Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Alltid lär man sig nånting nytt  (läst 6612 gånger)

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Alltid lär man sig nånting nytt
« skrivet: 27 aug-08 kl 15:18 »
Har idag fått lära mig att traktorerna behöver ha trafikförsäkring. Hade jag ingen aning om. Så då har jag fixat detta.  :)

Har ni alla trafikförsäkring på era jordbruksfordon  ???
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Mårten Swärd

  • Gäst
SV: Alltid lär man sig nånting nytt
« Svar #1 skrivet: 27 aug-08 kl 15:23 »
Jo, jag har det iaf.. Det blir ju trots allt några mil på allmän väg om man ex. köper spannmål, hö o.s.v.. Trafikförsäkringen kostar ju inte många kronor och en traktor kan ju ställa till med en hel del skada om något går snett.. :)

Var med en gång när en traktor tappade en full balvagn i en nedförsbacke, den rusade rakt mot en dagisgrupp som kom gående men svängde sedan av och for ut ur vägbanan.. Nu hade väl inte en försäkring kunnat hjälpa mot något utav detta men det hjälpte ju iaf kostnaden för skadorna som uppkom

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
SV: Alltid lär man sig nånting nytt
« Svar #2 skrivet: 27 aug-08 kl 15:35 »
Traktor har jag alltid haft försäkrad, däremot inte skördetröska, undrar hur det är med såna egentligen, det är ju onekligen motordrivna fordon.
Kom att tänka på han som trampade ur i branta nerförsbacken till hamnen i Norrtälje, med traktor och tre fulla vagnar med otorkad säd.
Fick stopp på ekipaget ett par hundra meter förbi avtagsvägen.
Kunde ha blivit dyrt det.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Alltid lär man sig nånting nytt
« Svar #3 skrivet: 27 aug-08 kl 17:58 »
Det är ännu värre, jag läste att man måste ha trafikförsäkring till gräsklippare med draganordning. :o

Vi har trafikförsäkring till traktorn. Folksam har en småtraktorförsäkring som är rätt billig.

Lingon

  • Inlägg: 45
SV: Alltid lär man sig nånting nytt
« Svar #4 skrivet: 27 aug-08 kl 21:03 »
Det är ännu värre:man måste ha trafikförskring på gräsklippare UTAN drag också under förutsättning att du tänkt främföra den på allmän väg!

trädman

  • Inlägg: 1272
SV: Alltid lär man sig nånting nytt
« Svar #5 skrivet: 27 aug-08 kl 23:44 »
Traktor har jag alltid haft försäkrad, däremot inte skördetröska, undrar hur det är med såna egentligen, det är ju onekligen motordrivna fordon.
Kom att tänka på han som trampade ur i branta nerförsbacken till hamnen i Norrtälje, med traktor och tre fulla vagnar med otorkad säd.
Fick stopp på ekipaget ett par hundra meter förbi avtagsvägen.
Kunde ha blivit dyrt det.

Ja vi har våra fordon försäkrade. Tröskan tror jag trafikförsökrades genom ett tillägg i lantbruksförsökringen. Kostade inte många kronor. Att fordon inte är registreringspliktiga betyder inte att de slipper trafikförsäkring. Exv tröskor, väghyvlar, gräsklippare mm

ceson

  • Inlägg: 48
SV: Alltid lär man sig nånting nytt
« Svar #6 skrivet: 28 aug-08 kl 09:50 »
Jag har allt försäkrat,Traktor och dyl.tycker jag har en rimlig kostnad.
Men blev obehagligt överraskad när jag frågade om pris på trafikförsäkring
på en lastmoppe att åka runt här i skogen med. Över 900:-/år ???

Körven

  • Inlägg: 1199
    • Värmland
SV: Alltid lär man sig nånting nytt
« Svar #7 skrivet: 28 aug-08 kl 16:02 »

 Nä för fan.........Det är tillräckligt dyrt ändå,med disel och grejer
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Luffsen

  • Inlägg: 549
    • -
SV: Alltid lär man sig nånting nytt
« Svar #8 skrivet: 10 jan-09 kl 14:12 »
Trafikförsäkring på en GRÄSKLIPPARE?

Jisses... har begreppet "motorredskap" försvunnit då?

Minns att en baklastare, modellen hette 642 gick som motorredskap, och ansågs inte vara ett fordon... men det var för 20 år sen.

Är säkert nya regler som gälller... fördyrande sådana.

Har blivit så i Sverige. Man förbjuder inget, utan istället gör man det så dyrt att ingen har råd med det hela bara. Självsanerar sig på det viset.

Stora lastbilar med släp som regades som epa traktor och enormt låg skatt är ett exempel... skatten höjdes till många tusen kronor. Har hört skattebelopp upp till 25 000... o då har man inte råd längre.

Men FÖRBJUDET är det ju inte...
Visst är man ett barn av sin tid, när man kallar scrapbooking för hantverk?

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
SV: Alltid lär man sig nånting nytt
« Svar #9 skrivet: 10 jan-09 kl 14:29 »
Klart man ska ha trafikförsäkring till sina fordon, vem ska annars betala skadan när du krockar med en bil och du är vållande?

Jag vill minnas att trafikförsäkring till skördetröska låg  under 100:-/år. Så antagligen är gräsklippare något billigare.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Alltid lär man sig nånting nytt
« Svar #10 skrivet: 10 jan-09 kl 16:45 »
En bil som inte skall användas kan ställas av och behöver då ingen trafikförsäkring. Så är det inte med gräsklippare, som alltså måste trafikförsäkras även under vintern.

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Alltid lär man sig nånting nytt
« Svar #11 skrivet: 10 jan-09 kl 20:07 »
Det är självklart inga problem att ha en oregistrerad, oförsäkrad gräsklippare.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16985
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Alltid lär man sig nånting nytt
« Svar #12 skrivet: 11 jan-09 kl 20:10 »
Jepp...

Alla motordrivna fordon som används måste ha trafikförsäkring.. även om dom alldrig någonsin kommer att rulla på allmän väg.. 
Då trafiklagstiftningen gäller överallt.   
Det gäller oxå på våra gräsmattor...   
Och på bondens åker....

Trafikförsäkringen är du enligt lag tvungen att ha, men det är inget brott att vara oförsäkrad.
Om en olycka skulle inträffa så brukar trafikförsäkringsföreningen sköta ärendet och den som är förare kan bli betalningsskyldig för de skador som drabbar 3:dje part... 

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Alltid lär man sig nånting nytt
« Svar #13 skrivet: 11 jan-09 kl 22:43 »
Trafikförsäkringen är du enligt lag tvungen att ha, men det är inget brott att vara oförsäkrad.
Om en olycka skulle inträffa så brukar trafikförsäkringsföreningen sköta ärendet och den som är förare kan bli betalningsskyldig för de skador som drabbar 3:dje part... 
Men oftast så är också fordonet utskrotat eller avställt om man inte har någon försäkring och så får man inte köra. (daxböter)
Skulle man köra på en person som blir invalid dar har man verkligen ett problem.

Jag har för mig att trafikförsäkring på traktorn gick på 400:- eller något liknade helåret.
Så det är inga stora pengar att tjäna med att åka oförsäkrad och avställd/skrotad.
Men det blir snabbt stora pengar om en olycka är framme.

trädman

  • Inlägg: 1272
SV: Alltid lär man sig nånting nytt
« Svar #14 skrivet: 12 jan-09 kl 22:45 »
Trafikförsäkring på en GRÄSKLIPPARE?

Jisses... har begreppet "motorredskap" försvunnit då?

Minns att en baklastare, modellen hette 642 gick som motorredskap, och ansågs inte vara ett fordon... men det var för 20 år sen.



Baklastare ansågs säkert vara ett fordon även för 20 år sedan, liksom cyklar mm. Motorredskap ska/skulle väl också trafikförsäkras om de ska användas i trafiken. Hjullastare/baklastare trafikförsäkras, även om de vanligen inte är inregistrerade (moderna 50-km/hhjullastare tror jag ska vara  registrerade, ha regskylt och ska besiktigas). Hur man gör med maskiner som framlever hela sitt liv instängda på soptippar, skrotgårdar igruvor osv vet jag inte. Å andra sidan är kostnaden för att trafikförsäkra lastmaskiner, väghyvlar o liknande tämligen blygsam i sammanhanget.


En kommentar till vem som ska betala för en skada om det inte finns en försäkring. Vanligtvis den som orsakar skadan, vilket kan bli dyrt i trafiken

torbjorn

  • Inlägg: 13762
    • Medelpad
SV: Alltid lär man sig nånting nytt
« Svar #15 skrivet: 13 jan-09 kl 21:53 »
Om en trafikolycka vållas av någon som inte körde ett trafikförsäkringspliktigt fordon vid olyckstillfället (t ex fotgängare eller cyklist) så är det den vållande som får betala själv. Om vederbörande har en hemförsäkring brukar den gälla för sådana fall.

Rör det sig däremot om ett trafikförsäkringspliktigt fordon som var oförsäkrat när dess förare vållade en olycka, så är det Trafikförsäkringsföreningen som betalar ut ersättning. Den finansieras av straffavgifter som tas ut av ägare till fordon som uppenbarligen har körts utan att ha varit försäkrade.

Det finns en del hårklyverier när det gäller om tyngre motorredskap är trafikförsäkringspliktiga eller inte. Jag kan inte alla detaljer, men det beror inte bara på vad det är för slags motorredskap utan också vad det används till för slags körningar. Ett praktexempel jag hörde talas om var att det var fullt lagligt att köra timmer från en avverkning till sågverk med en gammal oförsäkrad dumper, däremot krävdes det trafikförsäkring på samma dumper om den skulle användas för att frakta sågat virke.

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
SV: Alltid lär man sig nånting nytt
« Svar #16 skrivet: 14 jan-09 kl 08:32 »
Det finns en del hårklyverier när det gäller om tyngre motorredskap är trafikförsäkringspliktiga eller inte. Jag kan inte alla detaljer, men det beror inte bara på vad det är för slags motorredskap utan också vad det används till för slags körningar. Ett praktexempel jag hörde talas om var att det var fullt lagligt att köra timmer från en avverkning till sågverk med en gammal oförsäkrad dumper, däremot krävdes det trafikförsäkring på samma dumper om den skulle användas för att frakta sågat virke.
Primärprodukter från lantbruket, ja.....
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Alltid lär man sig nånting nytt
« Svar #17 skrivet: 14 jan-09 kl 14:41 »
Rör det sig däremot om ett trafikförsäkringspliktigt fordon som var oförsäkrat när dess förare vållade en olycka, så är det Trafikförsäkringsföreningen som betalar ut ersättning. Den finansieras av straffavgifter som tas ut av ägare till fordon som uppenbarligen har körts utan att ha varit försäkrade.
Men om traktorn är skrotat pga att någon inte har betalt registreringhållningsavgiften eller om den är avställd så betalar inte trafikförsäkringsföreningen ett öre.

En kompis till mig åkte med en avställd MC 1991 eller om det var 1992. För att han tyckte att försäkringen var för dyr.
Han fick 7 000:- i dagsböter. Att det inte blev mer kom an på att han var arbetslös.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16985
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Alltid lär man sig nånting nytt
« Svar #18 skrivet: 14 jan-09 kl 16:50 »
Då har kompisen blivit straffad för ett skattebrottet och för att ha framfört ett obesiktigat fordon på allmänväg...   

Jo....   Trafikförsäkringsföreningens uppdrag är bland annat att täcka 3dje parts kostnader i samband med en ev olycka...
Dock så lär ägare/förare bli skyldiga att ersätta TFS utlägg/kostnader i ärendet...
3:dje part skall alltid hållas skadeslösa..  Men det är inte många som känner till det... 
Tyvärr...
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Alltid lär man sig nånting nytt
« Svar #19 skrivet: 14 jan-09 kl 20:41 »
Då har kompisen blivit straffad för ett skattebrottet och för att ha framfört ett obesiktigat fordon på allmänväg...   

Motorcykeln var besiktigad.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

547 gäster, 2 användare
Kengus89, sayerbýr

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser