Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dränering utan plast?  (läst 980 gånger)

Saamanjasy

  • Inlägg: 2
    • -
Dränering utan plast?
« skrivet: 07 jun-24 kl 21:05 »
Hejsan,
Jag behöver dränera om runt mitt hus och har försökt googla mig till alternativ dränering. Snubblade över ett cirka 10 år gammalt inlägg här, med samma skepsis som jag har. Dvs till plast. All denna plast ger mig magont och jag försöker undvika det så mycket jag kan.
Slutsatsen av diskussionen för 10 år sen blev tyvärr att de motvilligt ändå använde sig av plast, men jag när fortfarande ett litet litet hopp om att det ska ha hänt mer detta senaste decenium.
Tyvärr har jag själv inte hittat något och slänger därför ut frågan här.
Kan man dränera utan all plast och hur i så fall?
Eller är det även idag det mest lämpliga materialet?

//Emma

(Inser nu att jag kan ha lagt detta i fel kategori min hittar varken hur jag byter eller tar bort inlägg...)

torbjorn

  • Inlägg: 13799
    • Medelpad
SV: Dränering utan plast?
« Svar #1 skrivet: 07 jun-24 kl 21:57 »
Läs på i husbyggnads- och anläggningshandböcker som är skrivna före "plast-tiden", så kan du nog hitta en hel del goda råd. T ex skrev arkitekten Otar Hökerberg ett stort verk om husbyggnad (vet ej exakt titel) i mitten av 1930-talet.  Det kan nog gå att hitta artiklar i inscannade tidskrifter och böcker på nätet också, t ex Teknisk Tidskrift på runeberg.org .

von tratt

  • Inlägg: 1832
    • Skåne
SV: Dränering utan plast?
« Svar #2 skrivet: 08 jun-24 kl 00:31 »
En sak som kan vara bra är att titta närmare på sin utgångspunkt. Plast kan man ogilla på lite olika manér.

Är det den fossila aspekten man inte vill gynna kan man efterfråga bioplast, även om det antagligen inte finns, eller är fånigt dyrt eller oprövat. Knuffa lite på marknaden.
Är  det fragmentering till mikroplast som är i fokus kan man undersöka om dräneringsmaterial verkligen bidrar nämnvärt till detta.
Gäller det giftverkan på grund av utsipprande tillsatser, samma som ovan.
Mycket plast används som bekant till engångsförpackningar - rent allmänt ett knasigt slöseri med resurser. Samma kritik kanske inte nödvändigt gäller byggmaterial av plast. Alternativen har ju sina sidor de också.

Det kan också vara stor skillnad mellan rören (PVC?), "pordrän" (PS) och "platonmatta" och geotexti (PP), när det gäller hur mycket de ska ogillas.


Får man fatt i tegelrör är det ju ganska charmant, och fungerar i viss mån har jag hört.
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14564
    • Östergötland
SV: Dränering utan plast?
« Svar #3 skrivet: 08 jun-24 kl 10:54 »
Ja, man skall verkligen inte dra all plast över samma kam, och när det gäller dränering som kanske skall fungera i 100 år så är plast ett utmärkt material. Men har man ett hus som i övrigt är fullständigt komposterbart så skall man nog välja tegel, gärna sådana rör som ligger glömda i en lada. Då kan man tryggt lämna allt åt naturen och nästa inlandsis.

 

Saamanjasy

  • Inlägg: 2
    • -
SV: Dränering utan plast?
« Svar #4 skrivet: 09 jun-24 kl 00:18 »
Tusen tack för lästipsen Torbjörn 🙏🙏

Själv är bäste dräng: Nja fullständigt komposterbart är det ju definitivt inte 😉 men jag vill inte per automatik gå på vad "alla andra gör" om det inte finns en specifik anledning till det. Jag vill tänka utanför boxen.

Von tratt:
Jag skulle säga mitt issue ligger i alla de tre punkter du räknar upp, men också med bakomliggande fundering hur illa just plast vid dränering är, det är kanske ändå ett ok material i jämförelse med, som du nämner, dessa horribla mängder engångsplast som man inte ens vet hur man ska återvinna.
Inser ju såklart att det är.skillnad på material och material, men menar du då att man inte ska gå till tex byggmax? I mina ögon ser plaströr likadana ut så har svårt att avgöra kvalitet på det...

torbjorn

  • Inlägg: 13799
    • Medelpad
SV: Dränering utan plast?
« Svar #5 skrivet: 09 jun-24 kl 07:53 »
Det brukar praktiskt taget alltid vara skyltat med vad det är för material i plastavloppsrör mm.  Det vanligaste är PVC (vinylplast, polyvinylklorid) men jag har sett att det även förekommer PP (polypropylen). De senare rören är dock dubbelt så dyra och brukar inte finnas på t ex Byggmax utan bara hos "riktiga" VVS-grossister som t ex Ahlsell.
Och om det inte är skyltat om materialet i butiken, så står det säkert i tillverkarens produktdatablad. I formgjutna plastprodukter (t ex skarvmuffar) finns det så gott som alltid en ingjuten kod som anger materialkvaliteten, och rör är ofta stämplade med en lång harang tecken där bl a den koden ingår.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14564
    • Östergötland
SV: Dränering utan plast?
« Svar #6 skrivet: 09 jun-24 kl 15:48 »
PP eller PVC, pris och tillgång skiftar lite beroende på riktlinjer. Tror vi höll på att fasa ut PVC i avloppsrör här i Sverige, men EU eller något annat ändrade spelreglerna, så nu är PVC vanligt igen.

PP har ju fördelen att det går bra att elda i stort sett vilken panna som helst, medan PVC bildar saltsyra och en del andra riktigt giftiga föreningar när man eldar den. Båda håller bra i mark när solen inte kommer åt dem, även om PVC klarar högre marktryck mest beroende på att de har tjockare väggar.

Pris idag, 6 m 110mm avloppsrör: Rinkaby rör PP 395kr (lyxvarianten), Standard 335 kr. Byggmax PVC 399kr

Dräneringsrör är ju oftast i PP oavsett vem som säljer dem.


Ahlsell och liknande säljer inte till privatpersoner, och har sitt system med höga synliga priser och sedan rabatter så att slutkunden tror att materialet är dyrt. Trodde det systemet skulle rasa som ett korthus när internet öppnade för insyn, men icke.



Jag skulle välja PP, för i framtiden när barnbarn eller liknande gör om, så kan destruktionsavgift vara infört på PVC. PP är bara lite surt att det tillverkas av fossil olja, men det är en svårslagen produkt när det gäller att använda oljan till, och det är en plast som går att återvinna som plast.


fri

  • Inlägg: 2596
  • Fråga om du vill veta
    • Östergötland
SV: Dränering utan plast?
« Svar #7 skrivet: 10 jun-24 kl 08:06 »
Stendike var ju den traditionella metoden  för täckdike jordbruk innan tegelrör. Stendike går givetvis att använda även för att dränera ett bostadshus.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14564
    • Östergötland
SV: Dränering utan plast?
« Svar #8 skrivet: 10 jun-24 kl 10:11 »
Helt klart. Här stötte jag på ett stendike av täckdikesmodell. Gamlingarna, eller de som bodde här innan, hade kopplat samman en grävd brunn med ett vattenförande område genom 15 meter sten. 60-70 cm jord ovanpå. Innan jag hittade den konstruktionen funderade jag på hur det kunde finnas så pass mycket vatten i den grunda brunnen som ligger i rätt tät mark.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3940
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Dränering utan plast?
« Svar #9 skrivet: 10 jun-24 kl 21:23 »
Hejsan,
Jag behöver dränera om runt mitt hus och har försökt googla mig till alternativ dränering.
Hej!
Jag ser att ingen har ställt en grundläggande fråga: Varför behöver du dränera runt huset? Finns ett konkret fuktproblem som kan avhjälpas med ny eller bättre dränering, eller är det någon besiktningsman eller liknande som menat på att det är dags mest för att man "ska" fixa dräneringen när den "uppnått sin tekniska livslängd"?
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

kretslopp

  • Inlägg: 2259
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Dränering utan plast?
« Svar #10 skrivet: 11 jun-24 kl 08:39 »
Du kan dränera med tegelrör eller betongrör om du vill. Det fungerar utmärkt. Det ska vara rör utan kragar.
kretslopp

 

fri

  • Inlägg: 2596
  • Fråga om du vill veta
    • Östergötland
SV: Dränering utan plast?
« Svar #11 skrivet: 11 jun-24 kl 11:49 »
Du kan dränera med tegelrör eller betongrör om du vill.

Jag har aldrig sett ett dräneringsrör i betong, har du @kretslopp nått exempel eller länk där dränering med betongrör beskrivs?
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

kretslopp

  • Inlägg: 2259
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Dränering utan plast?
« Svar #12 skrivet: 15 jun-24 kl 09:57 »
Inte mer än att det i slutet på 70-talet såldes markrör både med och utan krage, på betongguteriet här i Ljungby. Jag tror jag sett på byggvaruhus.
kretslopp

Bjornahf

  • Inlägg: 2
    • Dalarna
SV: Dränering utan plast?
« Svar #13 skrivet: 17 jun-24 kl 14:52 »
Hej. Jobbat på "rörföretag", alltså som tillverkar både plaströr och andra material för bl.a. dränering. Några hintar;
- PP klart bättre miljöval än PVC, klor skapar massor med otrevligheter.
- Svårt få till miljöfördelar med nytillverkad betong eller tegel då tillverkningen av betong är extremt energikrävande och cementframställningen släpper ut enormt med CO2. Tegel måste brännas i ugn. Så, skall man vara "miljövänlig" återstår forna tiders stenkistor/gravar eller trärör (som faktiskt kan hålla förvånansvärt bra rätt förlagda).
- Annars skulle jag ur miljösynvinkel och för framtida generationers väl och ve välja PP eller allra helst PEX (Etyl blir CO2 + H2O) utan mjukgörare och tillverkat i västland. Oavsett välja något närtillverkat om inte transporten skall haverera hela miljövänlighetstänket.
Några synvinklar som jag inte såg i tråden. Lycka till med dränaget!

Bjornahf

  • Inlägg: 2
    • Dalarna
SV: Dränering utan plast?
« Svar #14 skrivet: 17 jun-24 kl 15:01 »
Justja, glömde ju skriva det som jag först tänkte, PE finns gjort av sockerrör. Sedan om det är mlijövänligt att ta mark i anspråk i varmt land för att odla sockerrör som inte används till mat utan för att skeppa till andra sidan jorden för att göra plast av för att vi skall kunna kalla den icke fossil vete sjutton, det är nog upp till var och en. Men det finns och det var väl frågan.
Lycka till!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

441 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser