa sätt att få in de där slantarna... Jag jobbar på timmar i äldrevården, och det är alltid en möjlighet. Men vården betalar sällan bra, och jag tror jag har lyckats hamna i en riktig låglönekommun, så det blir fler timmar änpengar. Och där nånstans börjar det ofta behövas mer pengar. Man kör mer bil, är borta mer, hinner med mindre hemma. Dvs, högre transportkostnader och högre matkostnader (och dessutom innebär det oftast även sämre mat, om man måste ta till färdigmat allt för ofta...).

Därför funderar jag n hel del på huruvida jag kan kombinera timmarna på kommunen med nåt slags "allt-möjligt-företag"... Där jag kanske kan sälja lite sånt jag har talang för, när det råkar passa in, och täcka in resterande behov med timmar i hemtjänsten. Ju mer jag kan fixa hemifrån desto bättre! Jag skulle kunna tänka mig att göra saker jag är föga road av, bara för att slippa åka hemifrån... Fast mest tänker jag på att ha en rätt mångsidig verksamhet. Kunna sälja sådant jag har talang för (konst och musik) kanske något gården kan ge (om jag fixar kaninskinnen, kanske biodling, om jag inte vore så rädd för att bli stucken..) med nåt som eventuellt skulle råka passa, utan nämnvärt intresse (typ, sy upp nån grej, bygga kaninburar, eller vad man nu skulle råka snubbla över som kan funka...).

Men jag vet inte... Vad som helst som man kan sköta hemifrån är av intresse! Om det så vore att öppna strippklubb här i obygden! Fast, det har jag väl inte riktigt lokaler för...

hånung

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 13 jul-13 kl 12:12 »
Man kan ju spara in pengar med att göra matlådor istället för att köpa färdigt ?

fri

• Fråga om du vill veta
    • Östergötland
« Svar #6 skrivet: 02 mar-25 kl 21:26 »
Hej!

Just nu är jag mysteriesjuk, men om/när jag blir frisk då lär jag dra ut på landet för att leva bondelivet.

Jag tänker mig en liten gård, med något upprustat torp, någon duglig lada och några hektar mark. Hade inte tänkt betala så där jättemånga hundra tusen (enkel standard är inga problem), och kommer förmodligen inte behöva ta lån.
Vill odla en hel del grönsaker, kanske en mindre plätt med spannmål för husbehov, hålla höns och kaniner. (Och kanske ett par får på sikt).

Dock är ju det självklara problemet att pengar alltid behövs. Jag vill väl leva till stor del av gården, men lite mat behöver man ju komplettera med (kaffe!), fastigheten kostar ju att ha och att sköta, saker går sönder, bilen är törstig, Radiotjänst suger rent plånkan och så vidare.
Alltså behöver ju några tusenlappar i alla fall rulla in varje månad.

Men hur?

Ett alternativ är att börja plugga på halvdistans till biolog (skulle klara mig på CSN), för att sedan jobba deltid/passande version av heltid med ekologi och naturvård.
Men vad jag har förstått så är arbetsmarknaden mer än mättad för gröna biologer, och när man kollar runt så är det ändå mest administrativa kontorsjobb som finns.
Så det känns något svajjigt.

Annars är jag en pysslig och kreativ typ, som gillar handarbete, och framför allt garn och textil. Men det känns som att det är lite av en hopplös dröm att kunna få det att gå runt med en liten vardagsrumsförsäljning. Dessutom har jag inte riktigt kapital att gå noll eller back i en startfas.

Jag driver en blogg, och en dröm vore ju så klart att kunna dra in pengar på att blogga om konsumtionshets, bondeliv och självförsörjning. Men det går så klart inte heller att lägga något hopp till.

Hur har det gått med drömmarna om bondelivet efter drygt 10 år?
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Dela detta:

* Inloggade just nu

698 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser