Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  handmatning  (läst 13839 gånger)

Alba

• Södermanland
SV: handmatning
« Svar #20 skrivet: 17 sep-10 kl 20:31 »
Kanske Baytril? Bactrim. Jag är bara nyfiken.

Jag skulle göra en sak i taget, som du säger och inte överbelasta honom. Det låter troligt att kroppen tagit stryk efter all ruvning. Kör antibiotikan som veterinären ordinerat och sköt om honom. Om det inte hjälper kan man fundera på nästa steg.

Probiotika finns i olika former, med olika produktnamn. Man kan prova att ge något avsett för barn. Jag brukar köra Bene-Bac Gel, för fågel och smådjur. Men det finns inte att köpa i Sverige.

Flax är stilig! Jag ska hålla tummarna att han svarar på antibiotikan och snart blir frisk.

/ Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

gernsö

• Skåne
« Svar #21 skrivet: 17 sep-10 kl 21:13 »
Så nu är man fattig.... shit baytril var det, för 280 kr , vad gör man inte för en liten duva.... och sen fanns då naturligtvis inte de där magbakterie saken... så jag fick välja en annan sort, och försöka få ner det till hans vikt, vilken utmaning. men nu har han precis fått sin första dos av dem båda. Snart dax för matning, han har i alla fall inte spytt upp maten som han fick vid 17 tiden.... hoppas han håller det i sig, undrar hur fort en duva tar upp näring från sin mat, vet du det?
nu hoppas jag att det ska gör alite framsteg i allafall.

hade bara vattning avföring nu på kvällen.
vet menar att det är nog så att han slitit ut sig och kanske då fått en infektion... så vi hoppas på detta....
värmelampan skiter han i, lullar runt på golvet och kollar läget. Ska se, kanske sätter in en låda i morgon så han blir under lampan, värme brukar ju göra gott.....
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

Alba

• Södermanland
« Svar #22 skrivet: 18 sep-10 kl 10:56 »
Baytril är väldigt brett, hoppas det hjälper! Om han spankulerar omkring behöver han nog inte lampan hela tiden. Det är inte bra att bli för varm heller. Så länge han är vid sina sinnens fulla bruk ska du nog låta honom välja temperatur själv.

Jag provar att maila dig en länk till filerna som ligger på dropbox. Det är 11 sidor ur en bok som är scannade som bilder. Det är en amerikansk bok, så man får ta hänsyn till att de använder andra mått, och andra foder än vi är vana vid. Men den är skriven av erfarna viltrehabiliterare och kontrollerad av veterinärer.

Hand-Rearing birds Av: Laurie J. Gage, Rebecca S. Duerr

/ Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

gernsö

• Skåne
« Svar #23 skrivet: 21 sep-10 kl 11:59 »
duvungen mår bra, växer så det knakar

Flax får nu antibiotikan och magbakterierna varje kväll. fjärde kvällen i dag. Vågar inte riktigt säga något är rädd för att det ger bakslag.... men.... det .....ser ut att gå frammåt......
han har inte kräkts på 3 dagar, dricker själv bra, äter lite själv får mat i spruta 2-3 gånger per dag.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.

Alba

• Södermanland
« Svar #24 skrivet: 24 sep-10 kl 10:58 »
Hur går det för Flax? Fortsatt framåt hoppas jag!

Hoppas bilderna gick att öppna? Jag fortsätter att skicka länkar och sånt till dig allteftersom jag hittar det i datorn.
/ Alba

gernsö

• Skåne
« Svar #25 skrivet: 24 sep-10 kl 11:15 »
det känns faktiskt som om det går frammåt med flax, han småäter, får mat i spruta två gånger om dagen, medicin och allt det där. Nu springer han när jag kommer med sprutan, tycker inte att det är nödvändigt, så lite styrka har han fått.
Hangår inte direkt upp i vikt tycker jag, men hanfår behålla maten i alla fall, så jag antar att det tar tid innan allt rättar till sig.

Däremot har jag lagt märke till att Alf , ungen, har ett ben som inte riktigt vill fungera. Det liksom går ut, som om det har mindre styrka och därför svängt fel, funderar på att bandagera det intill kroppen, då han ändå ligger mesta tiden, och hoppas på att det ska rätta sig, då han fortfarande växer..... vad tror du om det. TÄnker inte missta honom pga en sådan sak efter allt jobb jag lagt ner....

Alba

• Södermanland
« Svar #26 skrivet: 25 sep-10 kl 21:57 »
Härligt att höra! Det tar tid att komma tillrätta igen.

Är det bara det ena benet på ungen? Om de får för lite kalk i maten kan de drabbas av MBD (Metabolic Bone Disease) som visa sig genom att skelettet blir svagt och böjer sig. Benen ser ut som cowboyben, dvs som att duvan ridit på en häst i åratal och fått böjda ben. Det är allvarligt och leder ofta till frakturer. Då märker man också att näbben är mjuk och nästan viker sig när man ska mata. Det låter inte som att det är problemet på dina tidigare beskrivningar.
Småfåglar kan också får böjda ben om de inte ligger tillräckligt tight i boet. Men det kan säkert ha andra orsaker också. Duvor är ju inte direkt kända för att tillverka fina boskålar till ungarna, utan lägger snarare två snören i kors och så får det räcka.

Jag klistrade in länkar i en annan tråd här på duvsidan, om duvungar som inte kunde stå. Det går ut på att man "surrar" ihop benen med t ex "vetflex" (självhäftande djurbandage som finns på apoteket). Löst nog så att man inte snör av blodförsörjningen, men lagom tight för att ge stöd och hindra benen från att fläka ut åt sidorna. http://www.pigeonangels.com/pigeon-and-dove-illnesses-injuries-their-symptoms-and-treatment-f11/correcting-splayed-legs-t22.htm

Tillståndet kallas "splayed legs" på engelska, och fläkning på svenska. Det drabbar även kycklingar, papegojor och grisar. ofta pga av halt underlag under uppväxten.  Men kan som sagt säkert ha andra orsaker.

Är fågeln liten kan man också tillverka en boskål som precis omringar ungen, av t ex en hoprullad handduk i lämplig storlek, och ger stöd från alla sidor och göra hål i någon slags i storleken lämplig svamp som man stoppar ner ungens ben i så att de håller en normal position. http://forums.budgiebreeders.asn.au/index.php?showtopic=14002

Båda tillvägagångssätten kräver tillsyn och att man dagligen kontrollerar att det inte sitter för hårt runt benen.

Kontrollera först att det inte har uppstått en fraktur.

/ Alba

gernsö

• Skåne
« Svar #27 skrivet: 25 sep-10 kl 22:32 »
fraktur är det inte, så pass kan jag känna.... det är som om det är övre delen som get med sig, ser lite ut som bilden du visade men mer utåt.
Han har växt upp på handukar så han har inte glidit. men har har inte stått upp på benen ännu så jag vet inte vad det är.
min tanke var mera, eftersom det är ena benet bara, att ta vetflex och lägga ben och lår i rätt läge mot kroppen, alltså tejpa fast det intill kroppen, han kommer inte att kunna stå upp, men det gör han ändå inte ännu, så om han ligger lite längre tid det spelar ju ingen roll......
brist på kalk har han inte, inte i den  blandningen han får av mat.
jag är dålig på att förklara det här med skellettet men det är övre delen, alltså lårets fäste vid kroppen som verkar ha blivit slappt.....
vilket tror du är bäst, din eller min.  tänker på din - men eftersom han inte står upp ännu så kommer han kanske att skjuta fram benen och trippa på rumpan hela tiden. känns lite fel... men kanske jag som har fel.
jag behöver ju inte tejpa hela utan enbart låret in till kroppen och sen se om resten stannar, gör det inte det så får jag tejpa allt, men vill helt slippa det.

pg flax verkar må bättre, han är piggare, springer runt och kryper inte ihop längre...... :D

Alba

• Södermanland
« Svar #28 skrivet: 25 sep-10 kl 22:52 »
Aha!

Jag brukar prova mig fram. Följa sin idé om hur man kan göra, se hur fågeln reagerar. Sen brukar jag kolla noga dagligen att det inte verkar sitta för hårt eller är smutsigt, samt ta av bandaget ca var tredje dag eller så och låta det vara av några timmar för att se ev förändringar.

Det är inte bra att binda upp ett ben eller vinge för länge (om det inte är en fraktur, då det är nödvändigt ont) pga av muskelförtvining och ev stelläkning. Men eftersom han mest ligger ändå, är det bara att testa.

Fåglar som har sneda tår, där tårna kanske är vridna in under foten och liknande, kan man fixa genom att sätta på en "sko". Man klipper till en plastskiva som passar foten och tejpar och bandagerar fast tårna i korrekt position. Kan fågeln ta sig runt får den ha skon i ca en vecka, sen tar man av och kollar förändringarna. Ofta behöver de skon i kanske tre veckor.

Det är svårt att säga exakt, man får prova sig fram.

Han kan ju inte ha ett snett ben, och det borde gå att rätta till. Funkar inte din första idé är det bara att gå vidare till nästa. Å andra sidan har jag sett en vild duva i stan som hade ett ben som stod vågrätt rakt ut åt sidan! Han flög och tog sig fram obehindrat. Men det är ju inte något man önskar sina telningar.

Undrar-tror du att anledningen till att han inte står kan vara det sneda benet? Eller är han för liten? Du kan också göra en kombination, börja med det ena och gå över till det andra.

/ Alba

gernsö

• Skåne
« Svar #29 skrivet: 26 sep-10 kl 09:13 »
benet har blivit så här den sista 1½ vecka, innan låg det korrekt. verkar som om muskulatur eller liknande har blivit slappt och därför inte kan hålla det  på plats, svårt att beskriva. ska försöka ta bild innan jag tejpar....
han är i den åldern nu och då man ser på vad han gör, så bör han börja resa sig och gå lite.... så det är det som  hindrar honom ifrån att komma upp på benen. men nu får han stanna på marknivå lite till då jag fixerat benet.

i går då jag skulle mata flax, han är klar med antibiotikan,  så när han såg att jag kom med sprutan och glaset med  mat, så sprang han i cirklar och försökte hoppa upp ur lådan, så sött.....
hm hur ska jag nu kunna sluta med att mata honom så här...... han har blivit som en unge igen.....

Alba

• Södermanland
« Svar #30 skrivet: 26 sep-10 kl 13:04 »
Hoppas det löser sig bra!
Lyxigt problem med Flax! :-) Du får väl fortsätta att stödmata honom ett tag ;-)

/ Alba

gernsö

• Skåne
« Svar #31 skrivet: 26 sep-10 kl 14:44 »
pratade ned vet i dag,, var där med hunden, och han sa att jag skulle bandagera/ fixera hela benet, liksom vika in det under i rätt ställning och sedan bandagera fast allt ner till "tårna", för att få bästa resultat, har nu gjort detta, behöver jag säga att Alf inte ser nödvändigheten i detta......

gernsö

• Skåne
« Svar #32 skrivet: 30 sep-10 kl 10:59 »
så nu har jag gråtit hela morgonen men tagit beslutet att avliva alf, bandageringen fungerade inte, så snart man  satte på någon bandage runt kroppen, hur löst som hellst så hyperventilerade han och blev blå, och det jag lyckades med hjälpte inte, benet ville inte rätta sig, han gillade det inte, slog med vingarna så de fick sår och gick sönder i huden. fick ett sår på bröstet av klorna, allt för att han ville bort och inte trivdes.  han var annars fullt frisk, hade fått sina fjädrar och var en fin duva men nu sover han...... fan oxå..... men jag lyckades bevisa att man kan mata upp en duva från ägg i alla fall.... men det gör så jävla ont.

får konsentrera mig på flax i stället, som faktiskt är bra, förutom att han behöver äta upp sig.....

Alba

• Södermanland
« Svar #33 skrivet: 30 sep-10 kl 20:55 »
Tråkigt!
Ibland blir det inte som man vill, hur hårt man än anstränger sig.

Hoppas Flax fortsätter repa sig!

/ Alba

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #34 skrivet: 30 sep-10 kl 22:53 »
Jag har samma problem med två kycklingar .
dom var fullt normala o sen började dom halta med en fot utifrån kroppen  :-X
Jag har teipat men jag tror att det blir avlivning här med iaf på den ena då foten har vridit sej utåt o när det är teipad  kan den inte komma på fötter om den faller omkull ...
Vad beror detta på ? Nån som vet varför detta händer fåglarna .
Sorry om trådkapningen  ::)
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

gernsö

• Skåne
« Svar #35 skrivet: 01 okt-10 kl 08:36 »
det är lugnt, fråga på, hoppas någon svarar.
i mitt fall verkade det vara en sträckning..... men jag har haft det du beskriver på både kycklingar och fasaner.....och oftast går det inte att göra något åt det.

Alba

• Södermanland
« Svar #36 skrivet: 01 okt-10 kl 12:15 »
Jag kan inte svara på varför det händer, om djuret inte har halkat, sträckt sig, eller vuxit upp i ett bo där den halkat eller inte fått tillräckligt med stöd för kroppen (detta gäller för fåglar som i naturen växer upp i en boskål tillverkad av föräldrarna), eller har kalkbrist.

Men jag vill poängtera att om man ingriper och försöker rätta till, måste man säkra att fågeln inte kan skada sig ytterligare. Binder man ihop benen så måste man placera fågeln i ett trångt utrymme där den inte kan fladdra omkring alltför mycket. T ex i en transportbur med mjuka sidor, handdukar runt omkring och mjukt underlag. Man kan också sätta en handduk för gallret så att den inte kan fastna med huvudet. Mindre fåglar kan man placera i en petbox (plastbur med gallerlock) En kartong i passande storlek med öppet tak kan funka för fåglar som inte kan flyga.

Detta passar inte alla fåglar. Då får man avgöra om avlivning kanske är ett bättre alternativ. Man måste också se till att en fågel som man fixerar på något sätt kan få i sig mat och vatten. Antingen genom att placera skålarna så att den garanterat når, och inte kan dränka sig. Eller så får man ta över matningen själv under en viss tid. Man får avgöra vad man tror funkar bäst för en själv, tidsmässigt, om man kan passa fågeln tillräckligt för att det ska vara säkert och om man tror att en begränsad tids obehag kan leda till att fågeln får ett liv med livskvalitet i framtiden.

Det som fungerar i några dagar kan plötsligt sluta fungera, t ex att fågeln inte står ut längre och börjar fladdra omkring. Då får man omvärdera sitt beslut, och eller typen av fixering.

Det vore bra att visa upp dessa fåglar för en veterinär för att höra vad han/hon tror anledningen kan vara.

/ Alba

Alba

• Södermanland
« Svar #37 skrivet: 01 okt-10 kl 12:49 »
Här kommer lite länkar i ämnet spretande ben, på engelska:

http://www.epah.net/birds/Plimbdeformity.htm

http://www.birdcareco.com/English/Arts/Health%20arts/Splay/splayed.html

http://www.birdsnways.com/wisdom/ww62e.htm
Another sign of trouble is splayed legs in the chicks. This is when the leg juts out from the hip. There is thought to be multiple causes for this problem, one being a hen that is sitting too tight on her chicks. Another that the bedding in the nestbox is too slippery and doesn't give the chick the firm footing needed to keep his legs under him. A calcium deficiency is thought to play a role in the development of splayed legs. It is important to remember that the embryo receives calcium from the egg shell while it is developing inside. Feeding the hen a calcium rich diet not only helps keep her healthy but also assures that the chick will have the calcium he needs as a developing embryo.

En länk på svenska:
http://www.soth.se/undulater/holkritning/12

Jag har ställt frågan till Veterinär.nu, där Marianne Tornvall är en av  veterinärerna som svarar på frågor. Hon är duktig på exotiska djur och jobbade tidigare på Djurkliniken Roslagstull i Stockholm. Vi får se vad de svarar! http://www.veterinaren.nu/

/ Alba

gernsö

• Skåne
« Svar #38 skrivet: 01 okt-10 kl 15:16 »
tack för svar, man lär sig alltid något, ska se om jag orkar lägga in de sista bilderna på alf, kanske senare i kväll... flax mår bättre, är lite bortskämmd bara, hoppas snart han får igång hullet bara.....

Alba

• Södermanland
« Svar #39 skrivet: 04 okt-10 kl 15:06 »
Nu har veterinär Marianne Tornvall svarat på min ganska generella fråga angående spretande fågelungeben, se nedan. Först kommer min fråga, sen hennes svar:

Deformerade ben

Hej,
Jag har förstått att det är relativt vanligt med deformerade ben hos fågelungar som föds upp i fångenskap. Kycklingar, fasaner, duvor och olika papegojor. Jag har trott mig veta att det beror på kalkbrist, att ungen legat på halt underlag i ett dåligt bo, att större ungar halkar omkring och på så sätt får "splayed legs". Men kan det ha andra orsaker? Vilka i så fall, och vad kan prognosen vara att rätta till det om det upptäcks i tid? Bör man avstå att använda dessa fåglar i avel, eller är det ett foder/näringsproblem?
Vänliga hälsningar / Angelica Lindberg

Svar från en veterinär

Hej Angelica!

Jag önskar själv att jag visste svaret på den frågan. Tyvärr tvistar fortfarande både veterinärer och uppfödare fortfarande om orsakerna till "splay legs". Personligen tror jag att det kan vara flera orsaker och ibland i kombination. Jag tror även att orsakerna kan variera mellan de olika fågelarterna. En ärftlig del måste man alltid ha med i beräkningen men man måste resonera med lite sunt förnuft. Om t.ex. ett papegojpar i många år producerat felfria ungar och plötsligt för en enstaka unge med splay legs, är det inte så troligt att det är något genetiskt fel på föräldrarna. Om ett och samma par producerar flera ungar med defekten, är det mer sannolikt att det finns en ärftlig komponent.

På samma sätt kan man resonera sig fram till att om flera obesläktade par i samma besättning får ungar med splay legs, bör man leta efter orsakerna i miljön som foder, holkbottnar, överproduktion från paren mm.

Om man upptäcker skadan i tid kan ungen bli helt återställd med rätt behandling. Man måste dock upptäcka felet långt innan ungen lämnar holken eller boet. Behandligen kan vara så enkel som att man sätter ungen i något rundat, t.ex. en pappersfylld sil, skål eller annat. Då tvingas ungen att dra in benet under sig och ligamenten runt höfterna drar ihop sig så att benet fixeras i rätt läge. I allvarligare fall kan man behöva fixera benen på annat sätt. När en unge blivit flygfärdig är det nästan alltid för sent att reparera skadan.
Svaret skrivet av Marianne Tornvall

Dela detta:

* Inloggade just nu

555 gäster, 7 användare (1 dolda)
torbjorn, fredrikbertilsson, javill, Undine, Frida Lomi, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser