Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Funderingar kring lösdrift  (läst 18383 gånger)

emindy

• Ångermanland
SV: Funderingar kring lösdrift
« Svar #60 skrivet: 18 nov-10 kl 22:31 »
Jag har mina hästar på lösdrift och fick för snart två år sedan god användning av utrymmet som var tänkt kunna användas som sjukbox då en häst blev påkörd när det var -25C ute. Först fick då veterinären stå och sy ihop hästen i tio timmar och sedan var det strikt boxvila i en månad med specialbandage för att han inte skulle slita upp stygnen. Då var jag glad att boxen var nog stor för att även shettisen skulle kunna stå där och hålla honom sällskap.

Finns inget som säger att en sjukbox måste vara uppvärmd (= uppvärmd hela tiden) men det skall gå att lösa så det kan inte vara för öppet. När veterinären var där hade vi en värmefläkt som stod och surrade men sedan hade vi ingen uppvärmning, det var nästan för varmt bara med hästarnas egna kroppsvärme så de satte igång att fälla mot slutet...

Det jag vill mena på är att man inte skall underskatta betydelsen av en riktig sjukbox. När det här hände fanns inte en chans att vi skulle kunna skjutsa iväg hästen till ett grannstall. Men när olyckan väl händer är det bra att ha en plan oavsett.

mysfaktor

• Gäst
« Svar #61 skrivet: 18 nov-10 kl 22:39 »
men jag fattar inte,alla har väl en box till sin häst,fast man har den på lösdrift?

Whippet

• Fler självhushållare i världen
    • Norrbotten
« Svar #62 skrivet: 18 nov-10 kl 22:52 »
men jag fattar inte,alla har väl en box till sin häst,fast man har den på lösdrift?

Nej, det tror jag inte att alla har... Dvs inte till alla hästar - beroende på hur många hästar man har, och hur man hade det innan man satte hästarna i lösdrift...
Om man har ett stall för tre hästar som NU går inne och man får för sig att släppa dem i lösdrift istället och bygger en fin liten inhägnad + vindskydd, så har man självklart boxar till alla(om det inte är stallet som byggs om till vindskydd).
Om man har byggt för lösdrift ända från början, så är det inte säkert att man har det...
Samma om man köper till fler hästar än man hade stallplatser åt från början...

Poängen med lösdrift är väl att man INTE ska ha hästarna i box och därför har man väl inte fler än just de som kan tänkas behövas till sjukboxar ???

:-* /Anette
Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

mysfaktor

• Gäst
« Svar #63 skrivet: 18 nov-10 kl 23:08 »
Nej, det tror jag inte att alla har... Dvs inte till alla hästar - beroende på hur många hästar man har, och hur man hade det innan man satte hästarna i lösdrift...
Om man har ett stall för tre hästar som NU går inne och man får för sig att släppa dem i lösdrift istället och bygger en fin liten inhägnad + vindskydd, så har man självklart boxar till alla(om det inte är stallet som byggs om till vindskydd).
Om man har byggt för lösdrift ända från början, så är det inte säkert att man har det...
Samma om man köper till fler hästar än man hade stallplatser åt från början...

Poängen med lösdrift är väl att man INTE ska ha hästarna i box och därför har man väl inte fler än just de som kan tänkas behövas till sjukboxar ???

:-* /Anette
nej ok,jag är benägen att håla med dig om att det beror på hur många hästar man har.
men jag har haft häst i stall som haft 20 islänningar på lösdrift och hade box till alla inne i stallet,men jag förstår ändå vad du menar :D

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #64 skrivet: 18 nov-10 kl 23:14 »
Det jag vill mena på är att man inte skall underskatta betydelsen av en riktig sjukbox. När det här hände fanns inte en chans att vi skulle kunna skjutsa iväg hästen till ett grannstall. Men när olyckan väl händer är det bra att ha en plan oavsett.

Då ska man ha turen att olyckan händer i närheten av denna sjukbox.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

mysfaktor

• Gäst
« Svar #65 skrivet: 18 nov-10 kl 23:24 »
ja,jag har varit med om att avliva ute i hagen :( :'(

emindy

• Ångermanland
« Svar #66 skrivet: 19 nov-10 kl 01:58 »

Visst, jag har en bekant vars häst bröt benet mitt ute på fjället. Men håll med om att man har ett bättre grundläge om man har sjukboxen hemmavid

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #67 skrivet: 19 nov-10 kl 10:05 »
Klart man ska ha en sjukbox,  men hur ofta behöver den vara uppvärmd?

Endast vid stor blodförlust kan jag komma på och då är det nog gränsfall om hästen ska vara hemma i stallet överhuvudtaget?
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

emindy

• Ångermanland
« Svar #68 skrivet: 19 nov-10 kl 12:09 »

Endast vid stor blodförlust kan jag komma på och då är det nog gränsfall om hästen ska vara hemma i stallet överhuvudtaget?
I vårat fall var det för veterinärens skull och även för att hästen förlorade så mycket blod. Men det var den enda dagen och så uppvärmd kan man ju få den genom byggfläkt eller vad som helst bara man har lite koll.

emindy

• Ångermanland
« Svar #69 skrivet: 19 nov-10 kl 12:14 »
I vårat fall var det för veterinärens skull och även för att hästen förlorade så mycket blod. Men det var den enda dagen och så uppvärmd kan man ju få den genom byggfläkt eller vad som helst bara man har lite koll.
Men det MÅSTE ju inte vara ett stall! Bara du har en gedigen, hästvänlig konstruktion kan det vara en vedbod eller ett garage, huvudsaken är att det går att utrymma så att hästen kan vara där om det skulle behövas. I min stod det diverse rat, bland annat en gammal släde som fick stå kvar och agera hökrubba. Resten utrymdes på tre röda av hjälpsamma människor.
Det fanns och finns fortfarande lämpligare hästboxar tre kilometer bort men ibland är det verkligen inte läge att flytta en skadad häst.

esten

• -
« Svar #70 skrivet: 19 nov-10 kl 12:32 »

Om man som mig hade ca 40 mil till närmsta stordjursklinik så är man glad för sin sjukbox den dan det kniper .

Men det går ju också att i befintligt stall avgränsa en eller två boxar så att de går att värma sporadiskt vid behov .

Jobbade i ett travstall i norrland som inte var uppvärmt .
Där var fyra boxar längst in i stallet frånskilda med en isolerande vägg och vid behov kunde man starta en aerotemper där , tex vid vet besök eller hovvård . Tänger och knivar blir grymt kalla vid -25 gr . Så då var det utrymmet väldigt bra att ha ,

Dela detta:

* Inloggade just nu

454 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser