Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  jag fångade duvhöken idag!  (läst 4575 gånger)

annan

  • Inlägg: 918
jag fångade duvhöken idag!
« skrivet: 10 dec-07 kl 14:04 »
jag fångade duvhöken idag!

hörde att det var liv på frigående hönsen därute, tittade ut och såg dvärgtuppen sitta uppkrupen i ett hörn av gräsmattan men ingen av de andra 16 hönsen....
gick ut och kikade in i hönshuset genom lilla hönsluckan, och vem sitter därinne om inte duvhöken!

stängde luckan. nu var den instängd

vad göra sedan?

gick in genom stora ingången och därinne var en av hönorna uppkäkad. övriga hönor satt ihopträngda och var vettskrämda i redena.

gick och öppnade igen och jagade ut höken, nu får hönorna vara instängda över vintern

adrenalinet åkte runt i kroppen, en höna skyfflades upp och jag blev lite ledsen men samtidigt förbannad, jag skulle ju tagit fram kameran och tagit kort på den trots allt vackra tjuven.
"jag har storslagna visioner och maxade projekt" Peps.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
Re:jag fångade duvhöken idag!
« Svar #1 skrivet: 10 dec-07 kl 14:33 »
Jag bygger riktiga burar till nästa år. Så att jag slipper få in rovdjur till hönsen. Är en smula trött på döda hönor och tuppar.

annan

  • Inlägg: 918
Re:jag fångade duvhöken idag!
« Svar #2 skrivet: 10 dec-07 kl 19:35 »
mm

det har väl gått åt sisådär 5 hönor detta året, men rovfåglarna är ju glada i alla fall...
"jag har storslagna visioner och maxade projekt" Peps.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
Re:jag fångade duvhöken idag!
« Svar #3 skrivet: 10 dec-07 kl 23:06 »
jag skulle ju tagit fram kameran och tagit kort på den trots allt vackra tjuven.

Dom är betydligt vackrare när dom svävar högt upp i himlen än på 2 meters håll. ;)
Jag har tagit ett antal duvhökar i fälla. Vissa lär sig att man kan flyga in i en fälla och äta upp dom andra fåglarna i fällan.  >:( Så man har blivit av med ett antal hundralappar genom åren. Det tråkiga är när man inte kan leverera dom fåglar som är beställlda pga att dom blivit uppätna.
Det gör att kunderna tröttnar på att man lovar och lovar.

RiverCottage

  • Inlägg: 224
    • Halland
Re:jag fångade duvhöken idag!
« Svar #4 skrivet: 21 jan-08 kl 14:19 »
Dom är betydligt vackrare när dom svävar högt upp i himlen än på 2 meters håll. ;)
Jag har tagit ett antal duvhökar i fälla. Vissa lär sig att man kan flyga in i en fälla och äta upp dom andra fåglarna i fällan.  >:( Så man har blivit av med ett antal hundralappar genom åren. Det tråkiga är när man inte kan leverera dom fåglar som är beställlda pga att dom blivit uppätna.
Det gör att kunderna tröttnar på att man lovar och lovar.

Man skulle inte kunna få ritningen till din fälla?
 ???
----------------------------------------------
Kommunjägare / Skyddsjägare / Viltkonsulent
Halland och Västra Götaland


frasse47

  • Inlägg: 14
SV: jag fångade duvhöken idag!
« Svar #6 skrivet: 20 feb-08 kl 18:56 »
jag fångade duvhöken idag!

hörde att det var liv på frigående hönsen därute, tittade ut och såg dvärgtuppen sitta uppkrupen i ett hörn av gräsmattan men ingen av de andra 16 hönsen....
gick ut och kikade in i hönshuset genom lilla hönsluckan, och vem sitter därinne om inte duvhöken!

stängde luckan. nu var den instängd

vad göra sedan?

gick in genom stora ingången och därinne var en av hönorna uppkäkad. övriga hönor satt ihopträngda och var vettskrämda i redena.

gick och öppnade igen och jagade ut höken, nu får hönorna vara instängda över vintern

adrenalinet åkte runt i kroppen, en höna skyfflades upp och jag blev lite ledsen men samtidigt förbannad, jag skulle ju tagit fram kameran och tagit kort på den trots allt vackra tjuven.

  Är inte duvhökar fridlysta?  kanske en dum fråga  men själv vet jag inte.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: jag fångade duvhöken idag!
« Svar #7 skrivet: 20 feb-08 kl 20:15 »
  Är inte duvhökar fridlysta?  kanske en dum fråga  men själv vet jag inte.
Ja, dom är fridlysta men fastnar ibland i fälla. Problemet är att vissa duvhökar lär sig att det finns mat i fällan. Då får man stänga fällan några veckor så tröttnar den.
Ibland när jag slängde ut dom från fällan så var dom så proppmätta att dom gick därifrån. ;D
Flyga orkande dom bara göra några få meter i taget.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

362 gäster, 1 användare
sayerbýr

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser