Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Atervinna gammalt tegel?  (läst 4690 gånger)

Tokyoboy

• Uppland
Atervinna gammalt tegel?
« skrivet: 26 aug-10 kl 09:26 »
Hej. Har upptackt (jag ar lite langsam ibland) att det finns hundratals overgivna och forfallna byggnader uppforda i tegel runt om i Sverige. Om man nu ar i bygggartagen pa egen hand, hur latt ar det egentligen att atervinna gammalt tegel?

Hur manga tegelstenar hinner en normalstark person med att plocka ned, knacka rent och stapla upp pa en dag?

Jag har sett siffror pa 2000 stenar om dagen men jag vill garna dubbelkolla med nagon som gjort ett liknande jobb pa egen hand. Om det stammar ar det en dagsinkomst som heter duga!

Antar att det beror mycket pa bruket; kalkbruk ska vara langt enklare an cementbruk, men jag har svart att tanka mig att tegelstenarna i en vagg som murats med cementbruk ar i sa pass gott skick att man kan ateranvanda dem!

Vad har ni for erfarenheter?

Huggorm

• Gäst
SV: Atervinna gammalt tegel?
« Svar #1 skrivet: 26 aug-10 kl 09:32 »
Som sagt, cementbruk brukar sitta såpass att stenarna blir förstörda. En och annan går förståss att rädda. Kalkbruk är däremot lätt att få lös.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 26 aug-10 kl 10:20 »
gammla tegelstenar kapar du i 3avlånga bitar med vinkelslip.. sen säljer du dem dyrt till folk som vill ha en snygg rustik tegelyta på nån köksvägg tex.. snyggt som satan >:D o:)
Fjäderfän och kaniner

Henrik Uddemar

• Gotland
« Svar #3 skrivet: 26 aug-10 kl 23:01 »
Jag rev och återanvände en skorsten.
Tror inte att du fixar att rensa 2000 sten om dagen.
Snarare 2-500, förvisso var det silikat tegel jag rensade och dom är rätt mycket tyngre men just att det är ganska slitsamt jobb gör att man nog får se en lägre siffra som mer realistisk.

En annan sak som är värt att tänka på är att timlönen för dylikt arbete är rätt hög, förutsatt att man får stenen/ plockar ned ett gratis hus.
En ny tegelsten kostar 10 kr så man "tjänar" flera tusen per dag.
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

Skytten

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 27 aug-10 kl 08:57 »
Knacka tegel är tungt, men visst lönar det sig mot att köpa nytt. Ibland kan man förståss komma över begtegel billigt, och då blir det mindre lönsamt att knacka.

Sök efter ett rivningshus, där det finns viteshot, och en konventionell rivning är dyr, då kan du åta dej rivningen för en lite mindre slant, och pga att det återvinns, kan knappast kommunen neka att flytta fram sistadagen för vitet en bit.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Dela detta:

* Inloggade just nu

559 gäster, 1 användare
Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser