Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Leva i skogen  (läst 38830 gånger)

eAnarchy

  • Inlägg: 35
    • -
Leva i skogen
« skrivet: 26 nov-07 kl 12:40 »
Hej, jag är 24 år och bor i en liten studentlägenhet i stockholm och har totalt tröttnat på den här boende formen och livsstilen.

Jag går i tankarna att bosätta mig närmare naturen, helst på en liten ö eller nära en sjö omgiven av skog. Och om jag får drömma vill jag även hålla mig på ganska nära stockholm (ca 1-1½ timmes pendlingsavstånd), mest p.g.a. av familj, vänner och tillviss del även jobb.

Vad jag letar efter är andra människor som vill vara med och utveckla nya sätt och lösningar för att möjlig göra den här sortens boendeform.
Jag letar dock inte efter folk som vill starta en störe ekoby med hus och gårdar, utan efter individer som är mer natursinnade och kan tänka sig att bo lite mer primitivt som i en kåta eller temporära hus liknande http://www.simondale.net/house/ fast med en del tekniska lösningar integrerade. Själv klart finns det många fler lösningar på hur man kan bo nära naturen och det här är inget sätt som man absolut måste bo på.

Min filosofi är att vi inte kan gå tillbaka i tiden och leva som man gjorde för 10 000 - 50 000 år sen, människan har gått framåt i utvecklingen och hitta nya vägar. Men på vägen har vi förlorat endel också och jag vill försöka förena det bästa av två världar så bra som möjligt.

Att bo i staden omgiven av betongväggar avskillda från naturen och bombarderad med stress och social press från omgivningen ställer mig i ett onaturligt tillstånd som gör mig olycligt och förtryckt.
Jag vill kunna känna min omgivning och ha frihet att göra vad jag vill runt omkring mig och det anser jag att jag endast kan få i närhet till naturen och med visst avstånd från större samhällen.

Jag ser en massa möjligheter för att förverkliga den här boendeformen/livsstilen och skulle villja ha flera som är intresserade av samma sak att bolla idee´r med.
Själv gillar jag utmaningar och tycker om att arbeta för att hitta lösningar till de. Och självklart skulle det vara trevligt med lite mer sällskap än kottar och kaniner  ;D

Ps. vad jag inte vill ha är en massa pessemisitiska grinolar som bara ser det negativa i det hela och säger att det är omöjligt och att vi kommer frysa- och svältaihjäl osv. Jag ber er gå och gråta i ett annat hörn av forumet  :P och låta alla som ser möjligheter istället för hinder utrycka sig här. Ds.
---                                        ---                                   ---
  "Varför" är ingen fråga och "varför inte" är inte dess svar
---                                        ---                                   ---

Eulalia

  • Gäst
Re:Leva i skogen
« Svar #1 skrivet: 26 nov-07 kl 12:56 »
Citera
Ps. vad jag inte vill ha är en massa pessemisitiska grinolar som bara ser det negativa i det hela och säger att det är omöjligt och att vi kommer frysa- och svältaihjäl osv. Jag ber er gå och gråta i ett annat hörn av forumet   och låta alla som ser möjligheter istället för hinder utrycka sig här. Ds.


snyggt formulerat, åtminstone rakt på sak  :D

Kan Vildväxande kollektivet vara nåt för dig? likasinnade på nära håll

ps. Kom bara ihåg att det är pessimister som uppfann fallskärmen! ;) ds.
« Senast ändrad: 26 nov-07 kl 13:00 av Eulalia »

larsw

  • Inlägg: 1878
    • -
    • Ängsjödal Gård
Re:Leva i skogen
« Svar #2 skrivet: 26 nov-07 kl 13:00 »
Vill man bo billigt och bekvämt i skogen så köper man ett gammalt militärt 20-tält, med kamin och allt, ifrån något överskott. Bygger ett upphöjt underlag av trallvirke   som en plattform att placera tältet på, gärna vindskyddat söderläge. Elda med ved och sov i tältsäng med sovsäck. Kaminen kan man också koka på, om man nu inte gör det i en brasa/grill utomhus. Två personer kan antagligen bo bekvämt i ett 20-tält. Plats för två sängar,  matbord, kanske en fotölj eller soffa, och även en tvättho/köksbänk etc, från vilken man leder ner ett rudimentärt avlopp ner i en stenkista. Ståhöjd i tältet.

Enda problemet är att ha någonstans man kan uppföra ett sådant tält permanent, och där man kan hugga sin ved och ordna sitt vatten. Toalettbehoven gör man i naturen.

En solpanel kan väl ordna ström nog för en bärbar dator någon timme om dagen, trådlös uppkoppling mot omvärlden via mobiltelefon. Eller ännu bättre är förstås en liten AirX-vindsnurra eller liknande. Med rätt läge så har man belysning dygnet runt, plus el till dator etc.

Kanske också kan vara bra om man kan bulta fast ett säkerhetsskåp i berg under tältet, så man har någonstans att låsa in värdefulla saker när man inte är där.

Svårare än så behöver det inte vara. Kostar väl inklusive vindsnurra <25000:- + mark.
« Senast ändrad: 26 nov-07 kl 13:03 av larso »
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

Väinämöinen

  • Gäst
Re:Leva i skogen
« Svar #3 skrivet: 26 nov-07 kl 13:28 »
Eller så kan man bo helt gratis och se till att hålla låg profil

eAnarchy

  • Inlägg: 35
    • -
Re:Leva i skogen
« Svar #4 skrivet: 26 nov-07 kl 13:45 »
Eller så kan man bo helt gratis och se till att hålla låg profil

Det är väl där skon klämer egentligen, det är väl inte särkilt billigt att köpa mark i närheten av stockholm åtminstonde inte utan att få grannar. Och att hitta en plats där man kan bo lite mer permanent utan att bli störd eller utkastad och fortfarande kuna ta sig till evetuella jobb och affärer på under 2-3 timmar, är kanske inte det lättaste i stockholms trakterna.

Jag har kollat lite på kartor och det finns en massa små öar runt omkring stockholm, men jag antar att de flesta inte är helt öde. Får väl ta en vecka med en kanot och inspektera de antar jag.

Har iofs hörtalas om folk som bor i nackareservatet, men har inte närmare info om hur de bor osv. kanske borde ta en tur ner till olika naturreservat och kolla in de.

Wow Larso, det där var ju mer eller mindre en komplett lösning på boendet åtminstånde, gillar lösningen skaprt :D

Och får väl höra lite med det vildväxande kollektivet om hur de har löst det.
---                                        ---                                   ---
  "Varför" är ingen fråga och "varför inte" är inte dess svar
---                                        ---                                   ---

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:Leva i skogen
« Svar #5 skrivet: 26 nov-07 kl 13:45 »
Vill man bo billigt och bekvämt i skogen så köper man ett gammalt militärt 20-tält, med kamin och allt, ifrån något överskott. Bygger ett upphöjt underlag av trallvirke   som en plattform att placera tältet på, gärna vindskyddat söderläge. Elda med ved och sov i tältsäng med sovsäck. Kaminen kan man också koka på, om man nu inte gör det i en brasa/grill utomhus. Två personer kan antagligen bo bekvämt i ett 20-tält. Plats för två sängar,  matbord, kanske en fotölj eller soffa, och även en tvättho/köksbänk etc, från vilken man leder ner ett rudimentärt avlopp ner i en stenkista. Ståhöjd i tältet.

Enda problemet är att ha någonstans man kan uppföra ett sådant tält permanent, och där man kan hugga sin ved och ordna sitt vatten. Toalettbehoven gör man i naturen.

En solpanel kan väl ordna ström nog för en bärbar dator någon timme om dagen, trådlös uppkoppling mot omvärlden via mobiltelefon. Eller ännu bättre är förstås en liten AirX-vindsnurra eller liknande. Med rätt läge så har man belysning dygnet runt, plus el till dator etc.

Kanske också kan vara bra om man kan bulta fast ett säkerhetsskåp i berg under tältet, så man har någonstans att låsa in värdefulla saker när man inte är där.

Svårare än så behöver det inte vara. Kostar väl inklusive vindsnurra <25000:- + mark.

Du är alldeles för domesticerad, larso.  ;)
Vad ska man med dator och mobil till?
Det går lätt att vänja sig av med såna prylar.
Det räcker med att gå till handelsboden nån gång ibland för att köpa kaffe och snus.
Och ett tält måste man elda i oavbrutet för att hålla värmen, en kolarkoja med eldstad av stenar håller värmen betydligt bättre.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Izmiljotina

  • Gäst
Re:Leva i skogen
« Svar #6 skrivet: 28 nov-07 kl 10:45 »
Och att hitta en plats där man kan bo lite mer permanent utan att bli störd eller utkastad och fortfarande kuna ta sig till evetuella jobb och affärer på under 2-3 timmar, är kanske inte det lättaste i stockholms trakterna.

Nu förstår jag inte. Jag bor i Örebro och det tar mig två timmar att ta mig in till Stockholms central. Ge mig en timme till och jag kan bo en halvtimme utanför Örebro och en halvtimmes irrande in i Stockholm... och där har de tre timmarna gått... och allt är frid och fröjd.

Jordefamn

  • Inlägg: 396
    • Skåne
Re:Leva i skogen
« Svar #7 skrivet: 28 nov-07 kl 11:16 »
Jag har faktiskt bestämt mig för att göra samma sak, och bygga ett sådant hus som Simon och Jasmine byggt, fast i skogarna kring Höör i Skåne.
Min plan är att första spara ihop pengar till mark (och hitta en lämplig mark), för att sedan ta ledigt ett par månader för att bygga huset.
Jag diskuterar gärna olika lösningar på problem, det hjälper ofta att ha någon att bolla idéer med.

wikhall

  • Gäst
Re:Leva i skogen
« Svar #8 skrivet: 13 dec-07 kl 13:54 »
Jag och min familj (två vuxna, två barn och en hund) har bott i en villavagn 1 ,5 år ute i skogen. Visst har vi problem med värmen, dvs. vi "kövnar", det är för varmt ofta då vi använder el som uppvärmning. Med gasol blir det ännu värre...

Så mycket för det "råa" och "kalla"

I övrigt går det utmärkt. Har aldrig mått så bra. Nu ska vi bygga vårt totalekologiska hus så blir det ännu bättre men det blir sparsmakat med yta där också... allrum och gillestugor korrumperar!

Virvel

  • Inlägg: 28
Re:Leva i skogen
« Svar #9 skrivet: 16 dec-07 kl 20:57 »
Jag och min familj (två vuxna, två barn och en hund) har bott i en villavagn 1 ,5 år ute i skogen. Visst har vi problem med värmen, dvs. vi "kövnar", det är för varmt ofta då vi använder el som uppvärmning. Med gasol blir det ännu värre...

Hur ser en villavagn ut? Är det som de amerikanska husvagns"husen"?
Vad är det för isolering? Hur mycket el går åt till att värma upp det på vintern?


Neiklot

  • Gäst
Re:Leva i skogen
« Svar #10 skrivet: 19 dec-07 kl 09:08 »
Ps. vad jag inte vill ha är en massa pessemisitiska grinolar som bara ser det negativa i det hela och säger att det är omöjligt och att vi kommer frysa- och svältaihjäl osv. Jag ber er gå och gråta i ett annat hörn av forumet  :P och låta alla som ser möjligheter istället för hinder utrycka sig här. Ds.


Hej!

Jag är inte (?) intresserad av det här, men jag skulle göra dig uppmärksam på att det här är ett mycket speciellt forum. Folk skulle klaga mer om du sa att du köpt en lägenhet i stockholm city..

Om dom ens skulle klaga då, du kan ju alltid odla grönsaker på balkongen..

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:Leva i skogen
« Svar #11 skrivet: 19 dec-07 kl 11:18 »
Det verkar som att eAnarchy tänker snylta på nån annans mark, så det är väl taktiskt att inte lägga alltför mycket möda på bostaden.
Vass finns det gott om på sina håll och få gör anspråk på den.
Varför inte slå av minst 2 meter hög bladvass nu i vinter och binda ihop i kärvar.
Utmärkt isolerande och mycet beständigt om det inte ligger mot marken, ett klart underskattat byggnadsmaterial.
Det går också att bygga en hydda eller större bostad ute i ett gungfly, genom att slå ner pålar i dyn.
Finns väl nåt ställe på Gotland där man funnit en forntida by som var byggd på sånt underlag.
Man skulle kunna bo ganska osedd inne (ute?) i ett större vassområde, med bara en väl dold spång som enda väg dit.
Kan bli lite myggigt på sommarn kanske men man vänjer sig.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
Re:Leva i skogen
« Svar #12 skrivet: 19 dec-07 kl 23:17 »
Hur ser en villavagn ut? Är det som de amerikanska husvagns"husen"?
Vad är det för isolering? Hur mycket el går åt till att värma upp det på vintern?

Så här der en villavagn ut.
http://www.blocket.se/vi/14008890.htm?ca=8_s
Du kan söka på villavagn på Blocket så får du massor av svar.
Jag har ingen koll på uppvärmningskostnader men vet flera som har bott i vagn.
Några tröttnade tillslut och köpte kåkar. (När man började planera att bli tre istället för två i familjen. ;))
En annan jag känner bodde i villavagn när han renoverade sitt torp.
Fördelen var att han slapp åka till och ifrån torpet hela tiden. Han kunde bo bekvämt med tvättmaskin, toalett och dusch. Fast att han rivit ur hela kåken pga vattenskador mm.
Vart han trött på hela skiten så kunde han sätta sig i soffan och glo på TV en kväll. Han kunde också säga upp lägenheten så att han slapp betala hyra under det året som han snickrade. När han sedan sålde vagnen efter ett år så fick han 2000:- mera för den än vad han betalade när han köpte den.

AntiUrban

  • Inlägg: 395
    • Backwoods Home
Re:Leva i skogen
« Svar #13 skrivet: 21 dec-07 kl 13:44 »
Mest praktiskt är ju såklart en villavagn eller arbetarbod, kanske husbil. Med husbil slipper man köpa mark!

Minst praktiskt är den där förvuxna kojan på bilden, för bygger man en sån så kommer ett SWAT team att krossa sig in genom fönstren sig in varje kväll och leta efter din haschpipa!

wikhall

  • Gäst
SV: Leva i skogen
« Svar #14 skrivet: 27 feb-08 kl 14:57 »
Dags att ta upp denna tråd igen...

Vår vagn är åretruntanpassad, köpt på Blocket.
Inget amerikanskt, nej, inga fastskruvade plyschsoffor...
Dusch finns, duschtid ca 5 min...
Det går åt lite el, ja, det retar mig... men det går lätt att värma vagnen med 10-15 stearinljus under mildare grader alltså över 0-strecket.

Nu är snart drängkammaren i ladan klar, då ska vi flytta in där. Vagnen blir kök och det lilla rummet i vagnen blir plats till två volontärer.


Virvel

  • Inlägg: 28
SV: Leva i skogen
« Svar #15 skrivet: 22 mar-08 kl 01:44 »
Lägg gärna upp fler bilder på vagnar och rullande bodar  :D

pappi747

  • Inlägg: 397
    • Blekinge
SV: Leva i skogen
« Svar #16 skrivet: 17 jan-09 kl 16:44 »
Skönt att det finns fler med liknande tankar så man inte behöver börja oroa sig för sin mentala hälsa...eller? Jag gillar Larsos praktiska resonerande i bofrågan.. skissar på en semi-mobil villavagn som jag rullar ut så långt det går i den skog jag hoppas på att finna. Sen får den bli där och var mitt högst personliga tillhåll när man behöver komma ifrån...

Eanarchy, jag erbjuder min gräsmatta om du vill testa att bo i tält innan du säger upp lägenheten!

eAnarchy

  • Inlägg: 35
    • -
SV: Leva i skogen
« Svar #17 skrivet: 18 jan-09 kl 16:48 »
Haha, tackar för erbjudandet bergslagenman  ;D
Men det är ett gammalt inlägg, flyttade ut ur lägenheten för snart 1 år sen. Reste runt lite och sen har jag bott i skogen  :D
Blev ett litet bakslag för några månader sen när jag flyttade till en ny skog och byggde en ny "bostad" som inte höll måtet för den svenska kylan. Så nu temporärt bor jag i en väns lägenhet till det blir lite varmare så jag kan bygga en ordentlig bostad.

Men om jag inte hittar någon bra plats så kanske jag kommer till din gräsmatta  ;)
---                                        ---                                   ---
  "Varför" är ingen fråga och "varför inte" är inte dess svar
---                                        ---                                   ---

pappi747

  • Inlägg: 397
    • Blekinge
SV: Leva i skogen
« Svar #18 skrivet: 18 jan-09 kl 18:04 »
Men du gjorde slag i saken och fullföljde alltså? Helt suveränt! Kul med människor som inte bara drömmer utan gör både och, förverkligar sina drömmar!

Herr Nilsson

  • Inlägg: 93
    • Uppland
    • Luffarnas blogg
SV: Leva i skogen
« Svar #19 skrivet: 25 jan-09 kl 00:11 »
Kanske du vill dela med dig lite av dina erfarenheter, hur var det? Vad var det som gick fel med ditt"ny bygge"? Hur skulle du ha gjort? Jag blev lite nyfiken.
Följ oss på våra vägar genom Sverige...
www.luffarna.info.se
www.luffarna.webb.se

eAnarchy

  • Inlägg: 35
    • -
SV: Leva i skogen
« Svar #20 skrivet: 26 jan-09 kl 20:53 »
Kanske du vill dela med dig lite av dina erfarenheter, hur var det? Vad var det som gick fel med ditt"ny bygge"? Hur skulle du ha gjort? Jag blev lite nyfiken.


Gärna  ;D
Det började bra med att jag kom i kontakt med några som redan bode i skogen och några som var på väg ut. Tillsammans med de så var vi på "läger" ute i skogen ett par gånger under primitiva förhållanden och hade trevligt. Under tiden så hade en tanke slagit mig "varför bo i skogen i sverige när jag kan resa runt och bo i skogen i lite varmare länder".
När det var dags att flytta ut så hade jag gjort "planer" (inga alls) och var "redo" (inte alls). Jag liftade runt i europa i 5 månader och kom i kontakt med många alternativa människor och samhällen, mycket lärorikt och trevligt.
Efter resan så bo satte jag mig i lägret som jag varit på tidigare, där bodde jag i ca 1 ½ månad. Tog det lungt, hög ved, dumpstrade mat och anpasade mig till sverige igen  :)
Var ganska schysst eftersom det mesta fanns det, en hydda, lite böcker, redskap, kamin, så jag hade det ganska bekvämt.
Sen bestämde jag mig för att bygga ett eget ställe och kom i kontakt med några som flyttat från nackareservatet efter mordbränningarna. (kolla in http://www.mamamaa.org/mambo/ ).
Jag bode i ett vindskydd som scouterna byggt  ::) i 1-2 veckor tills jag lyckats bygga en primitiv kåta av något okäntslag. (Första bilden, tog 7 dagar att bygga, ca 1 - 4 timmar per dag.)
Men det vart för mycket kondens på insidan och för rökigt, så jag byggde om den lite (3:e och 4:e bilderna).
Det är fortfarande för rökigt, men mycket mindre kondens mest p.g.a. att det är två lager plast.
Jag hade tur, det ligger en soptipp i närheten där jag kunde hämta en massa trevligt, som maddrasser, kuddar, köksatteraljer.
Nu bor jag i en väns lägenhet tills det blir lite varmare så jag kan bygga nytt. Inte så mycket fel på byggnaden, mest p.g.a. att det var för mycket människor i den skogen (inte skogs folk, förutom de 2 andra som bor där i sin jordkula  :D).

Ett par tips till andra som funderar på att flytta ut:
- Om ni har möjlighet bygg klart innan ni flyttar ut, kan bli lite väl kämpigt annars.
- Testa att bo där i minst 3-6 dar i sträck innan ni flyttar ut helt.
- Var ganska säkra på platsen.
- Skaffa en skorsten till eldstaden eller kaminen, är ett helvete att laga mat och värma sig annars. Man tappar lusten helt att laga mat eller gå upp ur sovsäcken när hela "huset" blir fullt av rök när man tänder en eld.
- Glöm inte alla bisysslor så som tvätta kläder, tvätta er själva, hänga blöta kläder, ett bra sätt att organiser och lägga allt på d.v.s. kastruller, mat, kläder, böcker, ved, osv. Det räcker inte bara med att ha värme, tak och eld. Inte i längden i alla fall. Det blir sjukt jobbigt att inte kunna tvätta kläder, duscha, ha torra kläder osv. Allt blir en pina och man kan lätt tappa lusten och ge upp (hände mig, delvis därför jag är i en lägenhet just nu  :'()

Men glöm inte bort:
- Man kan alltid bygga igen och pröva om.
- Varje misstag bär med sig en lärdom.
- Ha KUL KUL KUL och njuuuuut av skogen  ;D

Om ni undrar något annat är det bara att fråga på. Om ni vill komma i kontakt med andra som redan bor i skogen kolla in:
http://www.vildvaxande.org
http://www.mamamaa.org/mambo/ <-- de befinner sig i en skog inärheten av Huddinge och söker fler som vill bosätta sig där, de är mycket varma och trevliga så tveka inte att kontakta de.
---                                        ---                                   ---
  "Varför" är ingen fråga och "varför inte" är inte dess svar
---                                        ---                                   ---

pappi747

  • Inlägg: 397
    • Blekinge
SV: Leva i skogen
« Svar #21 skrivet: 26 jan-09 kl 22:16 »
Ojoj.. du tycks vara en naturmänniska "hardcore". Jag har inte bestämt mig än om jag ska bli fashinerad eller förfärad men helt klart tufft av dig!

bua

  • Inlägg: 478
SV: Leva i skogen
« Svar #22 skrivet: 27 jan-09 kl 23:39 »
Det behöver inte alls bli rökigt om man eldar med torr ved.
Att man dessutom ser till att luft kommer in och rök ut på rätt sätt. Mycket om detta kan man lära sig genom att studera de nordamerikanska indianernas tipis.
Jag har en enkel tältkåta med mittstång och kan inte fixa så mycket med luftdraget men jag tycker bara det är rökproblem när det är lågtryck - vilket det iofs är rätt ofta :)

Wynja

  • Inlägg: 271
    • Västmanland
SV: Re:Leva i skogen
« Svar #23 skrivet: 28 jan-09 kl 00:11 »
Jag har faktiskt bestämt mig för att göra samma sak, och bygga ett sådant hus som Simon och Jasmine byggt, fast i skogarna kring Höör i Skåne.
Min plan är att första spara ihop pengar till mark (och hitta en lämplig mark), för att sedan ta ledigt ett par månader för att bygga huset.
Jag diskuterar gärna olika lösningar på problem, det hjälper ofta att ha någon att bolla idéer med.


Jag har funderat en hel del över Simon Dale-bygget själv och gluttat på andra liknande alternativ och en fråga som jag ställs inför är; är detta lagligt i Sverige?
Hur är det med bygglov? Visst måste man redovisa ritningar för bygget innan man får bygga och kommer man att bli godkänd om man tex vill bygga ett sånt här tak-->
Jag vet ju att det finns ekobyggen lite varstans i vårt land som är helt "of grid" och har en del nyskapande design, men... vart går gränserna?
Kan man få bygga sådana Simon Dale-hus eller något liknande Mike Reynolds Jordskepp om man gör det för privat bruk och dvs inte för kulturprojektspengar?
Jag har iallafall inte stött på något omfattande ekobygge som är helt privat.  ???




För att inte tala om hobbithusen (som kanske är de mest frestande), får man verkligen? Eller ska man bo olagligt hela livet?
« Senast ändrad: 28 jan-09 kl 00:15 av Wynja »

Herr Nilsson

  • Inlägg: 93
    • Uppland
    • Luffarnas blogg
SV: Leva i skogen
« Svar #24 skrivet: 28 jan-09 kl 12:33 »
Gärna  ;D

Tackar, intressant läsning, men framför allt - kul att du gjorde slag i saken och provade.

Angående rök och eldstad så finns det bra lösningar (som det nämndes i tråden, som man använder i tipis.
Finns bra länkar i denna tråd http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=17282.0;all
Följ oss på våra vägar genom Sverige...
www.luffarna.info.se
www.luffarna.webb.se

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Leva i skogen
« Svar #25 skrivet: 03 feb-09 kl 19:44 »
Här hittade jag en man som verkligen provat på att bo i skogen. han har bott i en koja i skogen i 56 år.

http://www.sr.se/Ekot/artikel.asp?artikel=761148


Ljung

  • Inlägg: 50
SV: Leva i skogen
« Svar #26 skrivet: 08 mar-09 kl 19:54 »
Bara en tanke...

Kanske ska vi inte förakta vårt eget behov av bekvämlighet. Vill du få till ngt hållbart o beständigt ute i skogen kanske du måste sträcka dej bortom presenningstält o plywoodkojor. Skulle råda dej t att jobba stenhårt i 1-2 år o spara det du kan o sen ta ett pyttelitet banklån o finkamma nätet efter renoveringsobjekt norrut. Men du måste bort från storstadsregionerna om du ska hitta ngt billigt.

När du sen står där framför din halvruttna lilla stuga o undrar vilken ände du ska börja i o det enda du hör är gransus o korp då kan jag lova dej att du känner dej tillräckligt nära naturen..

Huggorm

  • Gäst
SV: Leva i skogen
« Svar #27 skrivet: 08 mar-09 kl 19:59 »
När du sen står där framför din halvruttna lilla stuga o undrar vilken ände du ska börja i o det enda du hör är gransus o korp då kan jag lova dej att du känner dej tillräckligt nära naturen..
Det kan intygas  ;D

Chaan

  • Inlägg: 1069
    • -
    • chaaniversum
SV: Leva i skogen
« Svar #28 skrivet: 01 jul-09 kl 10:48 »
Hej

Jag vet inte vad du gjort sedan 2007 men när jag läste första inlägget kom jag att tänka på en annons jag såg häromdagen. Det var en stuga på en ö utanför Örebro utan el och vatten men en suverän avskiljdhet.

Själv har jag just kommit på hur man bygger en bra koja av bara det man hittar i en mellansvensk skog. Först behövs en jävla massa stenar för dränering. Man lägger ett jämnt lager bara ett par dm tjockt som går gott och väl utanför ytterväggen. Sedan kommer strukturen. Tre riktiga träd kan lutas emot varandra eller två mot ett stående träd. Eller så bygger man av ett flertal tunnare stammar (asp är otroligt härligt att jobba i!) Väggstrukturen ska alltså luta. Spara en halvmeter av grenarna som stöd. Där i de uppåtriktade armarna lägger man sedan i massor av grenar - alternativt flätade vidjemattor kan utgöra väggen. Mossa på det. Mängder. Mängder. Isolering. Minst 3 decimeter helst mycket mer. Ovanpå mossan kopiösa mängder av grenar mot snö och väta. En sådan här koja borde hålla 3 år. Inför varje vinter får man lägga på ett nytt tjockt lager av färskt granris ytterst. På stengovet otroligt tjocka mängder med ormbunkar som får torka. Isolering. Ovanpå det flätad vidje som golv. En dörr är väldigt svår att göra om man inte kan fläta vidje. Så det lär man få lära sig om man ska hålla björnar och kyla ute.

Vidje är förresten en vulgarisering av språket - ett ord vi använde när vi var små. Vide och vidjor är ju orden det kommer ifrån. Vide är en växtfamilj och vidjor är slanor av vilket slag som helst som har raka pinnar antar jag tex ask.


Att bo i staden omgiven av betongväggar avskillda från naturen och bombarderad med stress och social press från omgivningen ställer mig i ett onaturligt tillstånd som gör mig olycligt och förtryckt.

Det är för att det är ett koncentrationsläger. Ett arbetsläger där man gör som kapitalismen stipulerar - eller för den delen baksidan av kapitalismen = socialismen. Man är fullstädigt laglös om man inte går upp på morgonen och rakar sig och ställer sig i ledet och marscherar till fabriken. Alla i systemet är så inne i det att alla kan vara en agent som upprätthåller det här systemet. Det märker man om man petar på det (systemet, strukturen). Vem som helst kan plötsligt ange en om man avviker från normen. Spelar ingen roll om man har en ok relation innan. Det är det otäcka med filmen Matrix att den faktiskt utgår från det urbana helvete som de flesta västerlänningar lever i.
« Senast ändrad: 01 jul-09 kl 11:07 av Chaan »

Skogsvilde

  • Inlägg: 16957
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Leva i skogen
« Svar #29 skrivet: 05 jul-09 kl 17:54 »
Funderade på det här med att leva i skogen...

Har en bra DD-hammock  om man utgår från att man använder den som sovplats och sittplats så skulle man klara sig men en golvyta på 6 kvm. 
Det är väldigt litet, men ju mindre  man har det desto mindre kostar det att värma.
9 Kvm gör helt plötsligt boningen rimligt rymlig..

Smarta lösningar såsom  bord som man fäller upp och ner efter behov..
Utekök under den varma årstiden. Då passar man även på att konservera så mycket som möjligt inför vintern.   
Med lite planering så skulle man kunna leva riktigt bra och billgt på det viset... 
 
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Wynja

  • Inlägg: 271
    • Västmanland
SV: Leva i skogen
« Svar #30 skrivet: 21 jul-09 kl 21:26 »
Här hittade jag en man som verkligen provat på att bo i skogen. han har bott i en koja i skogen i 56 år.

http://www.sr.se/Ekot/artikel.asp?artikel=761148




Han är med i "de okända". I den boken hittar man ju många liknande exempel. En utdöende sort som det verkar när alla är över 80 bast.  :-\

Kalle Kakelugn

  • Gäst
SV: Leva i skogen
« Svar #31 skrivet: 21 jul-09 kl 21:48 »
Han är med i "de okända". I den boken hittar man ju många liknande exempel. En utdöende sort som det verkar när alla är över 80 bast.  :-\


de okända? viket förlag/författare eller menar du de ovanliga?

Wynja

  • Inlägg: 271
    • Västmanland
SV: Leva i skogen
« Svar #32 skrivet: 22 jul-09 kl 16:07 »
Ho ho ho, Ja givetvis. De ovanliga. "De okända"..nä det var bara en spontan felskrivning.  ;D

SpadserAnd

  • Inlägg: 2
SV: Leva i skogen
« Svar #33 skrivet: 05 sep-09 kl 20:28 »
Wow!  ;D Jag älskar det här hemsidan! Jag hade ingen aning om det var någon annan än mig och min flickvän som gick med så några önskningar och drömmar!  :D

TurbogrisarnaVG

  • Inlägg: 233
    • Västergötland
SV: Leva i skogen
« Svar #34 skrivet: 28 sep-09 kl 09:03 »
Jag tycker denna livsstil låter väldigt intressant. Men hur ska man förvara matvarorna? Jag har hört att man kan gräva ner mat och förvara det i marken, men hur går detta till?
Hej alla Alternativa!!
Vi är ett ungt par på 35 o 30 som bor  på gård i VG.
På väg mot äventyret och självförsörjandet!!

Eremitvinter

  • Inlägg: 1
SV: Leva i skogen
« Svar #35 skrivet: 28 sep-09 kl 19:54 »
Här hittade jag en man som verkligen provat på att bo i skogen. han har bott i en koja i skogen i 56 år.

http://www.sr.se/Ekot/artikel.asp?artikel=761148




Han har varit med i 100 Höjdare Sveriges Skönaste Människor.

Tapio

  • Inlägg: 1314
    • Västergötland
SV: Leva i skogen
« Svar #36 skrivet: 29 sep-09 kl 08:17 »
Jag tycker denna livsstil låter väldigt intressant. Men hur ska man förvara matvarorna? Jag har hört att man kan gräva ner mat och förvara det i marken, men hur går detta till?

Halaj!

Googla på stuka.

//T

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Leva i skogen
« Svar #37 skrivet: 29 sep-09 kl 08:24 »
Här har vi en person som, i alla fall delvis, misslyckas med sitt skogsäventyr! Han får björnfross och lappsjuka:

http://www.channel4.com/programmes/alone-in-the-wild



PS Programmen finns tillgängliga någonstans på nätet!

Huggorm

  • Gäst
SV: Leva i skogen
« Svar #38 skrivet: 29 sep-09 kl 20:25 »
Här är ytterligare en som misslyckas, och ganska kapitalt också:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Christopher_McCandless

Prins Tuvstarr

  • Redaktör
  • Inlägg: 1891
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
SV: Leva i skogen
« Svar #39 skrivet: 02 okt-09 kl 23:52 »
Här är ytterligare en som misslyckas, och ganska kapitalt också:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Christopher_McCandless


Jag har sett filmen (Into the wild) om hans liv, 5-6 gånger, och den är så sorglig. Blir alldeles tårögd. Han reser till Alaska för att under en period leva i vildmarken. Filmen berör mig väldigt mycket.

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Baribal

  • Inlägg: 18
    • Uppland
    • Skogsliv
SV: Leva i skogen
« Svar #40 skrivet: 15 okt-09 kl 13:42 »
Hej eAnarchy och ni andra,

Tackar för en mycket intressant tråd. Har läst lite på forumet men just den här tråden fick mig att regga. Själv är jag stadsbo och kommer antagligen inte ut i skogen på allvar. Men just därför måste ni (eAnarchy och såna som du) skriva mer om det här. Ett sätt att finansiera skogslivet borde vara att skriva en bok om det, jag skulle iaf köpa den. Har läst om både Mamamaa och vildväxande kollektivet. Ser fram emot fler rapporter från skogen.

Baribal

  • Inlägg: 18
    • Uppland
    • Skogsliv
SV: Leva i skogen
« Svar #41 skrivet: 18 jan-10 kl 10:22 »
Hej igen, jag gör ett litet försök att hålla liv i tråden. Nu när vi passerat nyår och våren snart är här (?), är det nån som funderar på att flytta ut i skogen? Som jag skrev ovan är det osannolikt att jag själv gör en sån flytt men just över sommaren kan man väl säga att chansen iaf är större. I värsta fall får det bli nån camping med mycket skog för tältning men det är ju inte riktigt vad tråden handlar om. Samtidigt är jag inte helt döv för varningar som Ljungs om gransus och korp. När jag var ung och tillbringade betydligt mer tid i skogen infann sig ju ibland viss tristess.

Om jag vore markägare skulle jag avdela en bit skog för dessa luffarövningar. Naturligtvis utan campingens elstolpar, varmvattenduschar och tvättstugor med enda lyxen i form av en liten insjö. Där skulle man kunna prova på ett mer primitivt och naturnära liv. Låter det som en affärsidé? Har läst klart "Walden" och blivit än mer (mygg)biten. Ska nu ta mig an "de ovanliga". Kanske ses vi ute i bushen?

Pjöllerberg

  • Inlägg: 2561
    • Blekinge
SV: Leva i skogen
« Svar #42 skrivet: 18 jan-10 kl 11:02 »
Inte mycket till affärsidé att upplåta mark åt outcasts som vill leva extrembilligt.
Risken är stor att dom korpar ved och annat i omgivningarna.
Förresten så ska luffare röra på sig, inte hänga på samma ställe.

Johannes

  • Gäst
SV: Leva i skogen
« Svar #43 skrivet: 18 jan-10 kl 11:40 »
Det vore nog det bästa om man kunde få asyl i skogen!
Jag har haft tanken sen pappa dog när jag var tretton.På ett sätt var det enklare då-det fanns varken vildsvin eller vargar så man måste vidta åtgärder får att skydda sig.
Nu vet jag ju att det går att få skyddad adress och dra sig undan den här världen så mycket som möjligt.
Det finns ett problem-man måste vara skriven nånstans-hos någon annan.
Det borde finnas centra där man kan vara skriven.En bostadslös som jag träffade för ett tag sen sa att man kunde vara"skriven på församlingen"bara för att inte bli uppförd i obefintlighetsregistret eller nåt liknande.
Då skulle man ju kunna börja med att utveckla den ultimata skogsträdgården i alla fall

Baribal

  • Inlägg: 18
    • Uppland
    • Skogsliv
SV: Leva i skogen
« Svar #44 skrivet: 18 jan-10 kl 16:34 »
Johannes, nu vet jag inte om jag hänger med riktigt. Är vilda djur ett så stort problem? Sen förstår jag inte riktigt det här med skyddad adress. Väldigt tråkigt om du måste skydda din adress men är då verkligen skogen ett bra ställe att leva på? Om du är ute efter att komma undan "den här världen" är kanske skogen en bra tillflyktsort men något större personskydd blir det ju inte, tvärtom. Dessutom kan du inte skriva dig i skogen så om du vill bo där måste du ändå vara skriven någon annanstans. Kanske kan du skriva dig c/o hos någon kompis?

Huggorm

  • Gäst
SV: Leva i skogen
« Svar #45 skrivet: 18 jan-10 kl 16:56 »
Vargen är väll ett problem för den som vill ha får eller andra djur i liten skala, och vildsvinen förstör grönsakslanden. Vildsvinen kan man ju tjuvskjuta och äta om dom blir besvärliga, så blir man dessutom hjälte bland lokalbefolkningen, men vargproblemet blir svårare att lösa. Om det nu verkligen utvecklar sig till ett problem.

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Leva i skogen
« Svar #46 skrivet: 18 jan-10 kl 17:16 »
När man är ute o kör på landsbyggden så hittar man ju ofta förfallna torp osv , kan nuí inte fråga en sån markägare om ni kan få bo på hans mark o kanske ge nått i utbyte ? En hare i veckan kanske ?
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Leva i skogen
« Svar #47 skrivet: 18 jan-10 kl 17:34 »
Vargen är väll ett problem för den som vill ha får eller andra djur i liten skala, och vildsvinen förstör grönsakslanden. Vildsvinen kan man ju tjuvskjuta och äta om dom blir besvärliga, så blir man dessutom hjälte bland lokalbefolkningen, men vargproblemet blir svårare att lösa. Om det nu verkligen utvecklar sig till ett problem.
Jag var på Granngården i Karlskoga förra veckan.
Där gick el-aggregat och el-tråd som smör i solsken. ;D
Villaägarna köpte allt dom fick fram för att skydda sig mot vildsvinen.

I framtiden så kommer vi ha eltråd överallt.
Vi har idag hägnat in halva gården. I sommar hägnar vi in resten.
Sen är vi förhoppningsvis skyddade mot varg, vildsvin, fågelskådare mm. ;)

Imp

  • Inlägg: 258
SV: Leva i skogen
« Svar #48 skrivet: 18 jan-10 kl 17:41 »
Är man rädd för vilda djur så ska man bo i lägenhet.

Annars så tycker jag ni krånglar till det.
jag har varit skriven utan adress på nån församling en vända, bara för att jag gav fan i att byta adressoch skattemyndigheten fick reda på att jag inte bodde kvar där jag bott tidigare(slutsats,CSN eller Mitthögskolan skvallrade).
Jag var i flera år skriven på en postbox. Tror jag efter ett tag fick uppge gatuadressen till boxen iofs.
Jag känner folk som helt enkelt satt upp en postlåda i ett industriområde bland andra lådor.

Och omman bosätter sig tillräckligt avsides vid en sjö eller liknande så lär man ju inte bli påkommen av nån markägare i första taget.Så parkera husvagnen pålämplig vändplan och skryt inte med vart du bor.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Leva i skogen
« Svar #49 skrivet: 18 jan-10 kl 17:48 »
Man behöver ju inte vara rädd för djuren för att man man ser att det kan bli problem att dela boplats med vissa vilda djur. Om man vill leva på små resurser blir det ju katastrof om vildsvinen bryter sig in i stukan och tar hela vinterförrådet t ex. Om man har vissa vilda djur i närområdet blir man tvungen att lägga pengar och arbete på att skydda sina resurser så att man kan fortsätta att leva på små resurser, och det kostar en investering som man kanske inte har.

Om man inte är förutseende så överlever man inte på små resurser, det är en av anledningarna till att moderna människor kräver så mycket resurser, vi (genomsnittsmänniskan) har slutat att tänka efter före.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Imp

  • Inlägg: 258
SV: Leva i skogen
« Svar #50 skrivet: 18 jan-10 kl 18:28 »
Jösses. Ett staket/stängsel, gärdesgård kostar bara arbete om man skiter i utseendet och samma sak med en jordkällare.
Mat som inte passar i källare förvaras högt upp i stängt utrymme.
Ni som har ambitioner att bo i skogen primitivt, verkar ju bara hitta på ursäkter för att inte göra slag i saken.
Och det djur som kan bryta sig in i en husvagn finns inte i Sverige.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Leva i skogen
« Svar #51 skrivet: 18 jan-10 kl 18:37 »
Själv har jag inte för avsikt att bo i skogen, jag bor i ett hus med stor tomt i skogen. Själv är jag inte tillräckligt alternativ för att inte bo i hus, om än gärna ett miljövänligt och kostnadseffektivt sådant. Jag är heller inte tillräckligt alternativ för att ens överväga att bo i kollektiv.

Men jag tror att du underskattar djurs förmåga att bryta sig in. Möss, råttor, minkar, vildsvin, flugor, bin, getingar, skator, råkor osv är väldigt intresserade av att äta vår mat, och de tar sig in, även i välbyggda jordkällare och t o m bostadshus. Att skydda sin mat och sina husdjur mot vilda djur är inte problemfritt, vilket flera trådar här på forumet pekar på.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Imp

  • Inlägg: 258
SV: Leva i skogen
« Svar #52 skrivet: 18 jan-10 kl 19:34 »
Nja,jag är född och uppvuxen på landet. Enbart haft problem med gnagare och insekter. Fällor,katt och burkar med täta lock har alltid löst problemen.

Bor själv i vildsvinstrakter,men det är vanligt fårstängsel runt tomten och inget svin har varit hit. Och det en fårstängsel håller ute, håller även en stenmur eller fastbandshage ute om det är tillräckligt högt.


Eulalia II

  • Inlägg: 1588
    • Södermanland
SV: Leva i skogen
« Svar #53 skrivet: 18 jan-10 kl 19:45 »
Min stuga ligger avsides, omringad av skog och ängar, och inga andra hus eller husdjur på några km håll. Det är mycket vildsvin i dessa trakter, när man är ute och går  i skogen kan man se rejäla bökytor.
 Jag dumpstrar ju ibland, och det som inte går att använda av grönt slänger jag i en komposthög. Än så länge har jag inte sett ett endaste spår av vildsvin i närheten av stugan.
Ingen har bökat i komposten. Jag är rätt förvånad...fast å andra sidan så går det jägare här ibland, så svinen kanske är extra försiktiga?
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

Imp

  • Inlägg: 258
SV: Leva i skogen
« Svar #54 skrivet: 18 jan-10 kl 19:56 »
Vildsvin är väldigt försiktiga djur. Räv och grävling är ju mindre försiktiga. Jag tror det krävs mycket för att de ska gå in i på en gård där det är året runt boende.

Eulalia II

  • Inlägg: 1588
    • Södermanland
SV: Leva i skogen
« Svar #55 skrivet: 18 jan-10 kl 19:58 »
Vildsvin är väldigt försiktiga djur. Räv och grävling är ju mindre försiktiga. Jag tror det krävs mycket för att de ska gå in i på en gård där det är året runt boende.

Det är det som är så förvånande, det är ingen där för det mesta!
Men jo, jag har märkt att de är försiktiga, det är sällan man får se nån, fast man ibland hör/känner i marken att de är i närheten..
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

Sommartorparn

  • Inlägg: 2834
SV: Leva i skogen
« Svar #56 skrivet: 18 jan-10 kl 20:23 »
Där jag bor är vildsvin helt orädda. Dels promenerar det mycket folk i skogen och dels slänger en massa folk över frukt- och andra rester där (fast det är förbjudet). Om man skriker ordentligt åt dem brukar de lufsa iväg efter ett tag, men troligen skulle de ha gjort det ändå.

Elmi

  • Inlägg: 345
  • Bint ä intä så bint ä uossint
    • Dalarna
SV: Leva i skogen
« Svar #57 skrivet: 24 jan-10 kl 17:06 »
Jag flyttade ifrån huset jag hyrde mest pga vildsvinen. När jag jobbade kväll kom jag hem vid 23.30, efter 2 km promenad genom beckmörk skog. Sista året var det nästan varje gång som det kom vildsvin springandes riktigt nära, 5-10 m. Jag blev vettskrämd varje gång, man ser ingenting och plötsligt brakar det till och grymtar och skriker alldeles nära. Man vet inte åt vilket håll man sak kasta sig, det blir bara allmän kaos. Ficklampan var min trygghet:) Vildsvinen blev förmodligen lika rädda som jag, men ändå-  För mig är vildsvin verkligen inte ett skyggt djur som man nästan aldrig ser. Kvällen jag bestämde mig för att flytta stod 7 stora svin lugnt och bökade upp hela gräsmattan, jag kastade sten, skrek och gjorde ljud, fotade med blixt. De sprang en liten bit av höga ljud men kom genast tillbaka, stenarna ignorerades fullständigt. De lämnade tomten genom fårstängslet. Då förstod jag att vi inte skulle kunna lära oss samarbeta om platsen;)

Innan brukade jag sova ute i hängmatta under ett träd på sommarhalvåret, men slutade med det under tredje året då det blivit alldeles för mycket vildsvin. Första året var där grisar någon gång ibland. Det är helt ok och skrämde mig inte. Jag vaknade om de grymtade i närheten och det kändes lite spännande, mer var det inte. Då var de skygga och sprang iväg om man skrek till eller slog med en gren på någonting. Det var den nytillkomna oskyggheten som skrämde mig, för vad kan jag göra mot ett vildsvin utan rädsla?! De är som små tåg, bara springer rakt över fårstaketet som om det inte vore där. Jag blev rädd för att komma ivägen. Tror inte de är onda med mening men jag tror de kan "råka" springa på en, särskilt om man är ute på natten då de är aktiva.

Enligt min erfarenhet är det troligare att de skulle råka ramma en koja i marknivå av bara farten, för att den råkar vara i vägen, snarare än att det medvetet kommer för att böka fram ens mat. De åt aldrig i grönslakslandet, men bökade som sagt gärna upp gräsmattan och springer snabbt och målinriktat, till synes utan hejd. Mask och rötter är vad de gillar, inte squash:)
Det man vill är ibland något annat än det som är.

Baribal

  • Inlägg: 18
    • Uppland
    • Skogsliv
SV: Leva i skogen
« Svar #58 skrivet: 25 jan-10 kl 11:23 »
Tack för svaren. Intressant att det finns så mycket vildsvin. Kanske man skulle ta jägarexamen. Det svåraste tror jag är att få till en bra boplats om man nu vill bo permanent. De som kallar sig Mamamaa verkar bo permanent men å andra sidan har jag inte sett nåt livstecken från dem på länge. Det gäller nog att hitta en snäll markägare då jag inte tror nån som är intresserade av det här livet har resurser att köpa egen mark. Tyvärr är nog få markägare intresserade att dylika experiment på tomten. Att ockupera något ödehus, som, travelerhorses föreslog, kanske kan vara en idé för några. Dock inte för mig. Kanske fick jag inte leka indian färdigt när jag var liten?

Televinken_73

  • Inlägg: 66
    • Uppland
SV: Leva i skogen
« Svar #59 skrivet: 25 jan-10 kl 13:00 »
Ni som brinner för detta kanske kan få hjälp med att filma och bli typ sponsrade!
För er andra som bara tycker det är spännande att leva närmare naturen så kan man leva ute någon helg på en ö och göra eld med bågdrill fiska och bara njuta av naturen!
De som vill försöka att prova leva tuffare sök och kämpa ! för documentärer och att filma och lära andra om att göra eld,ta hand om naturen och att skapa saker på naturens vilkår är i tiden!
Ni som brinner för det kan nog hitta stöd! Vi har ett hav av förutsättningar i naturen! Möjligheter skapar man och naturen har mycket godsaker att skapa av! Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara längre tid! så kämpa på och det ni vill kommer gå !
Allt jag vill bli, är att få känna mig fri ;)
Spänning får tiden att roligt framåt gå, om man ej på elstängsel olyckligt råkat skvätta på ;)

Huggorm

  • Gäst
SV: Leva i skogen
« Svar #60 skrivet: 25 jan-10 kl 20:01 »
Det gäller nog att hitta en snäll markägare då jag inte tror nån som är intresserade av det här livet har resurser att köpa egen mark. Tyvärr är nog få markägare intresserade att dylika experiment på tomten.

Jag skulle kunna tänka mig att låna ut lite plats till den som vill testa livet i skogen. Men det måste förståss vara en person som jag känner att jag kan lita på, och så att vi sätter upp några enkla regler. Typ kasta inte skräp i naturen, vilka träd som inte får kapas, inte stjäla ägg av grannarna och liknande.

Imp

  • Inlägg: 258
SV: Leva i skogen
« Svar #61 skrivet: 26 jan-10 kl 11:10 »
Om man håller koll på blocket och hemnet så hittar man ju fritidshus och liknande för under 50 000.
Det är några månaders norgejobb, sen är ni fria att göra vad fan ni vill på den ytan i princip.
Det är givetvis inte inom pendelavstånd till nån storstad. Men vill man bo i skogen, så kanske inte det är nåt krav?

ursus_arctos

  • Inlägg: 3
    • Värmland
SV: Leva i skogen
« Svar #62 skrivet: 11 mar-23 kl 13:50 »
Om ni undrar något annat är det bara att fråga på. Om ni vill komma i kontakt med andra som redan bor i skogen kolla in:
http://www.vildvaxande.org
http://www.mamamaa.org/mambo/ <-- de befinner sig i en skog inärheten av Huddinge och söker fler som vill bosätta sig där, de är mycket varma och trevliga så tveka inte att kontakta de.


Gammal post, jag vet, men det här blev jag nyfiken på. Den där länken fungerar inte längre tyvärr.

Någon som vet om det finns något liknande idag?

(Jag har inte läst hela tråden än, så ursäkta om jag missade något)

Ju större risken blir för att vi får ett nytt storkrig i Europa (faran för upptrappning av kriget i Ukraina stiger ju jämt), desto mer aktuellt blir det ju att fundera över möjligheten för att ge sig ut på skogen i framtiden.
« Senast ändrad: 11 mar-23 kl 13:57 av ursus_arctos »

Vasa

  • Inlägg: 318
    • -
SV: Leva i skogen
« Svar #63 skrivet: 11 mar-23 kl 21:35 »
Gammal post, jag vet, men det här blev jag nyfiken på. Den där länken fungerar inte längre tyvärr.

Någon som vet om det finns något liknande idag?

(Jag har inte läst hela tråden än, så ursäkta om jag missade något)

Ju större risken blir för att vi får ett nytt storkrig i Europa (faran för upptrappning av kriget i Ukraina stiger ju jämt), desto mer aktuellt blir det ju att fundera över möjligheten för att ge sig ut på skogen i framtiden.
Enligt inlägget i ditt citat hade folk i de länkade webbsidor bott i en "skog" närheten av Huddinge, alltså ca 20 minuter från centrala Stockholm ;D Enligt din profil är du värmlänning, en plats som ligger bra till i Skandinavien på ett geografiskt sätt men strategiskt ointressant för eventuella fiender och där det också finns riktiga skogar att fly till, alltså den värmländska skogen som har inspirerat många människor. Men om du däremot är ute efter att gå ihop med en redan existerande grupp kolla i Sollefteå trakten! Jag har hört att det finns hippie liknande skogsby samhällen där uppe, dock är det också lite äldre information.           

kretslopp

  • Inlägg: 2248
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Leva i skogen
« Svar #64 skrivet: 12 mar-23 kl 14:00 »
Ge mej dina bästa argument för att bo i skogen.
kretslopp

snowbird

  • Inlägg: 71
  • Taget för 1 vecka sen
    • Lappland
SV: Leva i skogen
« Svar #65 skrivet: 16 dec-23 kl 20:47 »
Hej
Det här e svaret på mina Böner[emoji16]exakt det här Drömmer jag om
Så om Du fortfarande är aktiv i Ditt sökande så här många år efteråt
Så Hör av Dej
Tack
Vänligen
Nicole


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

326 gäster, 3 användare (1 dolda)
Galaxie, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser