Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fuktspärr vid dränering  (läst 465 gånger)

Gorrobs

  • Inlägg: 7
    • Gotland
Fuktspärr vid dränering
« skrivet: 02 jun-24 kl 15:33 »
Vårat "magasin" är en tvåvåningsbyggnad med källare byggt typ 1945. Allt är är oisolerat och källaren har historiskt använts som potatiskällare och resten som spannmålsmagasin. Källaren håller normalt 5-10 grader året runt. Senaste åren har det dock inte bara varit fuktproblem utan översvämning under våren. Jag har därför grävt upp sydsidan av grunden för att lägga nya dränrör och isolera (börjat med en långsida, fortsätter om det behövs - men de största problemen verkar komma därifrån). De gamla rören var röda lerrör och helt igenpackade. Det som slår mig att det inte finns någon form av dräneringsmaterial (grus, makadam eller liknande) utan det är bara ler-/sandjord direkt mot väggen och att röret nog låg lite väl högt upp. Varken över eller under klacken finns någon form av fuktspärr. Trodde nog att jag skulle se tjära eller asfalt eller något på betongväggen men inget har använts.

Min plan innan jag började gräva var att sätta upp en isolermatta typ "platon" på väggen och köra med kalasfalt och membran över klacken och sen lägga nya dräneringsrör på grusbädd och leda bort vattnet till en pumpbrunn.
Jag har gott om makadam att lägga närmast huset från dräneringsröret och uppåt.

Men nu undrar jag om det kan bli fel. Huset har ju stått i snart 100 år utan tätskick (nåja, det har ju varit "simbassäng" i källaren i ett par år  ;) ). Rubbar jag något om jag börjar kladda med asfalt och sätter platonmatta på väggen eller är det bara att föredra?
 

fri

  • Inlägg: 2600
  • Fråga om du vill veta
    • Östergötland
SV: Fuktspärr vid dränering
« Svar #1 skrivet: 02 jun-24 kl 16:49 »
Om den används eller i framtiden ska användas som potatiskällare tänker jag att viss fuktighet är bra (jag skulle isåfall bara dränera om)  Om källaren däremot ska ha andra uppgifter är väl utvändig isolering och kanske platonmatta en bra ide.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

 

Gorrobs

  • Inlägg: 7
    • Gotland
SV: Fuktspärr vid dränering
« Svar #2 skrivet: 02 jun-24 kl 20:46 »
Tack!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

397 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser