Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  husgrund  (läst 4412 gånger)

skogsfe

• -
husgrund
« skrivet: 12 okt-24 kl 10:32 »
Hej!
Behöver råd om hur jag bäst renoverar min grund. Huset är från 30 men är tillbyggt på 60-talet. Det är främst under tillbygget som markfukt trycks upp. Huset ligger dessutom i en slänt. Blindbotten är fuktangripen och jag har fått rådet att torrsuga ut jord och organiskt material, köra in singel och sedan renovera trät under huset.
Någon som har erfarenhet av detta?

Huset användes som sommarhus, har tidigare varit permanentbott, jag har underhållsvärme på vintern.

Tacksam för svar!

Dre

• Gotland
SV: husgrund
« Svar #1 skrivet: 13 okt-24 kl 11:29 »
Hej,

Det låter som en klok ordning att göra saker.

Vi hade hög fuktkvot i vår krypgrund, och blev rekommenderade samma sak, plus att lägga plast/isolering på botten och sätta in en avfuktare, för att hjälpa till att hålla torrt och torka ut.

Vårt hur ligger på krypgrund i slänt (också tillbyggt 2 ggr) där tillbyggnadsdelen är endast 7 cm över mark som lägst.
Hörde att man kan fråga de som kör slamsugarbil om de kan komma och suga upp organiskt material, vi gjorde det aldrig pga mkt svåråtkomligt runt, huset men tror det är mycket smart! Har 3 luftfuktighetsmätare i olika delar av krypgrunden, luftfuktigheten är alltid lägst vid den utbyggnad där det ligger singel, tvåa där "takhöjden är som högst" (jordgolv) och alltid fuktigast där grunden är närmast marken (jordgolv). Vi har lagt byggplast och markisolering på all mark i krypgrunden, tätat väggar så gott vi kunnat och kör avfuktare. den slår på automatiskt när luftfuktigheten är över 60%, det funkar bra och blev torrt nog att vi inte har behövt byta något trä. Phu. Hade jag gjort om allt och haft oändligt med tid och energi hade jag försökt gräva ut lite mer i de grundaste delarna och släpat in grus.

Vi fick ett fiffigt tips: eftersom det kommer mer avrinningsvatten från omgivningen i en slänt, är det bra att försöka bryta vattnets väg. Om berggrunden är nära markytan kan man borra/hacka en ränna i berggrunden som ett / eller uppochnervänt V med huset i V:ets öppning. Då rinner inte vattnet direkt mot huset och fuktbelastningen minskar. Har ej provat än, men besökt ett par hus som haft fuktproblem där detta gjorts och man fått ner fuktkvoten rejält!

https://www.lfs-web.se/ dom är mycket informativ med en blogg där de tar upp olika scenarion. Vet att forumet på byggahus.se har några trådar om att byta syll på husgrunder med.

Lycka till!
« Senast ändrad: 13 okt-24 kl 11:40 av Dre »

carlie2

• Stadsbo
    • Halland
« Svar #2 skrivet: 06 nov-24 kl 20:30 »
Du kan sätta in en kamin som tar tillluft från det krypgrunden och bara åka dit och elda då och då. Låter väl mysigt.
Ja alltså en plätt som känns rätt.

kretslopp

• mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
« Svar #3 skrivet: 07 nov-24 kl 10:24 »
Förmodligen behöver du göra fler ventilationshål i grunden.
kretslopp

Dela detta:

* Inloggade just nu

834 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser