Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga varmt rum i 1,5 plans magasin av stående timmer  (läst 2149 gånger)

Magnus Redin

Bygga varmt rum i 1,5 plans magasin av stående timmer
« skrivet: 27 nov-24 kl 19:47 »
Vi bor i ett rappat 1860-70 talshus i stående 5" timmer med tretex under tapeten. Det fungerar förvånandsvärt bra komfort och energiförbrukningsmässigt.

Till huset hör en magasinsbyggnad i 1,5 plan som är byggd på exakt samma sätt men med det sekunda virket och det är på alla sätt lite sämre. Golvet till övervåningen i bred 2" spont är delvis trasigt och rötskadat och tegeltaket håller ihop på anfrätta spån och ren vilja och omplockning av några % vartannat år. Framsidans rappning/puts är så pass skadad och reparerad i omgångar att det är lika bra att knacka ner och börja om.

Nu planerar jag att renovera magasinsbyggnaden med huvudmålen att få ett bra tak som håller länge och inreda halva bottenplanet till ett arbetsrum med förråd, en toalett och en grovtvättstuga om lämna andra halvan orörd samt få 0,5 planet i bättre skick.

Så jag sitter och funderar på hur jag kan få en fungerande lösning med lång livslängd och ett hyfsat tilltalande resultat.

Första tanken är att använda mycket trä till allt, att bokstavligen att köpa ett lastbilslass 45 x 120 spont och använda till allt.

Den vägg som putsas föreslås putsas på mineralull med hög densitet, själv är jag intresserad av att använda träullit och någon form av dragbroms bakom mot virket men jag vet inte vad som är bäst. Det täcker en av fyra varma väggar.

På insidan av det värmda utrymmet funderar jag på att sala ut till jämnhet, klä väggarna med liggande spont och fylla mellanrummet med något lämpligt material men vad blir inte en mushimmel när de hittar ett hål? Eller är det bara onödigt och bättre med skiva plus tapet? Och borde jag ha någon fuktbroms? Både bostaden och detta framtida utrymme lider av att man får kondenseringen i virket bakom den hyfsat täta putsen.

Den enda innerväggen tänker jag mig som ett tunt isolerat regelverk med stående spont på gamla oinredda sidan och liggande på värmda sidan.
Men det är iofs att ta i.

Fukten gör mig fundersam men belastningen är bara hög i våtrummen. Jag är sugen på att göra "plastpåse" av dem med våtrumsmatta och ha en liten FTX ventilation med tilluft i arbetsrummet och avluft i våtrummen. Månne lite undertryck är bra för den värmda delen av huset? Resten av huset får fortsatt självdrag samt befintliga öppningsbara luckor.

Men hur islolerar man innertaket?
Det är 2" virke nu. Ett sätt vore att såga bort det rötade och ersätta bitvs och sedan lägga på någon plywood som dragstopp samt ett 45mm lager nytt på detta som bärande och då få dubbla tjockleken, dvs ingen isolering men 90 mm trä.

Jag funderar på hur det skulle bli om jag använde samma spont som undertak för yttertaket och värmde 0,5 planet till några plusgrader, men återigen, fukten?
Och det blir en energitjuv men huset är tungt så låter jag 0,5 planet få minusgrader vid riktigt kallt gör det inte så mycket.

Jag vill inte fylla mellanrummet mellan bjälkarna med isolering och både dölja dem och tappa upplevd takhöjd.
Gör det nytta att sätta träullit undertill? Då både i arbetsrummets tak och som ett steg 2 under yttertaket.

Och så är det ju golvet. Jag har renoverat ett hörn av huset genom att ersätta ruttet på jordgolvet ovanpå jordkällaren med nytt virke i bärningen, billig leca som utfyllnad i stället för jord och sedan grov spont som golv och jag vart nöjd. Jag siktar på detsamma för delen som värms upp.

Erfarenheter och åsikter? Det är ok med starka åsikter.

kretslopp

• mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Bygga varmt rum i 1,5 plans magasin av stående timmer
« Svar #1 skrivet: 28 nov-24 kl 09:07 »
Uppvärmda utrymmen är alltid svåra på grund av den fukt som fälls i väggarna från den varma luften. Det enklaste är att inte ha någon form av fuktspärr, speciellt om du låter ditt uppvärmda utrymme bi utkylt ibland. För att få det torrt och lättvärmt kan det vara ett tipps att ha en avfuktare som står och går.
kretslopp

Dela detta:

* Inloggade just nu

750 gäster, 3 användare
mommo, Hantverkare92, karsan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser