Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad göra med angorans päls?  (läst 2215 gånger)

Bullerybo

• Närke
Vad göra med angorans päls?
« skrivet: 15 sep-10 kl 08:52 »
Jag var på hönsbytardag och "råkade" få med mig en tjock angora-dam hem.

Hon är i behov av klippning vilket jag känner mig ganska osäker på men jag får väl göra ett tappert försök.

Undrar nu om det finns något man kan göra av "ullen" förutom att spinna den? Går det att tova med kaninull? Vore kul med något barnen kunde göra.

Sol

• Skåne
    • fingerfardig
SV: Vad göra med angorans päls?
« Svar #1 skrivet: 30 sep-10 kl 15:41 »
Man kan göra samma saker med angoraull som med fårull. Tova, spinna, växtfärga. Personligen tycker jag att det är mycket svårare att jobba med, brukar blanda angora och fårull då blir det lättare.

Första gången jag skulle klippa min angora va jag oxå väldigt ovan, men det gick bra. Ett tips är att klippa kaninen i etapper, jag brukar klippan mage och tassar ena dan, och sedan ryggen nästa dag, då hinner dom vänja sig lite vid temperaturchocken oxå.

Bullerybo

• Närke
« Svar #2 skrivet: 08 okt-10 kl 10:24 »
Tack snälla för tipset. Då ska jag försöka få tag på lite fårull att blada med så kanske jag kan lyckas tova något enkelt med barnen typ sittunderlag eller skoinlägg.

Ska försöka klippa kaninen i helgen och då gör jag som du säger, i två omgångar.

Ninas matte

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 08 okt-10 kl 22:43 »
Hej alla.

Har en kaninhona som bör vara angora eftersom hon har jättemycket päls, 5-7 cm lång när hon är fullpälsad. Hon är c:a 12 mångader nu, men från början förstod jag inte att man måste klippa denna ras, kammade bara, så första gånger jag klippte var nu i somras, och det gillade hon jättemycket.

Nu är pälsen lång igen och min fråga till er som vet är, ska man verkligen klippa en angorakanin på hösten och vintern? Den behöver väl ha sin päls när det är kallt? Tilläggas ska att hon är och ska vara utekanin i vinter.

Ninas matte

Kawachi

• Allt är möjligt- hela tiden
    • Jämtland
« Svar #4 skrivet: 08 okt-10 kl 23:13 »
Var tredje månad, året om brukar dom klippas. Om det är under de kallaste vintermånaderna kan man försöka ha dom inne några dagar.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #5 skrivet: 09 okt-10 kl 08:57 »
Var tredje månad, året om brukar dom klippas. Om det är under de kallaste vintermånaderna kan man försöka ha dom inne några dagar.
Ajaj, akta för snabba temperaturskillnader, det är stressande för kaninen. Jag skulle hantera en nyklippt kanin (jag har ingen angora, så detta är min åsikt utifrån min generella kunskap om kaniner) som jag gör med kaniner som verkar lite hängiga/småsjuka. Jag har mina kaniner ute året om, men just när de är lite hängiga eller behöver extra omvårdnad så får de vara i uthuset, som är ouppvärmt, men där det inte blåser.

Då får man inga problem med att flytta ut kaninen igen. Om den är inne i varmare utrymme i en liten vecka, så blir skillnaden stor när man tar ut den igen, om det kanske tom är minusgrader. Och jag tror att det är viktigt för att den ska sätta päls på rätt sätt, att den "ställer in sig" på rätt temperatur.

Det är min uppfattning, någon som har just angora kanske kan komplettera med bättre kunskap/erfarenhet.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Kawachi

• Allt är möjligt- hela tiden
    • Jämtland
« Svar #6 skrivet: 09 okt-10 kl 18:36 »
Min bor i ett förråd där det även finns värme vid behov ;) Hur jag ska göra när vi "flyttar ut" får vi se, jag får väl rådgöra med dom som har kallutrymmen helt enkelt ::)

Sara zon 7

• Västerbotten
    • Kåtaliden Gård
« Svar #7 skrivet: 09 okt-10 kl 22:26 »
Man får tänka på var kaninen bor under vintern för man måste ju klippa trots att det är kallt. Vi har så långa vintrar och kallt så det skulle inte funka att ha dem ute. Mina bor i ett isolerat utrymme men utan värme så det blir ju aldrig lika kallt som ute. Skulle det råka vara extrem kyla vid klippningen kan jag sätta på ett element, sen är det inte så precis på dagen utan man kan vänta nån dag och se om det blir mildare.
När man klipper kan man dela upp klippningen på två dagar, ovansidan ena dan och undersidan nästa så kaninen hinner vänja sig lite. De kan drabbas av klippchock om skillnaden blir alltför stor.
Jag är intresserad av gamla lantraser och andra djur till husbehov. På gården finns Klövsjöfår, Gotlands- och Mellerudskaniner, Skånska Blommehöns, Skånegäss och Myskankor.

Dillen

• Östergötland
« Svar #8 skrivet: 10 okt-10 kl 10:14 »
Jag står eventuellt inför att skaffa en angora nu i höst. Hon kommer bo i en utebur på ben med dragfri låda att gå in i. Jag har ingen tillgång till uthus alls, hur ska jag lösa det med klippningen så att hon inte får världens chock om det är riktigt kallt ute och ullen klipps av?

En tanke är ju att helt enkelt hålla efter ullen under de kallaste månaderna, alltså klippa lite då och då men bara lite (typ klippa topparna)? Då går ju minst en klippomgångs ull till spillo visserligen men det borde ju vara bättre än att klippa helt när det är riktigt, riktigt kallt och jag inte har möjlighet att ta in henne till ett element?  :-\

Bor utanför Norrköping. Intresserad av djur & natur. Har gotlandskaniner och bortskämda dvärgkaniner. Drömmer om höns och fjällvandring.

Dela detta:

* Inloggade just nu

592 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser