Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Val av sommarsquash sort  (läst 5762 gånger)

tuulis

• Uppland
Val av sommarsquash sort
« skrivet: 17 aug-10 kl 11:57 »
Sommarsquash har ju ganska så mild smak. Har odlat en sort denna sommar, Cucurbita pepo, och sen har jag smakat en annan, Tondo de Nizza, men har inte kunnat känna nån skillnad i smaken. Tycker ni att det finns smakskillnader mellan olika sommarsquash sorter? Vad är det som avgör vilka sorter ni väljer? Har ni några favoriter? Och varför dessa? Vore roligt att höra. Det har varit skoj att odla sommarsquash och prova alla möjliga maträtter att laga från dom. Så redan nu tänker man på nästa sommar.

mistel

• -
SV: Val av sommarsquash sort
« Svar #1 skrivet: 17 aug-10 kl 12:43 »
Alla sommarsquash heter Cucurbita pepo det är ingen sort utan det är det vetenskapliga namnet för sommarsquash ex. den du har angett namnet på heter i sitt fullständiga namn Cucurbita pepo ´Tondo de Nizza´.

Den libanesiska vita (white bush lebanese) brukar vara lite annorlunda den är ofta fastare i köttet men annars är sommarsquashar ganska lika i smaken tycker jag det är bara nyansskillnader.

Squashfrö har god hållbarhet så man behöver inte så hela påsen så själv odlar jag ofta runt 5-6sorter och bara 1-2plantor av vardera. En del sorter är högavkastande andra inte.

tuulis

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 20 aug-10 kl 08:51 »
Ja visst, ser nu att det står "One Ball" med små bokstäver under Cucurbita pepo, så det måste vara sortnamnet på squashen jag har odlat denna sommar. Namnet måste ha lurat mig på något sätt - formen på dom är ju som små bollar. :-)

Då ska jag titta på den libanesiska med tanke på nästa sommar, låter intressant. Det låter också som en bra strategi att odla flera sorter. Bra att veta om hållbarheten på frön. Alla mina squashfrön som jag sådde blev till plantor också så man kanske inte helller behöver så mycket reservplantor av samma sort.

Tack mistel för att du gav några nya tankar för vår squashodling!

Dagg

« Svar #3 skrivet: 21 aug-10 kl 17:47 »
Jag har tidigare odlat olika gröna squash, men i år provat en gul sort. Ska kolla vilken sort...Den är min favorit just nu! Lite fastare och mer smakrik får jag för mig. Det blir ju ganska mycket också av dessa plantor så det gäller att variera recepten  ;D! Ofta blir det konstiga recept när jag får hålla på, eller när "man tager vad man haver". Vad sägs om denna favorit?
Ner i pannan med olivolja tärnas en gul squash (med skal såklart), två nävar grovt krossade "bran flakes", torrostade delade jordnötter, majs och strimlad pepparsalami om man äter kött. Bryn tills det blir fin färg. Vispa 5 ägg och slå på! Mmmmm, ljuvligt! Jag äter det med grönsallad och créme fraiche med egna örter.
//Dagg

Elin G

• Uppland
    • Radhusträdgården - köksträdgård på radhustomten
« Svar #4 skrivet: 21 aug-10 kl 17:54 »
Min favorit av de gröna sorterna är Black Beauty. En traditionell, tidig sort. Den odlar jag varje år i mängd. I år testade jag också Yellow Crockneck, men den första har precis blivit klar, så den har jag inte hunnit smaka än. De säger att Yellow crockneck ska ha en smöringare smak, så jag kanske får återkomma med en recension?
Köksträdgård på radhustomten
http://radhustradgarden.blogspot.com

tuulis

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 25 aug-10 kl 10:38 »
Det var verkligen ett kreativt recept, Dagg, kul!
Återkom gärna vilken din 'just nu' favorit sort hette, vore kul att veta.
Elin - ska kolla Black Beauty, tack! Hur smakade då din Yellow crockneck? Nått du tänker att odla kommande säsonger?
« Senast ändrad: 25 aug-10 kl 10:54 av tuulis »

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #6 skrivet: 25 aug-10 kl 10:46 »
Bada sorter,

Crookneck och Black Beauty är bara att rekommendera!  ;D

BB har ett 'friskare' smak, Crookneck fylligare , kanske höstigare ;-) 

Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Elin G

• Uppland
    • Radhusträdgården - köksträdgård på radhustomten
« Svar #7 skrivet: 25 aug-10 kl 18:09 »
Crocknecken smakade helt annorlunda än black beauty. De kompletterar varann fint, crocknecken är fastare och smakar på nåt sätt mer, medan black beauty är mer klassisk. Jag kommer odla båda nästa år igen.
Köksträdgård på radhustomten
http://radhustradgarden.blogspot.com

tuulis

• Uppland
« Svar #8 skrivet: 27 aug-10 kl 20:05 »
Vad roligt att höra. Tack för era kommentarer, Elin och Januschka!
Nu ska jag gå och göra en squash paj ...

melongurka

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 10 sep-10 kl 17:41 »
Inget odlingsår utan Gold Rush. En härlig gul sommarsquash som ger avkastning tidigt och sen långt in på hösten,passar till allt.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #10 skrivet: 10 sep-10 kl 19:36 »
Yellow Crookneck är helt klart en favorit! Fast och smakrik.  :D

tuulis

• Uppland
« Svar #11 skrivet: 23 sep-10 kl 11:00 »
Vad roligt, nu finns det ett uppslag på några favoriter värda att odla:

White Bush Lebanese
Black Beauty
Yellow Crookneck
Gold Rush

Och jag har också hittat dessa på olika frökataloger.
Kan inte vänta till nästa odlingssäsong!
Tack alla för info!

LazarusX

• Hälsingland
« Svar #12 skrivet: 23 sep-10 kl 11:21 »
Rondini från Runåbergs. Små gröna kokas delas i med lite smör salt och peppar - gudomligt gott
Några getter lite potatis och spannmål sedan klarar jag mig och några till

Dagg

« Svar #13 skrivet: 25 sep-10 kl 17:16 »
Eftersom jag fått en god skörd av gula squash i år kunde jag inte låta bli att titta på priset på dessa godsaker i affären. 8.90...HEKTOT!

Inte visste jag att jag var en sådan gourmet ;D!
//Dagg

Sara zon 7

• Västerbotten
    • Kåtaliden Gård
« Svar #14 skrivet: 27 sep-10 kl 22:28 »
Är inte crocknecken sen? Nu var ju sommaren dålig men den hann inte riktigt gå¨fram. Men jag kommer att odla den igen nästa år, detta odlingsår räknar jag inte.
Jag är intresserad av gamla lantraser och andra djur till husbehov. På gården finns Klövsjöfår, Gotlands- och Mellerudskaniner, Skånska Blommehöns, Skånegäss och Myskankor.

Dela detta:

* Inloggade just nu

601 gäster, 1 användare
Hardy

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser