Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  (duvhöken??)  (läst 31784 gånger)

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
SV: (duvhöken??)
« Svar #40 skrivet: 17 okt-10 kl 20:03 »
Vi hade kråkan (visste inte det där, ska skärpa mig...) här i fredags. Hönorna var i hönsgården som tur var. Men kråkan var envis, sprang fram och tillbaka längs nätet och kastade sig mot det och slet med fötterna, tur vi har grovt nät, typ hundgård, och tur inte kråkan gav sig på taket istället för där är det bara hönsnät...

Orädd var den också, gav sig inte iväg förrän jag skrikit på den en stund. Maken tyckte jag skulle tagit en spade eller något och 'hjälpt' den...

Hönorna blev rädda så klart och ville inte vara ute resten av dagen.

Vi har ormvråk här hela sommaren. En fågelkännare berättade för mig att ormvråkarna ser man ofta seglande högt på himlen, de spanar efter ormar och gnagare, som de sedan attackerar. Duvhöken har inte samma beteende, den jagar ju fåglar så den måste gömma sig när den spanar, eftersom dess byten liksom är på samma nivå.

Hökarna är lite mindre men har mycket kraftigare ben och klor, ormvråkarna har inte alls tillgång till så kraftiga 'vapen' och ger sig inte på hönor. De som säger att ormvråkar har tagit hönor talar ofta om unga duvhökar, de ser ut som ormvråkar i fjäderdräkten. Så sa han i alla fall...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #41 skrivet: 17 okt-10 kl 20:21 »
Vi hade kråkan (visste inte det där, ska skärpa mig...) här i fredags. Hönorna var i hönsgården som tur var. Men kråkan var envis, sprang fram och tillbaka längs nätet och kastade sig mot det och slet med fötterna, tur vi har grovt nät, typ hundgård, och tur inte kråkan gav sig på taket istället för där är det bara hönsnät...

Orädd var den också, gav sig inte iväg förrän jag skrikit på den en stund. Maken tyckte jag skulle tagit en spade eller något och 'hjälpt' den...

Hönorna blev rädda så klart och ville inte vara ute resten av dagen.

Vi har ormvråk här hela sommaren. En fågelkännare berättade för mig att ormvråkarna ser man ofta seglande högt på himlen, de spanar efter ormar och gnagare, som de sedan attackerar. Duvhöken har inte samma beteende, den jagar ju fåglar så den måste gömma sig när den spanar, eftersom dess byten liksom är på samma nivå.

Hökarna är lite mindre men har mycket kraftigare ben och klor, ormvråkarna har inte alls tillgång till så kraftiga 'vapen' och ger sig inte på hönor. De som säger att ormvråkar har tagit hönor talar ofta om unga duvhökar, de ser ut som ormvråkar i fjäderdräkten. Så sa han i alla fall...

Jo. Det är inte ofta man ser en hök innan attacken. Plötsligt är den bara där. De håller ju till mer i skogar, där sitter de i något träd, kamouflerade och spanar för att sedan göra sig redo att slå sitt byte. Hörde höken samma dag som den "försökte" slå till. Efter detta så tar jag hökens läte på allvar, att hålla hönsen skyddade om jag hör de runt tomten (vilket brukar vara hösttid). Senast jag hörde höken var i morse (och det verkar vara under morgon-förmiddag som de är mest i farten?), dock så släppte jag ut några höns på gården idag och även igår, ankorna har även fått vaggat runt under hela hösten. Men bara under uppsikt så jag har en chans att gripa in om något skulle hända, aldrig att jag lämnar gården om de är ute.

De hökar jag såg ute på stolparna i hästhagen såg ut som ormvråkar. Men det var som sagt unghökar (det hörde jag), ungdjuren har en fjäderdräkt som liknar vråkens (brun) mer än en vuxen duvhök. Och det är ungdjuren som är de som ofta använder höns och andra mindre tamdjur som "träningsbyten". Lättfångade.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Torry

« Svar #42 skrivet: 17 okt-10 kl 20:39 »
Tog den verkligen en vuxen Brahma? Peppar, peppar så har det aldrig hänt här utan "bara" unghöns. så jag inbillar mig att de vixna går säkra men så är det kanske inte... Förresten - det var väl inte ägget du hämtade här som var Brita???
Jo det var "ägget" som var lilla Brita hon skulle fyllt 4 månader i dag  :'( .
Anående de andra hönsen så verkar de faktiskt ganska nöjda med hönsgården för de har varit jätterädda och hispiga och knappt velat vara ute även om jag har varit med och passat dem
//Torry

Whippet

• Fler självhushållare i världen
    • Norrbotten
« Svar #43 skrivet: 17 okt-10 kl 21:14 »
Jag börjar med en parentes:
(Vi har inte ormvråk här så den vet jag inte hur den uppför sig, men däremot fjällvråken som häckar här bredvis oss brukar ta sina ungar och träna med våra höns som mål ::) Lagom kul, men hittills har hönsen klarat sig undan med blotta förskräckelsen :-\  Men jag kan självklart inte säga att det är mina höns den varit ute efter. Dom kan ju ha jagat sork el dyl på den äng som hönsen oftast befinner sig på. Inte helt otroligt :P

Att det är fjällvråk är jag dock helt säker på, oavsett vad den jagar ;) Juvinila(unga) duvhökar och ormvråkar är rätt så lika, men fjällvråken är så mycket mer vit och så mycket större att det går att se skillnad utan problem.
Dessutom ÄLSKAR jag alla våra vackra rovdjur så jag har hyfsad koll på de som finns här där jag bor :-[ ) Slut parentes ;)

Jag kan tänka mig att det är lite mer rovfågel attacker den här tiden på året, även på ställen som brukar vara förskonade från det normalt sett. Detta eftersom det är en massa rovfåglar som är på väg mot varmare breddgrader just nu.

Jag hoppas att ni alla slipper förlora några husdjur(och dit räknar jag allt i storlek mellan Belgian Blue-tjur och dansmöss ;D ) till något rovdjur vare sig det flyger eller går...

Varma kramar

:-* /Anette
Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

Markim

• Gäst
« Svar #44 skrivet: 17 okt-10 kl 21:46 »
Höken och Röda hönskvalstren verkar spela i samma liga..
Har dom inget bättre för sig än att terrorisera våra stackars hönor..
argh

älglund

• Dv. kockiner, Sussex, Orpington, Vithättor, Silkes
    • Västerbotten
    • www.familjenwiklundagren.se
« Svar #45 skrivet: 18 okt-10 kl 00:23 »
Duvhöken tog våran största orpingtonhöna  >:D
Sambo och  6 barn, 2 hästar,1 hund, 5 katter, 1 kanin, och drygt 100 hönor och tuppar ( dv.kockin, sussex(4 olika färger), orpington, dv.vithättor, dv.silkes, holländsk dvärg, Sabelpoot och ett gäng med blandraser).  www.familjenwiklundagren.se

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #46 skrivet: 18 okt-10 kl 01:01 »
... och så säger de att det är en hotad fågelart? (för det är väl därför den är fridlyst?). Konstigt säger jag. Jag har nog sett mer 'kråkor' än talgoxar här...

Eller för den delen mer 'kråkor' än kråkor...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #47 skrivet: 18 okt-10 kl 09:31 »
Ormvråkens huvudsakliga bytesdjur är groddjur och daggmask även om de kan ta smågnagare och orm också. Inte en fågel som jag som hönsägare är speciellt bekymrad över. Vi har mycket ormvråk häromkring (Skåne mellan Lund & Hörby) och dom har aldrig varit på besök hos mina höns.

Glador finns det massor av. Dom äter framförallt döda djur och enda gången jag har haft glada i trädgården var när jag slaktat en tupp och lät den ligga kvar ute och sprang för att svara i telefon. Man kan säga att hundarna blev snuvade på slaktkroppen...

Duvhök har vi tack och lov inte sett i närheten, men dom är ett elände om dom hittar ens hösgård :-\ Det är inte utan anledning att den i Norge heter Hönsahök....
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

regnpipan

• Gäst
« Svar #48 skrivet: 18 okt-10 kl 10:06 »
Ormvråkens huvudsakliga bytesdjur är groddjur och daggmask även om de kan ta smågnagare och orm också. Inte en fågel som jag som hönsägare är speciellt bekymrad över. Vi har mycket ormvråk häromkring (Skåne mellan Lund & Hörby) och dom har aldrig varit på besök hos mina höns.

Nej men det förekommer. Vi har blivit av med höns till vråken. Men duvhöken, räven och lon har tagit fler. Hur det är med våra mårddjur vet jag faktiskt inte, har inte kunnat belägga dem hönstjuveri ännu så länge....

regnpipan

• Gäst
« Svar #49 skrivet: 18 okt-10 kl 10:11 »
Min erfarenhet av duvhök är att det alltid sker på hösten. Häckande par i närheten kan slå till året om. Det är i regel ungfåglar från norrland som dyker upp på hösten.Finns inget att äta drar dom i regel vidare. Stäng in hönsen en vecka släpp ut dom igen sen. Det funka för mig. Åtminstone tills nästa hök dyker upp. Men jag lämmnar inga garantier! Man får nog räkna med ett visst svinn hur kär man än är i sina djur.

stämmer bra med min erfarenhet.

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #50 skrivet: 18 okt-10 kl 11:11 »
Jag är också "fågelkännare" och har alltid försvarat ormvråken då jag vet hur den lever. Mina höns reagerar knappt på den. Men en annan ornitolog övertygade mig att vissa individer kan lära sig att ta höns, det börjar antagligen med en död/sjuk/vilsen kyckling eller höna som den råkar få tag i. Men det måste verkligen vara ovanligt, här finns massor av ormvråk och de tittar aldrig åt mina hönor.

Duvhöken som dödade min tupp gav sig först på en stor (>4kg) svart höna som tuppen gav sitt liv för att rädda. De kan ju ta tjäder så tyvärr hjälper det inte att ha stora höns.

Malvas-blackMolly

• Gäst
« Svar #51 skrivet: 18 okt-10 kl 18:25 »
Är det så svår att ha hönsen instängda eller att ha dem under uppsikt när de är ute. då slipper rovfåglarna bli offer för något som är så naturligt som att jaga sin mat.

Samma visa varje gång... en anledning till att jag totalt har tappat intresset för den här sidan!

Whippet

• Norrbotten
« Svar #52 skrivet: 18 okt-10 kl 18:39 »
Är det så svår att ha hönsen instängda eller att ha dem under uppsikt när de är ute. då slipper rovfåglarna bli offer för något som är så naturligt som att jaga sin mat.

Det är inte speciellt naturligt för höns att gå inne i en bur hela tiden och en del människor vill hålla sin höns så 'naturligt' som möjligt med de förutsättningarna man har - jag är en av dem, och jag riskerar hellre att nån höna eller tupp blir rovdjursmat än att jag 'stänger in' dem.
Trots allt är det mycket härligare för höns att gå omkring fritt än att vara inne i en bur, om den inte är jäääävligt stor :-\
Och jag skulle aldrig döda ett rovdjur för att den följer sina instinkter - om det inte är en människa som är hotad...
Samma visa varje gång... en anledning till att jag totalt har tappat intresset för den här sidan!

Jag undrar lite varför du är här då ::) och dessutom svarar på ett av dessa inlägg som stör dig så mycket ???

Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #53 skrivet: 18 okt-10 kl 18:52 »
bur? de flesta har väl ett hönshus med tillhörande utegård till? fast det kanske du anser vara en bur  :P mina får i alla fall vara instängda, som blackmolly säger, om dagarna i sina utegårdar de har och när vi är hemma och med dom så får dom komma ut i det "fria". visst utegårdarna är pisstråkiga, men jag tror dom hellre går i en tråkig nedtrappad utegård än att bli uppätna. Men vi tycker alla olika ;)

Markim

• Gäst
« Svar #54 skrivet: 18 okt-10 kl 19:06 »
Seriöst..Vet du hur en duvhök dödar?? Fan jag orkar inte ens bli upprörd.
Du skriver att du hellre har dom frigående och att du inte dödar ett djur som följer sina instinkter.
Då kan du väl lika bra servera dom hönorna du har kvar på ett sliverfat direkt åt hökfan.
Angående "burar" som du kallar gårdar så vet jag inte va du anser vara "burstorlek".
Min hönsgård är på ca 60 kvm kanske..
Det är inte stort men ja bygger ut nu tills nästa sommar.
När mina hönor går fritt är jag ALLTID där och Hökfan kom endå swishandes bakom mig.
Ärligt talat  så blrjar man ju undra ibland ..
inga vänliga hälsningar
majsan
« Senast ändrad: 18 okt-10 kl 19:12 av Markim »

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #55 skrivet: 18 okt-10 kl 19:09 »
hm... markim, det är whippet du pratar med.. eller  ??? blackmolly sa ju att hon hellre har dom instängda och... ja skit samma läs istället vem som skrev vad  ::)

Whippet

• Norrbotten
« Svar #56 skrivet: 18 okt-10 kl 19:55 »
Markim: Jag har inget emot att du blir upprörd på vad jag skriver... det är tillåtet ;)
Men som... (kollar så jag inte skriver fel namn...) Fredrikslund skriver så tycker vi alla olika :)

Jag är fullkomligt medveten om att det finns många som har jättefina burar till sina höns som är större än mitt hus, men det är sällan lika stora ytor som hönsen själva väljer att gå på om dom är fria.
I min bok betyder det att det är bättre för hönsen att gå fria...
Ja, jag kallar det burar för det är galler på 5 av 6 möjliga sidor och uppenbarligen mark på den 6;e...

I det vilda blir hönsen också mat till rovdjur och även om vi domesticerat dem så kommer vi nog inte ifrån det :-\ om vi inte stänger in dem helt och hållet... Läste nyss en tråd där en 'säker' hönshage inte alls var säker och att något mårddjur hade tagit sig in och dödat flera höns... vad ska den TS göra här näst? Stänga in dem så de aldrig mer får se solen?
Då är vi snart tillbaka till den vansinniga djurhållningen vi haft med högsta-möjliga-produktion/vinst som mål...

Dina höns - och många andra som håller till här på forumet - har MYCKET BRA rastgårdar och hönshus, men det är nog knappast standard om man ser på fritids hönshållaren i allmänhet...

Att jag aldrig skulle döda ett rovdjur som följer sina instinkter - dvs dödar våra husdjur - står jag för. Jag tror inte på onödigt dödande av något slag. Ska jag inte äta det så vill jag inte heller döda det.
Men visst har jag nackat en höna eller två och matat skogens djur med, och det kanske inte andra tycker passar in i min filosofi, men det stör mig å andra sidan inte vad andra tycker... Ingenting är svart eller vitt... Jag kunde inte ha kvar hönsen och ingen ville ha dem = jag avlivade dem trots att jag just då inte hade möjlighet att ta rätt på dem...

karolina_björk

• Södermanland
« Svar #57 skrivet: 18 okt-10 kl 20:10 »
Whippet!
Du verkar så klok och sund!
MVH Karolina

anders50

• Gäst
« Svar #58 skrivet: 18 okt-10 kl 20:35 »
Har följt den här tråden nu och kan inte annat än förundras över hur rädda ni är om era fjäderbollar. Respekt!!
Tänker också på att hela fäbods-kulturen hotas i Dalarna med omnejd på grund av vargen.
De som får sina djur tagna av rovdjuren  får ofta rådet av rovdjursvännerna att sätta upp stängsel eller att lägga ned verksamheten och flytta därifrån. Rovdjuren fanns först!!
Detsamma gäller väl då er med höns...montera skydd mot duvhöken eller lägg ned verksamheten??

Whippet

• Norrbotten
« Svar #59 skrivet: 18 okt-10 kl 20:45 »
Har följt den här tråden nu och kan inte annat än förundras över hur rädda ni är om era fjäderbollar. Respekt!!
Tänker också på att hela fäbods-kulturen hotas i Dalarna med omnejd på grund av vargen.
De som får sina djur tagna av rovdjuren  får ofta rådet av rovdjursvännerna att sätta upp stängsel eller att lägga ned verksamheten och flytta därifrån. Rovdjuren fanns först!!
Detsamma gäller väl då er med höns...montera skydd mot duvhöken eller lägg ned verksamheten??

...och jag väljer alternativ 3...

Dela detta:

* Inloggade just nu

651 gäster, 2 användare (1 dolda)
Riepie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser