Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lamm utan papper  (läst 3947 gånger)

PSC

• Småland
Lamm utan papper
« skrivet: 13 sep-10 kl 20:16 »
Hej!
Är det någon som vet vad jag kan göra med mina två "svarta" gute lamm? Har inga papper på dom, fick dom av en gubbe som skulle slakta dom annars.

Weasel

• Skåne
SV: Lamm utan papper
« Svar #1 skrivet: 13 sep-10 kl 20:25 »
Är det helt omöjligt att få öronbrickor av uppfödaren?
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

PSC

• Småland
« Svar #2 skrivet: 13 sep-10 kl 20:36 »
Ja tyvärr. Han hade många får, men ingen ordning på brickor o papper. :(

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 13 sep-10 kl 20:47 »
Du vill alltså inte slakta dem? För det vore det enklaste, att behålla dem till slaktvikt och sedan hemslakta dem, själv eller med hjälp.

Det finns några trådar sedan tidigare, om getter och kalvar utan papper, där finns nog en del svar.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Jordbron

• Västergötland
    • Jordbron
« Svar #4 skrivet: 13 sep-10 kl 20:53 »
Trist för både dig & de, men då är de nog förlorade rent genetiskt om du nu hade tänkt avla vidare på de.
Ska du bara ha de som sällskap eller slakta de själv sedan så då får de ju vara som de e.
Några renrasiga gutelamm va det nog tyvärr inte då eller så åker du tillbaka & försöker prata med han du fick de av & ber han visa vem mamman & pappan e & skriva av deras nr för att göra eget eftersök. SE-nr borde väl gubben haft annars e de ju väldigt oseriös snubbe du haft & göra med tyvärr.

/Jordbron
Småskaliga "farmare" med klövsjöfår, finullsfår, gotlands- och mellerudskaniner, orangekaniner, havanafrassar, öländska dvärghöns, samt en border collie & ett gäng katter. Snart kanske även med bin.
http://www.jordbron.se

PSC

• Småland
« Svar #5 skrivet: 13 sep-10 kl 20:56 »
Jo,det vore ju enklast. Men jag har blivit så fäst vid dom. Tack för hjälpen!

Jordbron

• Västergötland
    • Jordbron
« Svar #6 skrivet: 13 sep-10 kl 21:06 »
Ja man blir ju det ganska snabbt :-) pratar av egen erfarenhet ::)

Jo,det vore ju enklast. Men jag har blivit så fäst vid dom. Tack för hjälpen!
Småskaliga "farmare" med klövsjöfår, finullsfår, gotlands- och mellerudskaniner, orangekaniner, havanafrassar, öländska dvärghöns, samt en border collie & ett gäng katter. Snart kanske även med bin.
http://www.jordbron.se

samaka

• Dalarna
« Svar #7 skrivet: 13 sep-10 kl 21:25 »
Visst är det lite mer krångel, men du kan ha omärkta får. Div restriktioner... du får ej sälja dem vidare och de måste gå kvar på din gård tills de dör. Men annars är det faktiskt inte så märkvärdigt. Mina första tackor var omärkta och föregående ägare vägrade skaffa prod.platsnr. Blir det kontroll har du ju gjort allt rätt, inte mycket man kan göra när föregående ägare vägrar märka, det är inte emot bestämmelserna att köpa omärkta får, bara att sälja.

Det går alldeles utmärkt att avla fast man varken har renrasigt eller papper på härstamning  ;D. Frågan är bara vad man själv har för mål med sin avel.

skogaliten

• -
« Svar #8 skrivet: 13 sep-10 kl 22:53 »
Vad skulle hända, utom att det är "fusk", om TS skulle märka dom med sitt eget produktionsplatsnummer, och föra in dom i sin egen stalljournal, samt ange dom som köpta från produktionsplats si och så? Dom kan ju aldrig bli genbanksdjur, men det kanske inte är så väsentligt. Och då sulle ju djuren (och deras avkomligar) faktiskt finnas officiellt helt plötsligt.
Eller saknade ursprungsägaren produktionsplatsnummer t.o.m.?

Sedan så är det såvitt jag vet så, att det finns inga undantag alls längre (fanns för djur födda före  2005) för skyldigheten att märka och journalföra får och getter.

Jag är inte förtjust i att man ska ha får (eller andra produktionsdjur) gåendes som inte "finns" officiellt. Hur sjutton ska man då kunna få hejd på mul- och klövsjuka, eller vaccinera mot Blåtunga?
Så länge den som har djur, tar hand om dom på ett schysst sätt, så spelar ju det officiella mindre roll, det är ju när det av olika skäl inte längre fungerar, eller i samband med smittsamma sjukdomar, som det är bra att djuren/djurägandet är officiellt känt.

samaka

• Dalarna
« Svar #9 skrivet: 13 sep-10 kl 23:25 »
Vad skulle hända, utom att det är "fusk", om TS skulle märka dom med sitt eget produktionsplatsnummer, och föra in dom i sin egen stalljournal, samt ange dom som köpta från produktionsplats si och så? Dom kan ju aldrig bli genbanksdjur, men det kanske inte är så väsentligt. Och då sulle ju djuren (och deras avkomligar) faktiskt finnas officiellt helt plötsligt.
Eller saknade ursprungsägaren produktionsplatsnummer t.o.m.?

Sedan så är det såvitt jag vet så, att det finns inga undantag alls längre (fanns för djur födda före  2005) för skyldigheten att märka och journalföra får och getter.

Jag är inte förtjust i att man ska ha får (eller andra produktionsdjur) gåendes som inte "finns" officiellt. Hur sjutton ska man då kunna få hejd på mul- och klövsjuka, eller vaccinera mot Blåtunga?
Så länge den som har djur, tar hand om dom på ett schysst sätt, så spelar ju det officiella mindre roll, det är ju när det av olika skäl inte längre fungerar, eller i samband med smittsamma sjukdomar, som det är bra att djuren/djurägandet är officiellt känt.

Det finns inget som säger att de omärkta djuren kommer att vara inofficiella. Hade det varit nöt så hade det, rent tekniskt, varit lite knivigare eftersom man rapporterar in individnummer till registret. Det gör man ju inte på får, så det är bara att journalföra dem på sitt eget prodplatsnr. Mina första tackor kallade jag för svartvitt huvud, gråben etc etc i journalen.  Jag har alltid räknat och rapporterat mina omärkta tackor tillsammans med mina märkta. Jag vet inte hur de är med blåtungavaccinet, men maedi visna sa de på fårhälsovården att man kunde vara med i fast man har omärkta får, bara man har individuella kännetecken på dem. Ang föregående ägare skrev, iaf jag, helt enkelt upp namn och adress på denne i journalen, det går ju att göra så om det saknas nummer.

Enl jordbruksverket var det inte OK att märka dem med sitt eget prodplatsnr och ange dem som inköpta. Var de omärkta skulle de förbli omärkta.

Om de omärkta tackorna aldrig lämnar gården blir inte den eventuella smittspårningen heller så komplicerad, det har ju bara funnits en ägare tidigare. Skillnad vore om de såldes vidare vind för våg utan nummer, då är det ju som gjort för att bli problem. Skriver man bara upp vem man köpt fåren av och inte säljer dem vidare kan man ju ta det den vägen ifall det skulle visa sig att fåren bär på nån sjukdom.

skogaliten

• -
« Svar #10 skrivet: 14 sep-10 kl 00:09 »
Från och med i år (31/12 2009) så är det individuell märkning/journalföring på alla får (utom slaktlamm), till de jättestora producenternas förtrytelse... Och djur födda efter 9 juli 2005 SKA vara märkta. Informationen är lätt att hitta på jordbruksverkets hemsida...
hhttp://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/farochgetter/markningjournalforingochregistrering.4.7409fe2811f8e7990b8800067.html

Man kan, om inte föregående ägares produktionsplatsnummer kan spåras, lämna en begäran om "införande i registret" till jordbruksverket. Det är ju så man gjort när man hittade ursprungsfåren till vissa av våra Allmogeraser t.ex.

Mitt förslag var bara ett tips på ett halvfult fusk, när man provat allt annat, för att göra "svarta" får "vita"... För det är som du säger, att "man får inte märka om..."

Du kanske frågade Jordbruksverket före juli 2005?
Kan du hitta stöd för din uppfattning någonstans bland deras sidor så kan du ju länka dit, vore intressant att se.

När jag har gjort mina Maedi Visna test (blev M2 i år), så bockas noggrant varje djur av med öronnummer och stalljournalen kontrolleras i samband med det. Det är möjligt att det sk "förenklade" MV-testet inte går på individ nivå men det gör definitivt det ordinarie.

samaka

• Dalarna
« Svar #11 skrivet: 14 sep-10 kl 06:12 »
Från och med i år (31/12 2009) så är det individuell märkning/journalföring på alla får (utom slaktlamm), till de jättestora producenternas förtrytelse... Och djur födda efter 9 juli 2005 SKA vara märkta. Informationen är lätt att hitta på jordbruksverkets hemsida...
hhttp://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/farochgetter/markningjournalforingochregistrering.4.7409fe2811f8e7990b8800067.html

Jo, det vet jag.  Än så länge (tur nog) behöver man som fårägare inte rapportera in individnumrena till sjv, då hade det varit svårare att lösa det rent praktiskt. Man kan fortfarande journalföra dem som vad helst kännetecken. Jag menar inte att det är helt korrekt, men det är det bästa man kan göra av situationen, om man har hamnat där.

Man kan, om inte föregående ägares produktionsplatsnummer kan spåras, lämna en begäran om "införande i registret" till jordbruksverket. Det är ju så man gjort när man hittade ursprungsfåren till vissa av våra Allmogeraser t.ex.

Mitt förslag var bara ett tips på ett halvfult fusk, när man provat allt annat, för att göra "svarta" får "vita"... För det är som du säger, att "man får inte märka om..."

Du kanske frågade Jordbruksverket före juli 2005?
Kan du hitta stöd för din uppfattning någonstans bland deras sidor så kan du ju länka dit, vore intressant att se.

Inte före 2005. Och det var aldrig nåt snack om när de var födda. Detta handlar om en nödlösning och lösningen kommer aldrig gå att hitta i lagar och paragrafer. Det är ju en gråzon, man kan säkert få lite olika svar från handläggarna, men jag har fått detta okejat och vill hon behålla djuren skulle iaf jag gå den vägen. Vill skaparen av denna tråd veta exakt hur det är får hon ringa jordbruksverket och prata med dem, det är alltid lättast. Jag ville bara visa att det faktiskt går att få till det. Annars är ju ditt alternativ ett bra alternativ. Det var mitt förslag när jag ringde sjv första gången, men det var inte OK.

När jag har gjort mina Maedi Visna test (blev M2 i år), så bockas noggrant varje djur av med öronnummer och stalljournalen kontrolleras i samband med det. Det är möjligt att det sk "förenklade" MV-testet inte går på individ nivå men det gör definitivt det ordinarie.

Nåväl... jag har som sagt diskuterat detta med dem i telefonsamtal och de var helt på det klara med att några tackor var omärkta, men det skulle inte innebära något problem om man kunde särskilja dem p g a individuella kännetecken. Det finns ju många sätt man kan dokumentera kännetecken och individbestämma dem (skriva upp, ta kort etc etc).

« Senast ändrad: 14 sep-10 kl 06:24 av samaka »

Källtorparn

• Västmanland
« Svar #12 skrivet: 14 sep-10 kl 09:27 »

kan du förklara varför individmärkningen är till besvär, oavsett det gäller stora eller små besättningar..
det är väl bara av godo anser jag, har man dessutom en större besättning är det ju väldigt smart att märka djuren med serier för varje år, t ex 10001, 10002, 10003 för djur som är födda 2010..

Birgit

« Svar #13 skrivet: 14 sep-10 kl 09:49 »
Det är ju bara att skaffa egna öronmärken och ppnr. Skaffa en fårjournal, skriv dagens datum, djuren som ingående balans, härstammning okänd!
Då är allt ok på pappret!

Center

• Småland
    • Har ingen hemsida än tyvärr
« Svar #14 skrivet: 14 sep-10 kl 10:30 »
Hej

Visst är det bara att det finns djurmärkning, men hela systemet med märkningen
är mycket jobb. Och märkningen av en kalv etc är inte så kul.

M vh Nettan

Miss Evil

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 14 sep-10 kl 10:41 »
När jag ringde jbv om några omärkta får som jag fått så sa de att om jag inte kunde få något ursprungligt nr så skulle vi märka dem med vårt och de gjorde vi.. Fast jag tror vi skrev att de var födda här kanske skulle vara bättre  med okänt ursprung..
månskensbonde med man, son, hund, katt, kor, får, getter o kaniner. Bor på en helt underbar plats omgiven av hagar o bokedungar. Försöker att leva i nuet.

skogaliten

• -
« Svar #16 skrivet: 14 sep-10 kl 11:29 »
Dom som tycker att individuell märkning och journalföring är jobbigare än gruppvis journalföring (märkning med p-plats nummer men utan individ nummer) , är fåruppfödare med med väldigt stora besättningar. Kanske med 300-400 tackor eller mer, och en tydlig produktionsprofil på "kött". Dom har hållit fåren i "grupper", och inte sett tackorna som individer i gruppen. Dom upplever det som jobbigt, både att "se" tackorna som individer, och det som ett merarbete som det innebär att föra in/ut dom i stalljournalen.
Hur dessa fårägare kommer att tycka när man från nästa år måste journalföra lamningar inkl dödfödda lamm osv också, kan jag bara gissa...
Det här är en kategori på uppfödare, som avlivar lamm som inte växer tillräckligt fort...
Jag antar att dom använder Elitlamm med stalljournal, så då blir det ju långt ifrån så jobbbigt som om man förd in manuellt.
Anvnder själv Elitlamm, eftersom det är ett krav för att få ersättning för hotade husdjursraser, och jag tycker det är toppen, jämfört med den gula boken.

Birgit

« Svar #17 skrivet: 14 sep-10 kl 18:31 »
Citera
Anvnder själv Elitlamm, eftersom det är ett krav för att få ersättning för hotade husdjursraser, och jag tycker det är toppen, jämfört med den gula boken.
Kan bara hålla med! Inte ens kontrollanter på länsstyrelsen kan ju förklara korrekt hur boken ska användas. 8)

Johan1983

• Halland
« Svar #18 skrivet: 22 jun-14 kl 22:23 »
Vad jag förstår så får man inte ha omärkta lamm. Men om man har det så får man inget straff. Bara sänkt eu stöd?

Dela detta:

* Inloggade just nu

1145 gäster, 2 användare
Anders Flix, Berberis

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser