Nu har jag pratat med sambon (som jobbar på en firma som säljer byggmaterial mm).
Jag hade missuppfattat en liten del av det vi(läs han) gjorde när vi(läs han) lade golvvärmen

så jag tar det från början

Vi har inte de hela plåtarna som man lägger direkt på golvreglarna utan har lagt golvspånskivor som det är urfräst spår i, fast på några fräste vi(läs han) spåren själva(han alltså). I/över de raka spåren kan man sedan lägga en plåt som är ca 15 cm bred och omkring 1 meter långa. Det är alltså plåt även nere i själva spåren.
Plåtarna gör att värmen reflekteras uppåt så att man inte förlorar värme på att det går ner i golvets isolering.
Med de stora plåtarna som man lägger direkt på golvbjälkarna behöver man inte ha något stöd under(förrutom golvreglarna då

) och ovanpå lägger man ett trägolv som ska vara minst 22mm tjockt för annars hinner inte värmen sprida sig maximalt och ger därmed inte fullt värmande effekt(dessutom sviktar golvet).
Om du har för tjockt golv ovanpå plåtarna så förlorar du också värme, eftersom värmen inte tar sig upp genom golvet på ett bra sätt.
Man kan lägga golvspån istället om man vill det, med ett 'klick-golv' eller liknande om man vill. Kom ihåg att golvet inte ska vara alltför tjockt.
Om man har golvspånskivor(eller betong för den delen) under sitt 'vanliga' golv kan man lägga lump-papp eller en typ av 'foam' för att dämpa golvet och därmed få ett golv som sviktar lite grann=behagligare att gå på

/Anette