Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bilder på färgvariationer  (läst 73136 gånger)

gernsö

  • Inlägg: 2034
    • Skåne
SV: Bilder på färgvariationer
« Svar #60 skrivet: 13 okt-09 kl 05:13 »
Han är fin , din hane, min är nog lite starkare i färgen, men ja de borde vara i släkt, vart har du köpt honom, för de är väldigt lika, men det är säkert de flesta myskankor..... egentligen.....
har du en bild som är lite mer från sidan och inte så mycket från framifrån. VI borde kanske byta lite bebisar i sommar, hade nog vart roligt.....
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

Schaman

  • Inlägg: 601
    • Västergötland
    • Ankparadiset
SV: Bilder på färgvariationer
« Svar #61 skrivet: 13 okt-09 kl 10:31 »
Gernsö: Du har PM :)
Är främst intresserad av myskankor och bor strax söder om Göteborg.

gernsö

  • Inlägg: 2034
    • Skåne
SV: Bilder på färgvariationer
« Svar #62 skrivet: 13 okt-09 kl 12:19 »
och jag har svarat....
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

oskar98

  • Inlägg: 2810
  • Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
SV: Bilder på färgvariationer
« Svar #63 skrivet: 15 nov-09 kl 11:32 »
mina
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

putte95

  • Gäst
SV: Bilder på färgvariationer
« Svar #64 skrivet: 15 nov-09 kl 13:17 »
min snygge hane...
han skulle bli hel svart men tycker nästan han blev snyggare som så här...

gernsö

  • Inlägg: 2034
    • Skåne
SV: Bilder på färgvariationer
« Svar #65 skrivet: 21 nov-09 kl 13:19 »
Någon som vet färgen på denna flock

Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

oskar98

  • Inlägg: 2810
  • Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
SV: Bilder på färgvariationer
« Svar #66 skrivet: 22 nov-09 kl 19:57 »
Någon som vet färgen på denna flock




vilt/brun /vita ?
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

kiso

  • Inlägg: 28
  • Ankbild
    • Blekinge
SV: Bilder på färgvariationer
« Svar #67 skrivet: 23 nov-09 kl 09:47 »
Här är en bild på min underbara ung-drake!!!
Som har överlevt rävens tillslag hos mig, så jag kallar honom Lycka.
bor på landet i Blekinge. Har tjurar tillsammans med sambon, sen "mina" "smådjur" som: 4 vuxna katter o 3 kattungar, 1 kanin (vädurar), 4 vuxna myskankor och 21 ällingar, 10 vuxna hönor, 1 vuxen tuppar och 14 kycklingar, 1 beagle.

 

Schaman

  • Inlägg: 601
    • Västergötland
    • Ankparadiset
SV: Bilder på färgvariationer
« Svar #68 skrivet: 23 nov-09 kl 21:53 »
gernsö: Fina och väldigt ovanliga!

Som jag tolkar det är de brons(sepia/ljusbruna) brokiga med vita huvuden. Bronze, pied with white head. En av drakarna har ju väldigt mörkt huvud men frågan är om han behåller detta när han blir äldre.

Möjligen har de misstänkt även ett mönster som kallas "laced" internationellt. "Skarpare fjäderkontraster" som jag tolkat det.

Väldigt kul att se dessa snygga specialare! ;D
« Senast ändrad: 23 nov-09 kl 21:56 av Schaman »
Är främst intresserad av myskankor och bor strax söder om Göteborg.

oskar98

  • Inlägg: 2810
  • Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
SV: Bilder på färgvariationer
« Svar #69 skrivet: 24 nov-09 kl 07:10 »
gernsö: Fina och väldigt ovanliga!

Som jag tolkar det är de brons(sepia/ljusbruna) brokiga med vita huvuden. Bronze, pied with white head. En av drakarna har ju väldigt mörkt huvud men frågan är om han behåller detta när han blir äldre.

Möjligen har de misstänkt även ett mönster som kallas "laced" internationellt. "Skarpare fjäderkontraster" som jag tolkat det.

Väldigt kul att se dessa snygga specialare! ;D

tack 2 av de är mina.
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

oskar98

  • Inlägg: 2810
  • Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
SV: Bilder på färgvariationer
« Svar #70 skrivet: 27 nov-09 kl 20:13 »
mina 2 myskisar från gernsö
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Schaman

  • Inlägg: 601
    • Västergötland
    • Ankparadiset
SV: Bilder på färgvariationer
« Svar #71 skrivet: 02 dec-09 kl 23:12 »
Lite av en tillfällighet hittade jag precis också nytillskott till flocken i form av en ljust brun myskhona och en brunvit syster. Jättefina är de och de passar perfekt ihop med min ljusbruna drake. ;D

« Senast ändrad: 02 dec-09 kl 23:14 av Schaman »
Är främst intresserad av myskankor och bor strax söder om Göteborg.

Schaman

  • Inlägg: 601
    • Västergötland
    • Ankparadiset
SV: Bilder på färgvariationer
« Svar #72 skrivet: 02 dec-09 kl 23:19 »
Sen är jag nog allra mest glad för en jättefin näst intill "vildfärgad" (ej att förväxla med "viltfärgad"!) myskhona som är otroligt vacker. Känns nästa som man är i den sydamerikanska djungeln när man ser henne 8)
« Senast ändrad: 02 dec-09 kl 23:23 av Schaman »
Är främst intresserad av myskankor och bor strax söder om Göteborg.

oskar98

  • Inlägg: 2810
  • Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
SV: Bilder på färgvariationer
« Svar #73 skrivet: 08 dec-09 kl 07:28 »
någon som har bilder på viltfärgade myskankor ??
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

gernsö

  • Inlägg: 2034
    • Skåne
SV: Bilder på färgvariationer
« Svar #74 skrivet: 21 dec-09 kl 19:54 »
Två av mina myskankhonor :


Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

gernsö

  • Inlägg: 2034
    • Skåne
SV: Bilder på färgvariationer
« Svar #75 skrivet: 08 jan-10 kl 18:42 »
En av mina hanar ser ur så här, han har blivit mer och mer grå, men har fortfarande lite sandfärg kvar i huvudet:
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

Schaman

  • Inlägg: 601
    • Västergötland
    • Ankparadiset
SV: Bilder på färgvariationer
« Svar #76 skrivet: 08 jan-10 kl 18:47 »
Gernsö: Fina allihopa, särskilt silverhonan(?)  :)
Är främst intresserad av myskankor och bor strax söder om Göteborg.

Schaman

  • Inlägg: 601
    • Västergötland
    • Ankparadiset
SV: Bilder på färgvariationer
« Svar #77 skrivet: 10 jan-10 kl 21:33 »
någon som har bilder på viltfärgade myskankor ??


Nja, vad är egentligen "viltfärgad"? Min uppfattning är att det är en fjäderdräkt som finns hos vissa ungfåglar och som utan undantag övergår till annan kulör när myskankan blivit äldre. Vore jättekul om någon här kunde visa en bild på en "viltfärgad" myskanka som är minst 2 år gammal.

Har haft en drake (på bilden i detta inlägget) som jag kallat för "viltfärgad". Han var jättefin och ni må tro att det blev en riktigt stilig *svart* drake med vitt huvud när han fått sin riktiga färg.


Det som gör mig lite förbryllad är att "viltfärgad" omnämns i den nästsista rasfjäderfä standarden för myskankor. Detta är verkligen jätteintressant eftersom viltfärgad inte existerar rent genetiskt internationellt så det känns som någon eller jag missat något här.

I rasfjäderfä standarden(nästsista utgåvan) står det så här:

"Viltfärgade"
Grundfärg: svart, på ryggen med svagt metallgrön ton och på vingpennorna övergående i stålblått. På undersidan ej så glänsande utan övergående i purpurbrunt.

Så står det och jag begriper egentligen ingenting..

Men om min teori håller att det enbart handlar om en fjäderdräkt hos vissa ungfåglar så faller bitarna på plats. Lite konstigt då att det ändå omnämns i en standard för utställningsfåglar. 
Möjligen kan jag få lite belägg för min teori på generella A-FEL hos utställda myskankor. Nytt citat "för liten kropp, gäller speciellt de viltfärgade, slätt huvud och utan förlängda fjädrar."
'
Alltså ungfåglar som inte vuxit färdigt!

Bryr mig egentligen inte om den här rasstandarden(svenska utgåvan) och de som eventuellt ställer ut dessa får gärna göra detta. Det viktigaste är att man tycker om sina fåglar och sen kan vi kalla det vad vi vill och ni skall veta att man även internationellt blandar ihop färgtyper(genetiska) friskt även internationellt då det råder stor okunskap hos många om detta. Just därför är det så intressant att ta reda på mer fakta om myskankorna.

Exakt vad som står i den sista utgåvan av rasfjäderfä standarden känner jag inte till då jag inte har tillgång till den.
« Senast ändrad: 10 jan-10 kl 21:35 av Schaman »
Är främst intresserad av myskankor och bor strax söder om Göteborg.

Schaman

  • Inlägg: 601
    • Västergötland
    • Ankparadiset
SV: Bilder på färgvariationer
« Svar #78 skrivet: 10 jan-10 kl 21:43 »
Lite till...

Vildfärgad myskanka anspelar enligt mig på utseendet hos den vilda myskanden, alltså svart med ibland en brun ton i fjäderdräkten.

Det finns svart som är av den vilda typen även om det är sällsynt bland vår domnesticerade myskankor. Det finns också en en annan svart typ som är den vanligaste bland våra myskankor.

Det bruna som man kan se hos vilda myskankor skall inte förväxlas med genetiskt brunt (ch) eller ljusbrunt (f) då det i själva verket är en förljusad ton av svart hos den vilda myskanden.

Håller inte på med uställningar men skulle tro att de flesta av den vilda typen ställs ut som "svarta" (alt. colored) vid internationella utställningar men troligtvis även som "bruna" i vissa fall.


Som sagt så finns det en hel del kunskap att sprida om de olika typerna och mycket att forska vidare i. :)
Är främst intresserad av myskankor och bor strax söder om Göteborg.

Schaman

  • Inlägg: 601
    • Västergötland
    • Ankparadiset
SV: Bilder på färgvariationer
« Svar #79 skrivet: 11 jan-10 kl 22:11 »
Har funderat lite till och försöker knyta ihop säcken...

Viltfärgat torde formellt i utställningskretsar syfta till en typ som mångt och mycket påminner om utseendet hos den vilda myskanden. Tolkningen om hur en vild myskanka skall se ut kanske kan variera lite bland de som ställer ut sina fåglar och hur man prövar detta i olika länder. Som jag har fattat det använder vi "vilt" begreppet lite slarvigt i Sverige och t.ex. den "viltfärgade" som jag la upp en bild på är inte något som överensstämmer med den vilda typen utan snarare någonting annat mer övergående...

Tycker oavsett att de riktigt vilda myskänderna är jättefina och hoppas att någon som satsar på viltfärgat(enligt utställningsmodellen) kan lägga upp lite exempelbilder framöver så att vi får se hur de egentligen ser ut.
Är främst intresserad av myskankor och bor strax söder om Göteborg.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

286 gäster, 2 användare
Sundance, Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser