Vår förste bagge Palle var en värmlandsbagge som jag fick mycket billigt, och först när jag kom hem upptäckta jag att han inte var märkt
men då han redan var igång med det han kom för var det inte så mycket att göra vid den detalj.
Då det inte är möjligt att skicka ett omärkt djur till slakt hörde jag mig för hos en palestinsk kollega om det gick att äta vuxen bagge vilket han bekräftade, han sa att det inte blir lika mört. men att det inte är fel på smaken. Denna bagge var två och ett halvt år och smakade ypperligt.
Senare har vi slaktat en del gamla får av ålder jag inte kommer ihåg, av dessa gjordes dels grytor och stekar som var rett så ok, dels gjordes korv som smakade tämligen skarpt.
Min tro är att det med äldre djur är mycket viktigt att ta bort ALLT fett. Möjligen kan smaken bero på fårras och vad dom har ätit tiden innan slakten.
I alla fall koster det inget att slakat baggen, blir det bra är allt bra, tycker du att det inte smakar bra är det bara att sälja eller ge bort köttet till hundmat
Med hänsyn till hängning ska du inte vara nervös för att hänge köttet 60 dygnsgrader, speciellt inte på denne årstid.