Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Namnmärkesskydda honungen  (läst 4298 gånger)

Ulric Eriksson

• Gäst
SV: Namnmärkesskydda honungen
« Svar #20 skrivet: 08 nov-10 kl 15:16 »
OK, jag ska försöka förklara.

Blanda lika delar honung och sockerlag. Kalla resultatet "flytande honung" eller "honungssirap" eller "sirapshonung" eller "pannkakshonung". Lägg i en bit vaxkaka och kalla det "kakhonung". Blanda lika delar honung och bifor och kalla det "honung".

Ovannämnda produkter uppfyller kraven i den text jag kritiserar men är inte honung enligt någon acceptabel definition.

Frukostflingor smaksatta med honung är inget problem. Ingen förväntar sig att de skall bestå endast av honung. Det är mycket värre att honungsliknande produkter som inte är honung får kallas för honung.

Betula_Pendula

• Lev inte för att arbeta, arbeta för att leva !
    • Dalarna
« Svar #21 skrivet: 08 nov-10 kl 15:24 »
OK, jag ska försöka förklara.

Blanda lika delar honung och sockerlag. Kalla resultatet "flytande honung" eller "honungssirap" eller "sirapshonung" eller "pannkakshonung". Lägg i en bit vaxkaka och kalla det "kakhonung". Blanda lika delar honung och bifor och kalla det "honung".

Ovannämnda produkter uppfyller kraven i den text jag kritiserar men är inte honung enligt någon acceptabel definition.

Frukostflingor smaksatta med honung är inget problem. Ingen förväntar sig att de skall bestå endast av honung. Det är mycket värre att honungsliknande produkter som inte är honung får kallas för honung.

Instämmer, kanske jag som var otydlig...

/ Jonas
Learn from yesterday, live for today, hope for tomorrow.
The important thing is not to stop questioning.
Albert Einstein (1879-1955)

Valleman

• -
« Svar #22 skrivet: 08 nov-10 kl 17:47 »
Om produkten benämns honung så är det ju meningslöst att säga att denna honung har tillsatser av honung. Det är ju inte tillåtet att ha några som helst tillsatsen i honung. Andemeningen i den engelska texten är rimligen att det handlar om alla produkter utom just honung. Jag har inte noterat att man har ändrat betydelsen av ordet honey på något sätt. Var skulle detta stå.
Nej , Ulrics tankegånger om vad honung får beteckna anser jag överdrivna.
Givetvis måste man vara noggran då man skriver ner regler på svenka så att man klart definierar vad man menar med produktnamnet honung. Är sirapshonung en honung eller en sirap? Om det är en honung så får man inte blanda ing något alls. Om det är en sirap så skall produktnamnet vara sirap och får man använda ordet honung för att beskriva tillsatsen om den i produkten befintliga sockermängden består av sockerarter från honung till 50% eller mer.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 08 nov-10 kl 20:42 »
Ulrics tankegånger om vad honung får beteckna anser jag överdrivna.

Det är EG:s tankegångar, inte mina. Mina tankegångar är rätt betydelselösa i sammanhanget.

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #24 skrivet: 08 nov-10 kl 21:07 »
Om en produkt innehåller 100% socker varav 51% är sockerarter från honung får produkten då inte benämnas som honung ?

Detta produkt skulle vara socker med honung  ;)

Om man säljer vatten med honung  99%vatten 1% honung =vatten med honungs smak

Vatten99% 0.6% rör socker 0.4 honung =vatten med socker smak

;)  ???
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Valleman

• -
« Svar #25 skrivet: 09 nov-10 kl 09:55 »
EU har inga sådana tankegångar som Ulric framfört. Det som påstods beror på en misstolkning av den engelska texten och inget annat hoppas jag.
Således är det Ulrics egna tankegångar och då kan vi vara lugna.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 10 nov-10 kl 08:48 »
EU har inga sådana tankegångar som Ulric framfört. Det som påstods beror på en misstolkning av den engelska texten och inget annat hoppas jag.
Således är det Ulrics egna tankegångar och då kan vi vara lugna.

Vilken eller vilka av de produkter jag gav exempel på är det du inbillar dig inte uppfyller kraven i den text jag kritiserar? Varför inbillar du dig att det är jag som inte förstår engelska? Varför inbillar du dig att en text som kommer från EU är mina tankegångar?

Edward.

• Gästrikland
« Svar #27 skrivet: 10 nov-10 kl 13:48 »
Jag förstår inte varför är folk upprörda över EN sak. Hur många vet att bivaxljus enligt EU måste innehålla minst 10% bivax. Skall man inte vara upprörd över det? Också?
om man känner sig lurad  , JA !!
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Valleman

• -
« Svar #28 skrivet: 10 nov-10 kl 17:55 »
Det lönar sig tydligen inte att hjälpa Ulric att förstå vad som EU menar. När beslutet kommer, troligen före nyår, så kommer sanningen fram till alla.
Anledningen till mina inlägg har inte varit att såra eller vara nerlåtande. Jag tycker bara att det är onödigt att skrämma upp folk med EU i denna fråga. Det som håller på att hända är helt enkelt att EU skärper kraven på sk processerade produkter som har tillsatser av honung. Detta är alldeles utmärkt sett ur biodlarens synpunkt. Man skall ju inte vilseleda konsumenterna med benämningar som antyder att honung finns i produkten om honungsandelen bara utgör någon promille av innehållet.
Tack för mig i detta diskussionsämne.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 10 nov-10 kl 19:33 »
Texten vi diskuterar är ett föreslaget tillägg till föreslagen ny lagstiftning. Det behöver inte råda någon tvekan om att den kommer från EU och det är fantastiskt barnsligt och poänglöst att låtsas som något annat. Det är troligt att fler, som till skillnad från Valleman har förmågan att läsa och förstå skriven text, kommer att observera de orimliga konsekvenserna av formuleringen och att den slutgiltiga texten kommer att se ut på annat sätt.

Jag förstår mycket väl att den som är ovan att läsa skriven text, i synnerhet på ett främmande språk, kan ha svårt att ta till sig betydelsen. Det ligger nära till hands att nöja sig med ett lättförståeligt exempel (smaksatta frukostflingor) och intala sig att det är allt som krävs. Men det är ungefär som att tro sig kunna multiplikationstabellen för att man memorerat 2*2 = 4.

1. EU ställer upp krav som måste uppfyllas för att ordet "honung" skall få användas som beteckning på en produkt.
2. Produkter som inte är, men liknar, honung uppfyller kraven.

Detta är en del av ett regelpaket som avses underlätta för konsumenterna att göra informerade val istället för att vilseledas. T.ex. ska hoppressade fläskbitar kallas "skinkimitation", inte "skinka", och kyckling som innehåller mer vatten än tillverkningsprocessen kräver skall kallas "kyckling med vatten", inte "kyckling". Analogt skulle honung som innehåller annat än honung kunna kallas "honungsimitation", men inte "honung".

Jan lindgren

« Svar #30 skrivet: 10 nov-10 kl 22:14 »
Hej!
Det finns en liten textbit som kanske hjälper.

"The rules on food information should prohibit the use of information that would mislead the consumer"
MVH
Jan

Edward.

• Gästrikland
« Svar #31 skrivet: 17 nov-10 kl 20:57 »
http://www.biodlarna.se/website1/1.0.1.0/25/1/?item=art_art-s1/225

Ett förtydligande   
I texten från Jordbruksaktuellt kan man läsa: "Dessutom menar man att minst 50 procent av sockret i produkter som kallas honung måste ha sitt ursprung i just honung." Vi vill förtydliga och påpeka att det inte är honung som produkt man avser utan produkter som sötas med honung och socker (ex. Honungspuffar)

mvh edward  :P

Dela detta:

* Inloggade just nu

842 gäster, 4 användare
Stengrim, köksträdgård, Be, Hantverkare92

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser