Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Flugägg på benen  (läst 7215 gånger)

flax

• Halland
Flugägg på benen
« skrivet: 25 jul-10 kl 20:14 »
Min häst har fått flugägg på sina framben. Vad göra? Hsar skrapat bort dom, men kan han ha fått i sig dom när han har kliat sig där med tänderna?
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

Neinor

• Since I am dead I can take of my head
    • Västmanland
    • Dissolve
SV: Flugägg på benen
« Svar #1 skrivet: 26 jul-10 kl 10:04 »
Det är med största trolighet styngflugeägg, jag skulle vara noga med att göra en avmaskningskoll på magsäcken till vintern. Obehandlad styngfluga leder i längden till magsår.
Man kan skicks in tester till SLU.
Does this hairspray make me look fat?
www.dissolve.blogg.se

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 26 jul-10 kl 10:25 »
Skrapa med en ryktsten och sen ringer du din veterinär i höst!
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Pelargon

• Närke
« Svar #3 skrivet: 28 jul-10 kl 12:36 »
Höstavmaskning med Ivomec.
Tycker om att laga mat i min vedspis.

Falin

• -
« Svar #4 skrivet: 28 jul-10 kl 14:57 »
Har du varit snabb att skrapa bort dem och det inte var enorma mängder så tycker jag inte du behöver oroa dig. (Inga hästar är helt maskfria, och det är normalt.)
Styngflugan syns tyvärr inte på träckprov, så det är ingen vits att skicka in något sådant.

Det är sällan hästar visar symtom på styngfluga, och eftersom det inte är en mask så smittar den heller inte betena.

Neinor

• Västmanland
    • Dissolve
« Svar #5 skrivet: 28 jul-10 kl 15:23 »
SLU kan göra tester och se om hästen har styngfluga. Men det syns inte på kolla masken.

Jag tycker inte att man ska ta för lätt på styngflugan. För mycket styngfluga i stora mängder kan ha en diger konsekvens på hästens magsäck.
Har du aldrig(vet ej hur gammal din häst är) avmaskat med ett prep som tar styngfluga så kanske det är läge att kolla upp det.
Visst säger man att styngflugan inte är att bry sig om men jag har sett på importhästar vad styngflugan kan göra och de bilderna från gastroskopin var inte att leka med.
www.dissolve.blogg.se

Mánadis

• Ångermanland
    • Mánadis' Vildhäst
« Svar #6 skrivet: 28 jul-10 kl 18:15 »
Ursäkta en liten trådkapning, men är det någon som vet hur det är med styngflugor nu när vi i allmänhet har varmare årstider (sista vintern borträknad)?

När jag var yngre så avmaskade man betydligt oftare än nu och mer godtyckligt, mot styngflugan säger man (där jag kommer ifrån iaf) att man avmaskar när det varit under -10° i mer än 10 dagar (senhöst) för det är då först de inte överlever.

De rackarns flugorna lever ju (speciellt runt gödselförvaringar) trots nattfrost. Det innebär ju att det kan bli katastrof med dessa larver i framtiden, eller..?

En fundering jag haft bara
Jo du vet, förr i ti'n, då va dem dum i huve na djävulskt!

http://vildhast.blogspot.com/

Eir

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 30 jul-10 kl 17:55 »
Om hästen inte haft massor av ägg i flera veckor som du låtit bli att skrapa bort så finns det ingen anledning att avmaska. Det enda sättet för äggen att hamna i hästen är att hästen slickar i sig de som sitter på kroppen, och du har ju tagit bort dom, så då finns det ingen anledning att avmaska eftersom hästen inte har några larver i sig, det blir som att ta huvudvärkstabletter fast man inte har ont i huvudet. Fortsätt att ta bort äggen bara, och skulle du missa att göra det nån dag så är det nog ingen fara, du behöver nog inte avmaska ändå.
Man trodde förut att man måste vänta med att avmaska mot styngfluga tills att frosten kom, men man har kommit på att det inte stämmer.

Mánadis

• Ångermanland
    • Mánadis' Vildhäst
« Svar #8 skrivet: 30 jul-10 kl 18:00 »
OK, då vet jag :)
Jo du vet, förr i ti'n, då va dem dum i huve na djävulskt!

http://vildhast.blogspot.com/

Neinor

• Västmanland
    • Dissolve
« Svar #9 skrivet: 30 jul-10 kl 23:53 »
Håller med om att man inte ska avmaska i onödan, därför ska man först kolla upp det
www.dissolve.blogg.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

472 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser