Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vänja sig vid ny hage?  (läst 2994 gånger)

Gullfia

  • Inlägg: 2
    • Skåne
Vänja sig vid ny hage?
« skrivet: 25 maj-18 kl 13:18 »
Har just ägnat flera dagar åt att röja och stängsla med 5 trådar, ger ca 3500 V, en jättefin naturbeteshage med massor av sly och det var premiär idag. Det gick bra så länge jag var med men när jag skulle gå hem ville de inte vara kvar,  efter en liten stund stod de utanför hemmahagen och ville in, rymt alltså.  Kommer de någonsin att kunna vänja sig vid nya hagen? Någon som har erfarenhet av detta? Funderar på att sätta fårnät runt hela hagen men det är förstås en rejäl kostnad.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Vänja sig vid ny hage?
« Svar #1 skrivet: 25 maj-18 kl 20:00 »
Har du stängselmätare som uppmätt 3500 volt? Jag tycker det är för lite. Jag har stängslat getter i några år och insett att man måste ha fårnät samt två trådar, en där nere 30-40cm från marken, samt en ovanför. På nåt märkligt sätt känner getterna av att det är ström där så de går inte ens nära för att få sig en snöt. Eller nån gång har man väl hört någon skrika högt.

I nya hagen bör de ha ett hus för de känner sig tryggare om de kan gå in.
Om det bara är killingar du har är risken större att de rymmer. Jag tycker de stora och gamla är mindre rymmningsbenägna.
Själv har jag runt 10 kV uppmätt med stängselmätaren. Se även till att du har riktig tråd, dvs HT tråd eller nåt annat som är i järn eller aluminium.

Gullfia

  • Inlägg: 2
    • Skåne
SV: Vänja sig vid ny hage?
« Svar #2 skrivet: 26 maj-18 kl 19:42 »
 Hej och tack för ditt svar!  Har två andra hagar där jag gjort precis så och det går bra. Men den här nya hagen är ju så mycket bättre med massor av buskar och träd,  så det var ju synd att det inte funkade.  Får satsa på fårnät :)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vänja sig vid ny hage?
« Svar #3 skrivet: 27 maj-18 kl 16:49 »
Getter är sociala djur, och särskilt killingar vill vara med en trygg flock.  Om detta är DU, så lär du få problem om den nya hagen ligger långt bort.

  Men de kanske bara var ovana vid den?  Getter är vanedjur.

  Och välkommen från mig med!  Kul att du upptäckt detta trevliga djurslag!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

264 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser