Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur vinterfodra prisvärt?  (läst 946 gånger)

Torkel

• Uppland
Hur vinterfodra prisvärt?
« skrivet: 31 maj-24 kl 23:56 »
Funderar över Bifor kontra strösocker
i vatten... Det senare är mkt billigare, men det sägs att Bifor ska ge fler samhällen som överlever vintern...

Är det sant att vinteröverlevnaden är avsevärt bättre med Bifor? Eller är detta en sådan "sanning" som mest sprids av de som säljer Bifor?

Funderar även över hur man lämpligen blandar ihop strösocker och vatten? När jag har rört ihop denna blandning i en hink, så har det skiktat sig ganska snart, så sockret hamnat i botten. Går det att blanda bättre än så och vad behöver man då för utrustning?

borsdorfer

• Skåne
SV: Hur vinterfodra prisvärt?
« Svar #1 skrivet: 04 jun-24 kl 09:01 »
Värm upp vattnet så löser sig strösockret snabbare.

Torkel

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 08 jun-24 kl 01:24 »
Värm upp vattnet så löser sig strösockret snabbare.

Ok! Hur pass varmt måste det vara? Funkar vanligt varmvatten eller krävs kokning, typ?

von tratt

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 08 jun-24 kl 02:16 »
Ok! Hur pass varmt måste det vara? Funkar vanligt varmvatten eller krävs kokning, typ?

Socker löser sig mer och mer i högre och högre temperatur. Jag tror det för sockerlösning för bin precis kan tänkas räcka med varmt kranvatten. Om det hinner lösa sig innan vattnet svalnar :-)
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

Dela detta:

* Inloggade just nu

336 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser