Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Elstaket och jordning  (läst 1939 gånger)

Kallas gardAnita

• Dalsland
Elstaket och jordning
« skrivet: 31 jul-10 kl 10:00 »
Nån i familjen fixade jordnigen slik att jordning går i stålfårnett stängsel på grund av fjäll, och jordspetter, så långt ner de gick för fjället stoppade. Först ticket elen några ställen och några ställen brann elband sönder. Nu tror jag att det inte finns nån el där alls. Hagen är jättestor flera Km Elband och eltråd. Där fårstålnett stängsel finns går det ett band i distans isolatorer. Det går får och hästar där... Vi har ingen elmeter, men jag tror jag tog i metalldelen av öppnings haken, som ska leda ström, med handen i mörker och regn.
Finns det några råd om jordning om fjället är närt.
Och vet någon om det kan vara lurt med att ha jordningen i fårstålstaket. 

AK Corall

• Småland
SV: Elstaket och jordning
« Svar #1 skrivet: 31 jul-10 kl 10:15 »
Är inte helt säker på om jag förstår dig rätt, men allt som kommer i kontakt med ditt elstängsel (grässtån, buskar, fårnät, jord) stjäl ström. Vi har 2 st jordspett 0,4 meter ner i marken på ca 2km eltråd, det fungerar bra men man märker stor skillnad på strömstyrkan när det är blött i marken jämfört mot när det är torka.

JBF

• Småland
« Svar #2 skrivet: 31 jul-10 kl 10:18 »
Jag förstår inte riktigt hur du menar, men är problemet att elbandet har kommit emot fårnätet och kortslutit alltihop? Det kan hända även om man har distansisolatorer i hård vind och dylikt. Nackdelen med att ha jordningen i fårnätet är att om ett djur fastnar i elbandet och fårnätet så gör det ont. Riktigt dödsont. Har ni vanliga jordspett också? Om du inte har något att mäta strömmen med kan du ta en hushållssax med plasthandtag eller en skruvmejsel. Fäst en bit ståltråd runt metalldelen av saxen/mejseln och stick ner änden av ståltråden en bit ner i jorden. Håll sedan saxen/mejseln en cm från elbandet och se om det kommer en liten "blixt", eller om du hör ett litet stötljud. Då fungerar det ju någorlunda, även om det inte är hitechundersökt... Prova likadant på fårnätet så får du se om det för ström. Man kan också ta ett långt grässtrå (som isolerar en del) och hålla det i handen och lägga det mot tråden, då känner man om det kittlar lite i handen. Jag har aldrig provat det dock då jag avskyr stötar..
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Kallas gardAnita

• Dalsland
« Svar #3 skrivet: 31 jul-10 kl 10:25 »
Elbandet har nog inte kommit i kontakt med fårstålstaketet.

JBF

• Småland
« Svar #4 skrivet: 31 jul-10 kl 10:33 »
Är skarvarna i elbandet OK? Så att man inte bara har knutit ihop banden med varandra. Då tickar det garanterat! Har man ett starkare aggregat så bränner det av bandet till slut, och då blir det ju dåligt med ström. Stäng av aggregatet och klipp 20 cm långa bitar av ståltråd. Vid varje skarv i elbandet virar du ståltråden hårt runt bägge ändarna av elbandsskarven, så att en god kontakt uppstår. Givetvis kan man köpa skarvar och göra det snyggt också, men på ett avlägset bete spelar det mindre roll hur det ser ut..

Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Existens?

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 31 jul-10 kl 10:42 »
Ni får väl slå ner spett lite här och där  som ni ansluter till fårnätet, annars är ju risken att jordningen bara finns i nätet och inte i marken, och då hjälper det ju inte mycket, då måste ju djuren nudda både nätet och bandet samtidigt, för att få en stöt.

Sen är ju i allmänhet elband värdelösa, på en lång stäcka så kan det bli flera avbrott i dom, så det bara är ström i nån av ändarna.

Dela detta:

* Inloggade just nu

459 gäster, 1 användare
Ollefund

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser