Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ställningar  (läst 715 gånger)

Tinyliving

  • Inlägg: 87
    • Västergötland
Ställningar
« skrivet: 22 jun-21 kl 20:05 »
Alltså, jag försöker förstå vad som gäller när man sätter upp en ställning för huset. Jag och en snickare ska slå upp stommen. Tanken är att hyra en ställning från ett lokalt företag(troligen haki). Tänkt ha runt hela huset under uppförandet. Tanken var att montera den själva, vilket verkade vara ok med uthyraren. Men när jag läser på mer nu så verkar det som att man kan få feta böter om man inte är utbildad för att bygga ställningar. Vad gäller egentligen? Någon som är insatt? Har sett flera ställen där detta definitivt inte följs, men där det dock tillämpas sunt förnuft och vettiga ställningar.
Huset i fråga är 8x12m med ca 6m i nock, takfot på ca 3m.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Ställningar
« Svar #1 skrivet: 22 jun-21 kl 20:28 »
För att få ett korrekt svar så ställ frågan till Arbetsmiljöverket.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Fikaoscar

  • Inlägg: 65
    • Västergötland
SV: Ställningar
« Svar #2 skrivet: 22 jun-21 kl 20:44 »
Orkar du så kolla på www.av.se och sök på AFS 2013:4, 45 sidor föreskrifter och råd är inte insatt vet att den här trevliga boken finns

fri

  • Inlägg: 2522
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Ställningar
« Svar #3 skrivet: 22 jun-21 kl 21:21 »
Om du ska låta någon inhyrd firma eller anställd gå på ställningen måste en utbildad ställningsbyggare montera den.

Om du gör jobbet själv istället kan du säkert montera en haki själv, det är enkelt.
Jag skulle föreslå en egenbyggd träställning istället, enkelt och billigt och du kan återanvända virket till nån bod eller carport efter husbygget.

Själv håller jag mig med 1/2 del i en Burton rörställning och det är gott att ha egen ställning oavsett om man bygger nytt eller underhåller gamla hus.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

 

Lugnebergagård

  • Inlägg: 254
    • Uppland
SV: Ställningar
« Svar #4 skrivet: 23 jun-21 kl 07:35 »
Instämmer i att du behöver ha utbildning för att en inhyrd hantverkare ska få bruka den. Sen finns det andra krav på ställningen. Ihoppspikade sj-pallar med en extra stol att stå på vid varje gavel duger med andra ord inte.

Jag köpte en från ställning.nu i våras. Den uppfyller nästan kraven. Har inget trapptorn annars är den godkänd. Vill inte ha det p g a att det inbjuder till ungarna att klättra upp på den. På deras hemsida har du ganska väl angivet vad som krävs av en ställning. Tror även dom hade en utbildning för att auktorisera dig som ställningsbyggare. Vill minnas att den inte var så dyr. Tror det är ungefär som utbildningen för att köra arbetsplattformar. En endagskurs som mest handlar om att begripa farorna och undvika nybörjarmisstag. Det är inget svårt att bygga ställning. Du får bara inte göra fel.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

259 gäster, 2 användare
xaelanar, kickan1971

* Forum

* Om tidningen Åter



- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser