Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rengöra fat som innehållit propionsyra  (läst 3109 gånger)

Emil i backen

• Västergötland
Rengöra fat som innehållit propionsyra
« skrivet: 25 nov-24 kl 09:28 »
Hej,

Har mängder med blå 200 liters fat som jag tänkte använda till lagring av lite diverse.

Det har tidigare varit propionsyra i samtliga. Är det någon vits med att försöka rengöra och använda eller är det odugliga till ändamålet?

Anders G.

• -
SV: Rengöra fat som innehållit propionsyra
« Svar #1 skrivet: 25 nov-24 kl 09:31 »
Propionsyra är vattenlösligt. Skölj med många små portioner vatten. Fyll därefter med vatten och låt stå några dagar.

von tratt

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 26 nov-24 kl 03:33 »
Ja, det verkar dels gå bra att rengöra, dels är eventuella minimala kvardröjande rester (dvs efter rengöring) tämligen harmlösa. Möjligen kan lukt och smak bita sig kvar, det vet jag inte. Gissningsvis inte.
Jag hade hällt ur eventuella slattar och droppar i en flaska "bra att ha", sen antagligen rengjort i stil med Anders metod.

Å andra sidan uttrycker sig ett SDS så här dramatiskt: Puncture containers to prevent re-use and bury at an authorized landfill. Men utspädd propionsyra är inte ett problematiskt ämne.
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

Emil i backen

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 26 nov-24 kl 13:30 »
Tack! Jag börjar väl att prova med en tunna och se hur det blir till nästa år. Var bara rädd att det skulle vara farligt eller innehållet ta skada.. Precis som du skriver angående säkerhetsföreskrifterna på själva tunnan och diverse elaka lappar så känns just tunnorna livsfarliga..  :o

Har bara hört bönderna som köper det av oss klaga på att det är otrevligt att få på händerna så det ska jag låta bli med..

von tratt

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 27 nov-24 kl 06:21 »
Precis, koncentrerat är det trist på hud och i ögon, och inte alls bra i lungorna + lite brandfarligt. Men det är en tillåten och vanlig livsmedelstillsats (E 280), och det bryts ner hyfsat i naturen vad jag förstår.

(Mest propansyra i maten, oräknat tillsatser, finns i rundpipig ost - kan vara imponerande 2%. Uppstår vid viss jäsning.)
« Senast ändrad: 27 nov-24 kl 06:59 av von tratt »
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

Dela detta:

* Inloggade just nu

790 gäster, 2 användare
Stengrim, krokodil

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser