Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bruna äckliga råttor  (läst 5120 gånger)

carmencha

• Gäst
Bruna äckliga råttor
« skrivet: 28 maj-06 kl 23:54 »
Hej!

Har fått problem med bruna äckliga råttor som smyger hos hönsen. Först trodde jag att de ville åt hönsfodret men nu börjar jag upptäcka att många ägg försvinner!

Det känns så hemskt att jag bara har lust att aveckla mina älskade höns...

Har någon tips?  

:'(

tomas-kero

• Norrbotten
Re:Bruna äckliga råttor
« Svar #1 skrivet: 29 maj-06 kl 08:34 »
råttfällor under en låda med hål som är för små för hönsen att komma igenom, råttgift är djurplågeri, men i värsta fall så kanske.Satsa på fällor tycker jag placerade så att ej hönsen klampar i dem. skaffa en hund som tar råttor.

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 29 maj-06 kl 08:34 »
Råttgift, sånt där i låsta svarta beteslådor har jag använt med framgång.

/Anna
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #3 skrivet: 29 maj-06 kl 09:20 »
Kontakta anticimex. Dyrt men effektivt. Sätter ut beteslådor runt huset och inne i angränsande rum till hönshuset. Finns andra alternativ kolla telefonkatalogen. Det finns andra firmor som är billigare än anticimex också. ;)
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Nanna

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 29 maj-06 kl 13:36 »
När vi fick råttor på våran vind så köpte vi en dosa som sänder ut ett ljud som råttorna hör men inte vi. Råttorna störs av ljudet och flyttar. Det är både humant och 100% effektift. Sen vi köpte den har vi inte haft en enda råtta. Dosan kan även ställas in så att det tar bort fladdermöss och möss.

Spraka

• Till vänster The Real Spraka!
« Svar #5 skrivet: 29 maj-06 kl 19:19 »
Kontakta anticimex. Dyrt men effektivt. Sätter ut beteslådor runt huset och inne i angränsande rum till hönshuset. Finns andra alternativ kolla telefonkatalogen. Det finns andra firmor som är billigare än anticimex också. ;)

Anticimex ingår i en del husförsäkringar. Kolla upp det. Jag har haft problem med bålgetingar som byggde bo i husets väggar, och det fixade de gratis (ingick i försäkringen).
Ett mera miljövänligt alternativ vore en duktig katt... Min skogskatt Dixie är en duktig sorkfångare, men igår låg här en stor svart råtta utanför kökstrappan - utan svans och några tassar dock, som Dixie mumsat i sig  ;)
Why be normal when you can be yourself?

Skytten

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 30 maj-06 kl 10:11 »
Se till så råttor, husbock, hästmyra mm ingår i hemförsäkringen.

När jag upptäcker råttor, kommer Anticimex på studs och tar bort dem. Jag har inget förbarmande med råttor, du har tur som mister bara lite foder och ägg, men de kan faktiskt ta död på allt från vaktlar till höns.

Finns mat och vatten, kommer de att fullkomligt ta över om de får hållas.

Ta bort råttorna, inna de förstört allt, inklusive byggnaden.

Du har att välja mellan höns och råttor, vad väljer du?
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #7 skrivet: 30 maj-06 kl 10:38 »
Råttor tar inte bara ägg,foder och så vidare, de gnager även isönder allt man har, väggar,bjälkar etc, de MÅSTE gnaga annars växer tänderna över varann, på mindre än ett par månader kan de gnaga sönder ett helt uthus/hönshus.

Vi fick råttor i väggarna inomhus, när vi rev väggen visade den sig vara helt perforerad av gångar och hål, från ena rummet till det andra till det tredje osv.

Så det enda där är att göra är att se till att de försvinner, de drar även med sig löss å annan ohyra till hönsen.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Lena A

« Svar #8 skrivet: 30 maj-06 kl 11:59 »
Jag antar att vi pratar om stora råttor och inte små möss, som i och för sig också gnager sönder trä.  ???

Om man inte ser råttorna, hur vet man att de finns?

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #9 skrivet: 30 maj-06 kl 12:03 »
Lena A

Jag menar råttor, möss gnager också men ställer inte till lika stor skada som råttorna.

Man HÖR om man har råttor. Ställ dig inne hos hönsen eller var du nu tror dom håller till och lyssna, det hörs tydligt när de gnager på allt material, sitter de i väggarna så knastrar det högt. Vi hörde dem 2 rum bort när tv:n var på.  :(
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Kicki

• Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #10 skrivet: 30 maj-06 kl 16:12 »
Råttor är nattaktiva djur så du hör dem oftast inte på dagarna.
Om ni misstänker råttor där, tillkalla Anticimex! Stora råttor kan ta kyckilngar och upp till halvstora hönor nattetid!
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   

Har kursverksamhet!

Helenan

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 01 jun-06 kl 09:35 »
Hur går det Carmencha?

carmencha

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 03 jun-06 kl 04:12 »
Hej allihop!

TACK för alla goda råd! Det är skönt att få tips o råd då det känns motigt.

Vår hund (schäfer/gråhund) fångade råttor, han bet ihjäl dem och markerade precis var alla råttor finns. Katterna är också inne o tar ibland.

Men vi ska kalla på Anticimex. Tack för tipset om hemförsäktingen, suveränt!

Haglund

• Värmland
SV: Bruna äckliga råttor
« Svar #13 skrivet: 28 jun-14 kl 20:47 »
http://www.anticimex.com/contentassets/e776dfc296eb4d5da6e82131b4f92397/anticimex_rapport_gnagare_nov2009.pdf

NÅGRA EXEMPEL PÅ SJUKDOMAR som gnagare kan vara
spridare av är harpest, salmonella, sorkfeber, borrelia,
leptospiros, toxoplasmos, hantavirus samt mul- och
klövsjuka.
Katt, för många Värmlandsfår och en skock höns av okänt fabrikat...

Dela detta:

* Inloggade just nu

520 gäster, 2 användare (1 dolda)
Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser