Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Enkät angående honungsskörden 2010  (läst 1574 gånger)

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
Enkät angående honungsskörden 2010
« skrivet: 24 sep-10 kl 00:07 »
Här kan man medverka till skörde statistik

Enkät angående honungsskörden 2010

Syftet med den här enkäten, som består av tre frågor, är att få en bild av hur honungsskörden 2010 har varit.

Undersökningen, som är anonym, kan besvaras fram till och med 17 oktober.

Tack för din medverkan.

Med vänliga hälsningar
SBR
genom
Preben Kristiansen
Bihälsokonsulent
Klicka på länken nedan för att komma till frågeformuläret.

http://web.trictrac.com/servlet/trictrac?e=GdpDim8zdPwmM8Ldm

mvh edward  :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Edward.

• Gästrikland
SV: Enkät angående honungsskörden 2010
« Svar #1 skrivet: 24 sep-10 kl 02:00 »
jag har kommit med hjälp av mina fingrar till sex
???  ;) Behöver du dina fingra till hjälp för att räkna till sex  ??  ;)  ???
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Nässelhäxan - babsan

• Nässlor - naturens gåva
    • -
    • Nässelhäxan
« Svar #2 skrivet: 24 sep-10 kl 13:13 »
Svarade på enkäten o tyckte den var ganska värdelös för alla biodlare som för tillfället inte sysslar med honungsproduktion (utan satsar på avläggare, vaxtillverkning eller annat). Mina samhällen (2 st) dog i vintras o jag köpte avläggare i våras. Slutsatsen blir att jag måste svara 0 kg på frågan om antal kg honung/övervintrat samhälle ... men lite honung har jag ju faktiskt fått.
Som sagt ... man blir alltid lika irriterad på enkäter som förutsätter strömlinjeformade svar.
När jag skrev o klagade så fick jag svaret att enkäten inte var till för biodlare som i huvudsak satsade på avläggarproduktion eller annat än honungsproduktion.
Kunde de inte upplyst om det då från början?  ::)

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #3 skrivet: 24 sep-10 kl 13:23 »
Svarade också, men det kommer ju att se konstigt ut i statistiken.

Jag hade 16 kilo medelskörd men samtidigt kryssade jag i över medel... :P Det beror ju på att endast tre samhällen överlevde såpass bra att de kunde ge honung i år. Och på de hade jag en medelskörd på 57 kilo!
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

ersam

• -
« Svar #4 skrivet: 24 sep-10 kl 13:28 »
Fast det är ju det som är medel. Just att variationerna ska ta ut varandra när det blir ett större antal att jämföra med. Får man med ett antal tusen samhällen så påverkar dom där tre samhällena inte så mycket.  :)

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #5 skrivet: 24 sep-10 kl 13:58 »
Jag menade mest att det ser konstigt ut att jag tycker att 16 kilo i medelskörd är över medel... ;)
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Edward.

• Gästrikland
« Svar #6 skrivet: 24 sep-10 kl 16:24 »
Svarade på enkäten o tyckte den var ganska värdelös för alla biodlare som för tillfället inte sysslar med honungsproduktion (utan satsar på avläggare, vaxtillverkning eller annat).
Som sagt ... man blir alltid lika irriterad på enkäter som förutsätter strömlinjeformade svar.
När jag skrev o klagade så fick jag svaret att enkäten inte var till för biodlare som i huvudsak satsade på avläggarproduktion eller annat än honungsproduktion.
Kunde de inte upplyst om det då från början?  ::)

Ja vad förväntar man sig när det står "Enkät angående honungsskörden 2010"

Man kanske ska starta en enkät om hur många avläggare man har åtsekomet under året ?
         ;) mvh edward  :P

Drönarn

• Gästrikland
« Svar #7 skrivet: 24 sep-10 kl 17:37 »
Rent statisktiskt slår inte avvikelserna in särskilt mycket om många svarar på enkäten
Som vanligt så anser biodlarna att millimeter precision ska skapas och kan då också anse att det blir inte rättvisande
Vilket leder till att färre svara på enkäten och som i sin tur leder till att dylika enkäter inte får nåt liv
Det är bättre att vi får nåt underlag att bedöma än att det inbte blir något alls
Samma grej är det ju med årsuppgifterna som vi varje år uppmanas att lämna in och om man ser till andelen som svarar så är det inte imponerande och om alla visste hur viktigt det är i branschens intresse att kunna påvisa för beslutsfattare och andra i byråkrat sverige hur det ser ut och därmed få stöd och bättre villkor för biodlarsverige, så svarar man gladeligen på ALLA enkäter ovsett frågeställning eller egens verksamhets just nu innehåll.

over and out from drönarn

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 24 sep-10 kl 20:20 »
Instämmer helt!

En enkät är ingenting värd om 30% svarar. Det blir också fel om man svarar fel eller far fram med skrytdata som syns lite här och var.

//En som visat varenda honungsburk minst två ggr ...  ;D ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

658 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser