Hej!
Vad tråkigt med allergin... det är min fasa att någon i familjen (eller jag, hu hemska tanke) skulle bli allergisk. För att fokusera på det positiva så tål eeu. (enligt egen utsago) många allergiker curly- och basjkirhästar. OBS! Dessa raser är INTE släkt.
Jag har en väninna som har arbetat med turridning med basjkirer, så jag har sett dessa hästar - eller oftast ponnyer - på nära håll ;-) Jag uppfattar dem som "urhästar", oftast oömma och oädla, tåliga och bussiga individer.
För att svara på dina frågor;
Basjkirer går att få tag på, men de är inte så vanliga (även om rasen ökar i Sverige) varför de är "relativt" dyra. Kostar som någon tidigare nämnt ungefär som ett svenskt halvblod 15-45.000 kr. beroende på ålder och utbildning. Billigast är unga valacker.
Basjkierer är MYCKET lättfödda (billiga i drift), bör t.ex. inte gå på kraftigt bete och finns i storlekar från 140 cm (stor C till D-ponny) och uppåt. De har "alltid" använts till alla förekommande sysslor, varför jag antar att de lämpar sig väl för lättare jord/skogsbrukssysslor. Du bör dock då välja en av de tyngre/kraftigare individerna. Självklart bör de dock inte dra sådana lass som kanske en tung ardenner klarar.
TIPS! Om ni ska skaffa en basjkir, se till att denna är född i Sverige. Tyvärr har många av de hästar som importerats mycket traumatiska upplevelser bakom sig, med t.ex. inridningsmetoder som i Sverige skulle klassas som djurplågeri. Dessa hästar, hur fina de än är, bär tyvärr på minnen som kan poppa upp dagligen och göra dem både osäkra och otrevliga att handskas med.
Stalla gärna hästen (som någon tidigare skrivit) i ett lösdriftsstall - detta är nog det alternativ hästarna uppskattar mest om de får välja, och vad jag hört gör det MYCKET stor skillnad för allergiker.
Hoppas ni finner hästen och/eller lösningen för just er!
Maria