Her en i plast men är inte så förtjusti i den. Det finns många varianter på nätet och jag är oklar på vilken design är bäst egentligen.
Vad jag har nu, varje gång jag drar igenom blåbärsbusken fastnar det blåbär som jag måste lossa för hand, även mycket annat skräp fastnar. Irriterande är bara början.
Modeller jag sett
Denna klassiska design i trä och med en påse i väv har jag hört bra om. Pinnarna i stål tror jag åker bättre genom riset och förhoppningsvis fastnar inte lika många bär mellan dom. Den verkar inte ha nån metod för att förhindra att bären åker ut igen dock. En uppsamlare i väv blir förmodligen skitig snabb också. En bra sak med plockaren jag har nu är att bären är fångade i en galler sektion och genom att skaka hela plockaren kan man rensa bären lite innan man häller ut dom i ämbaret.
Här är en i metall, med pinnar i stål också, men ingen påse, istället har den en sorts lucka som vippar fram och bak, magkänslan säger detta kan vara en bra funktion, ingen påse och man kan skaka plockaren för att rensa medan man går från buske till buske.
En annan metall, samma design fast mindre. Jag tycker denna ser bra ut, men vad säger expertisen, nån som har erfarenhet av alla?
På andra sidan spektrumet finns denna som har handtag så man kan stå rakt, men det är inte så viktigt för mig personligen
https://en.plastex.fi/berry-picker-marjuri-large-red.htmlDen ser ganska stor ut också, är kanske lite skeptisk till plast dock
Vad kör ni med, har ni nån skillnad ens? Kör ni med en plastversion ur närmaste affär bara? Eller tycker ni det är skillnad på designerna?