Hej
Jag funderar på att installera en 10kw anläggning med solceller.
Har surfat runt massa men hittar inga växelriktare på nån svensk shop som stödjer ödrift. Vilket jag vill ha.
Avsaknaden av detta på den svenska marknade känns märklig.
Finns det nån regel som hindrar att beställa tex en SMA sunny island (växelriktare som kan ställas om till ödrift) från nån co.uk sida och be en elektriker koppla in?
mvh
Finns det inte en hel del tyska (kanske även österrikiska och schweiziska) tillverkare av växelriktare som kan gå i fristående mod? Jag höll på och kikade på det för något år sen, men har inga länkar åtkomliga på stående fot just nu.
Om växelriktaren är CE-märkt och tillverkaren har alla papper i ordning (tillverkardeklaration/försäkran om överensstämmelse), den är provad enligt rätt standarder och inte minst avsedd för rätt spänning och frekvens för det svenska elnätet, så spelar det ingen roll om den är köpt från en svensk nasare eller någon annanstans ifrån. Jag vill minnas att elsäkerhetsverket har satt försäljningsförbud på några omriktare av EMC-skäl (de spred för mycket radiostörningar omkring sig).
Jag föreslår att du inte kikar på olika återförsäljares websidor, utan kolla runt hos tillverkarna av växelriktare istället. Först när du har hittat en lämplig växelriktare så börjar du undersöka om det går att hitta en lämplig nasare att köpa den av.
Ett tips är att kolla hos den myndighet som motsvarar Elsäkerhetsverket i växelriktartillverkarens hemland, för att se om firman i fråga har åkt på några försäljningsförbud.