Hej.
Bättre du vänder dig till fb-gruppen "vi som har får" för sådana här "akuta" frågor för här får du inte mer än ett svar på 12 timmar, där får du 12 svar på en timme.
Jag har aldrig haft nån tacka som inte velat ha sitt enda lamm så den tackan du har är det nåt fel i huvudet på.
Du får binda upp den och prova sen om det fungerar eller inte. Vissa som får 2 lamm tar tydligen inte hand om mer än ett lamm men det har jag inte varit med om heller.
Ett nyfött lamm måste ha 2dl råmjölk per kg kroppsvikt de första 24h.
Du bör se till att den får dia minst var tredje timme, även på natten de första dygnen.
Har tackan mjölk?
Ett tips är att skaffa en fårmentor i din närhet som haft får i 10 år eller nåt som du kan ringa och bolla idéer med, någon som kan komma över och försöka reda ut vad som är fel genom at ställa motfrågor. I ditt fall kan det ju vara något som gått galet fel som vi/jag inte känner till som gör att hon inte tar emot lammet. Kanske jobbig förlossning, kanske för lite mjölk i juvret, kanske undernärd, kanske för ung, kanske blev störd i förlossningen, kanske nån torkade lammet med handduk så lammet luktar fel.. ja du förstår.