Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tillstånd för att sälja ägg? 2010  (läst 15299 gånger)

Melton

• Bohuslän
Tillstånd för att sälja ägg? 2010
« skrivet: 26 okt-10 kl 11:55 »
Hej!

Har tänkt att förr eller senare börja sälja ägg som mina höns förhoppningsvis skall börja producera och har då lite frågor ang. det. (sälja till bekanta och grannar osv.)

Vilka egenkontroller bör jag göra, lysa dem?

Vad skall jag titta efter om jag skall lysa dem?

Vad är ett skäligt pris?, har ni olika priser beroende på hur väl ni känner köparen?

Hur länge håller ett ägg?, hur gamla ägg kan man sälja?

Hur är det med befruktning, rensar man bort de befruktade äggen vid lysningen eller spelar det ingen roll?. (det går kanske inte att se)

Skall man kontrollera sarmonella?. Om ja, hur gör jag då?

Skall man tvätta äggen?

Ändrar sig karaktären på äggen med tiden?, har för mig att jag läst att man inte kunnde använda dagsfärska ägg till något, typ bakning tror jag det var?

Finns det något mer jag skall tänka på?

Mycket tacksam för all hjälp jag kan få.

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Tillstånd för att sälja ägg? 2010
« Svar #1 skrivet: 26 okt-10 kl 12:02 »
Jag:
säljer både till privatpersoner och till det lokala fiket.

- lyser inte

- tar 3 kr/ägg. Tittade lite i affärn och prissatte därefter.

- vet ärligt talat inte hur länge ägg håller, längre än man tror förmodligen. Sen beror det ju på förvaring såklart. Mina hinner aldrig bli gamla... folk är som galna efter ägg =D

- rensar inte bort befruktade, då skulle jag få rensa bort 95% av äggen ;) Det händer ju inget med ägget förrän en höna har ruvat i några dagar...

- kontrollerar inte salmonella...

- tvättar inte äggen, men putsar bort det värsta. Men mina är duktiga på att lägga i reden så de är fina när jag tar dem.

Färska ägg är väldigt svårskalade... det är väl det jag kommer att tänka på. Annars vet jag inte? Jag bakar på de ägg jag har hemma för tillfället, oavsett om de är färska eller äldre.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Existens?

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 26 okt-10 kl 12:13 »
Det finns lite olika steg i detta med att sälja ägg.. Ska du sälja direkt till folk, alltså även andra än bekanta, så behöver du inte lysa eller sortera om du inte vill. Ska du sälja på torg så ska äggen stämplas med producentnummer, men du behöver fortfarande inte lysa dom. Ska du sälja till affärer däremot så måste du lysa, sortera, klassificera och packa dom i ett godkänt rum.
Behovet av att lysa får du fundera lite på själv, jag tycker det är en smula överdrivet, och inte heller helt enkelt att se nåt vettigt..  Men det kanske man gör när det kommer ett felaktigt ägg.. Jag knäckte 240 ägg till grisarna häromdan, och inte ett enda var felaktigt..så man kan ju undra lite..
Det man kollar är mest blodförekomst och sprickor i skalen.

http://www.slv.se/sv/grupp2/Livsmedelsforetag/Vagledningar-och-annan-information/Honsagg---bedomning-av-kvaliteten-/

Om du klickar på siffran jämte kvalitetsbedömningen i tabellen, så kommer exempelbilder fram på lysning.

Man får sätta en månad framåt som hållbarhet.
Priset blir ju vad ens kunder kan tänka sig att betala, jag kommer att ta runt 25-30 för vanliga ägg och 15-20kr/kg för småägg.
Det beror lite på förpackningsstorleken, hela flak är ju billigast.

Salmonella kollar du via avföringen, inte äggen.

Ägg ska helst inte tvättas, det försämrar hållbarheten.

Man kan väl använda färska ägg till allt, det är ju bara besvärligt att skala dom när dom är pinfärska.

älglund

• Dv. kockiner, Sussex, Orpington, Vithättor, Silkes
    • Västerbotten
    • www.familjenwiklundagren.se
« Svar #3 skrivet: 26 okt-10 kl 12:45 »
[

Det sägs att ägg håller i 4 månader i kyl. Jag brukar säga 3 månader för att vara säker. De ägg som säljs på ÖB brukar vara minst 3 månader när de kommer till butiken och sen står de framme i värmen mitt i butiken :-X. Har jobbat där liksom. Skulle aldrig köpa ägg där.
Sambo och  6 barn, 2 hästar,1 hund, 5 katter, 1 kanin, och drygt 100 hönor och tuppar ( dv.kockin, sussex(4 olika färger), orpington, dv.vithättor, dv.silkes, holländsk dvärg, Sabelpoot och ett gäng med blandraser).  www.familjenwiklundagren.se

Existens?

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 26 okt-10 kl 13:07 »
[

Det sägs att ägg håller i 4 månader i kyl. Jag brukar säga 3 månader för att vara säker. De ägg som säljs på ÖB brukar vara minst 3 månader när de kommer till butiken och sen står de framme i värmen mitt i butiken :-X. Har jobbat där liksom. Skulle aldrig köpa ägg där.
Då bryter dom mot alla regler som finns.
Man får stämpla ägg en gång i veckan om man vill, dom får alltså vara en vecka som max, och då stämplar men en månad framåt.

Strajder

• Aspegården
« Svar #5 skrivet: 26 okt-10 kl 15:47 »
"Bäst före" för ägg utgår från förvaring i rumstemperatur (28 dagar och kunden ska ha 7 dagar på sig att konsumera så äggen ska inte vara äldre än tre veckor då de lämnar butiken). I Sverige så förvarar de flesta sina ägg i kylskåp och då håller de självklart myyycket längre.

Tobbe B

• Jämtland
    • Berglunds gård i Mälgåsen / Jämthonung
« Svar #6 skrivet: 09 dec-10 kl 09:50 »
Vilka tillstånd måste man ha för att sälja Höns ägg? Finns det någon sammanställning så man inte missar något innan man sätter igång med det?
Försäljning till butik och resturang kommer att ske, samt på gården så klart.

//Tobbe
Franska jättervaktlar, hund, höns - Faverolle, Sussex, biodling, katt.
http://www.facebook.com/berglundsgardimalgasen/
http://www.jamthonung.se

morris-minor

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 21 jan-11 kl 10:57 »
En nyfiken fråga som säkert finns svar på nån annanstans, men jag provar här: får man sälja ägg rakt upp och ner eller måste man ha någon form av tillstånd? Finns det nåt reglemente som ställer extra krav på ägg som man säljer?

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 21 jan-11 kl 11:05 »
En nyfiken fråga som säkert finns svar på nån annanstans, men jag provar här: får man sälja ägg rakt upp och ner eller måste man ha någon form av tillstånd? Finns det nåt reglemente som ställer extra krav på ägg som man säljer?

Du måste registrera dina höns. Tidigare var man även tvungen att registrera sig som foderföretagare men där har jordbruksverket backat, har jag för mig.

Kottisgården

• Västerbotten
« Svar #9 skrivet: 29 jan-11 kl 15:29 »
Vad jag förstår ska du registrera din produktion som anläggning hos kommunen. Ring din kommun och be dem guida dig. Om du inte löst det än förstås, då får du gärna berätta hur det gick!
Lever livet till ända. Biter tillbaks om det gör ont. Klarar mig själv. Älskar vänner. Låter mig älskas. Saknar forntida rättssystem och uppfostrade gestalter. Det skjuts för lite...

Snickan

• En ganska så nöjd hästtjej!
    • Värmland
« Svar #10 skrivet: 13 mar-11 kl 08:36 »
Nu glider jag kanske lite ifrån ämnet men jag funderar på det där att göra reklam på ex blocket. Hur får man sälja ägg? måste man inte ha något tillstånd?

fauve

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 13 mar-11 kl 14:42 »
Hur får man sälja ägg? måste man inte ha något tillstånd?

I min kommun om man har hobbyhöns: direkt från gården, men inte på marknader, torg etc. eftersom kunden ska veta exakt varifrån äggen kommer.

johe71

« Svar #12 skrivet: 13 mar-11 kl 14:51 »
måste man inte ha något tillstånd?

klistrar in ett svar från 2010-02-20 (har inte kollat om reglerna ändrat sig sedan dess)... sammanfattningsvis, för de flesta med några hobbyhöns, brukar det räcka med att registrera sig i fjäderfäregistret

---
det här är det som gäller (från jordbruksverket och livsmedelsverket):

* har du en enda höna och säljer (eller ger bort) ett enda ägg så ska du registrera dig i fjäderfäregistret. Det är enbart om du använder alla ägg för eget konsumtion som du inte behöver registrera dig.

* du får sälja ägg hemifrån till privatpersoner oavsett antal hönor

* har du 50 eller färre höns så får du sälja ägg vid torgförsäljning

* har du fler än 350 höns så ska du registrera dig i värphönsregistret

* har du fler än 50 höns och säljer på torget eller om du levererar [oavsett antal höns] till storkök, butiker, restauranger så ska äggen packas i ett av livsmedelsverket godkänt packeri (och i ett packeri stämplas äggen med produktionsplats)

* har du fler än 200 höns och säljer ägg till detaljhandel och direkt till konsument så är salmonellaprovtagning obligatorisk i besättningen

* Om du har mer än 100 djurenheter (=10000 höns) ska du anmäla din djurhållning till kommunen.

* Om du har mer än 40 000 platser för fjäderfä behöver du dessutom tillstånd från länsstyrelsen.
---

Staaf

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 12 maj-11 kl 17:41 »
Om man säljer ägg i mindre skala på gården, vad gäller då?
Om vi för att ha ett exempel att gå efter säger att jag har 30 hönor som värper ett ägg om dagen och jag säljer de äggen från min gård till olika personer. Finns det något speciellt jag måste göra? Måste de märkas osv? Måste jag registrera det någonstans?

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #14 skrivet: 12 maj-11 kl 17:43 »
Då behöver du inte göra något särskilt. Tror man måste ha över 100 värphöns för att man ska börja söka tillstånd.
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

anders 67

• Dalarna
« Svar #15 skrivet: 12 maj-11 kl 17:44 »
Säljer du på kökstrappan från 30 höns så är det bara att sälja på  ;)
Fjällkor,rödkullor,telemarkskor,SRB-kor,dölekor,holsteinkor, lantrasfår,höns,grönsaksodling

Attes matte

• Jämtland
« Svar #16 skrivet: 12 maj-11 kl 17:59 »
Man måste väl anmäla sig till fjäderfäregistret, va?

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Suss i Sannum

• Västergötland
    • Sannum
« Svar #17 skrivet: 12 maj-11 kl 18:40 »
Man måste väl anmäla sig till fjäderfäregistret, va?

/Sara
Japp, stämmer bra  (:)
Här finns en hoper höns i olika raser och japanska/jumbo vaktlar. Titta gärna in på hemsidan och bloggen. Där finns bilder på fjädrarna och lite annat.
www.sannum.eu
http://blogg.sannum.eu

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #18 skrivet: 14 jul-11 kl 21:27 »
Var kan man hitta information om vilka regler som gäller för att få sälja ägg hemifrån och leverera till butik?
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Tösen

• Småland
« Svar #19 skrivet: 01 dec-11 kl 13:10 »
Funderar på att köpa fler höns och sälja överskottet av ägg till våren, men får jag ha "självplock" på min egen tomt ute vid vägen? Vet inte vad som gäller med lagar och regler... Hur som helst så har vi ganska mycket trafik här och jag tror att det hade varit uppskattat :)
Det blir vad du gör det till!

Dela detta:

* Inloggade just nu

544 gäster, 1 användare
Sampa

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser