Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Zinktunna?  (läst 5718 gånger)

Abigail

Zinktunna?
« skrivet: 21 jun-10 kl 14:14 »
Jag har i flera år haft en tunna stående här som jag inte vet vad den använts till. Den är ca 20 liter, ser ut att vara av zink, har lock och en vacker kran. Så slår det mig, där den kommer ifrån fanns ju också gamla bikupor så den har naturligtvis använts till honung.

Jag har gott om stora plastkärl att röra honungen i men funderar på att använda den gamla tunnan när jag ska tappa honung istället för att sätta kran på mina plastkärl.

Jag funderar på om jag kan täcka den med bivax inuti och hälla över honungen i tunnan så den bara är där precis när honungen ska tappas.

Att fråga i färgaffären efter livsmedelssäker färg som biter på plåt känns meningslöst, inte ens fackhandeln tycks ha kunskaper längre.

Vad tror ni?

ersam

• -
SV: Zinktunna?
« Svar #1 skrivet: 21 jun-10 kl 14:46 »
Personligen så hade jag sparat den som "rekvisita". Ett plastkärl kostar bara några hundringar så varför chansa eller behöva lägga massa energi i onödan. Det är väl gott att kunna diska ur grejerna med hetvatten efter användning?  :)

Abigail

« Svar #2 skrivet: 21 jun-10 kl 14:56 »
Den är ju så himla vacker och jag har funderat på vad jag ska kunna använda den till. Att köpa några kranar är ju billigt men inte lika roligt.

Jag kan ju pröva någongång, märker jag att det blir för opraktiskt så är det ju lätt att låta bli.

Vad skulle hända om jag inte täcker zinket med något? Är det farligt även den korta stunden?

Abigail

« Svar #3 skrivet: 21 jun-10 kl 14:57 »
De överlevde ju ett tag i alla fall de som har använt den förr. Fast de lever ju inte längre förstås, de var födda förrförra seklet.

ersam

• -
« Svar #4 skrivet: 21 jun-10 kl 15:45 »
Vad skulle hända om jag inte täcker zinket med något? Är det farligt även den korta stunden?

Du har säkert någon du kan testa på!  >:D

Abigail

« Svar #5 skrivet: 21 jun-10 kl 16:00 »
Mig själv! Jag äter ju medicin som gör att jag också behöver äta zinktabletter. Zinkbrist är farligt, då skulle det ju rent av kunna vara nyttigt att berika maten med zink.

Nu har jag verkligen fått myror i skallen. Varför ska man undvika zink till matkärl men ända äta zinktabletter?

Moëll i Trädet

• -
« Svar #6 skrivet: 21 jun-10 kl 22:41 »
Tablettindustrin ska ju också leva...  ;)
Förtent plåt var det vanligaste materialet i äldre honungskärl, säker på att det är zink?
"Kärleken är livets bäste vän"

Abigail

« Svar #7 skrivet: 21 jun-10 kl 22:50 »
Nej, jag är inte alls säker, tycker bara att det ser "zinkigt" ut. Hur ser man skillnad?

Moëll i Trädet

• -
« Svar #8 skrivet: 21 jun-10 kl 23:16 »
Massiv zink är rätt tungt, men att se skillnad på förzinkad och förtent plåt..
Där zinken inte slits oxiderar den och blir lite matt "sandpapprig" ibland kan den också vara lite "frostigt" mönstrad, det är inte förtent plåt den är lite blankare och "fetare" i ytan.
Jag vet inte om du blir klokare av det här, det hade vatit lättare om du haft ett av varje..
"Kärleken är livets bäste vän"

Abigail

« Svar #9 skrivet: 21 jun-10 kl 23:49 »
Den står ute, ska titta närmare i morgon. Kanske kan jag fråga min pappa någon gång när han kommer hit. Han är ju gammal och jag tror att han har större erfarenhet av sådant här.

Men jag kan inte släppa tanken. Varför ska man äta zinktabletter men inte kunna ha livsmedel en kort stund i zinkkärl? Kan det bli någon skum kemisk reaktion som jag inte har tänkt på?

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #10 skrivet: 22 jun-10 kl 01:51 »
Asbest och kvicksilver användes för och alla var glada friska och nöjda  :-X

Det är faktiskt livmedel vi håller på med och det skal behandlas därefter !!!!  (:)

Vrid inte klockan bakåt , rostfria kärl utan vecklad plåt med släta sömmar som ingen skit och smuts kan gömma sig. det går även med plastkärl som är avsedd för livsmedel produktion  (:)

ersam har den bästa idé för gamla tunnan

" Personligen så hade jag sparat den som "rekvisita". Ett plastkärl kostar bara några hundringar så varför chansa eller behöva lägga massa energi i onödan. Det är väl gott att kunna diska ur grejerna med hetvatten efter användning? "

mvh  :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Abigail

« Svar #11 skrivet: 22 jun-10 kl 08:14 »
Asbest och kvicksilver användes för och alla var glada friska och nöjda  :-X

Det är faktiskt livmedel vi håller på med och det skal behandlas därefter !!!!  (:)

Vad menar du? Innehåller tunnan asbest eller kvicksilver? Jag vet att det är livsmedel vi använder. Väldigt många människor äter zinktillskott så jag försöker förstå vad det är som skulle vara farligt. Det kan ju inte vara zink i sig som är skadligt för så höga doser kommer man inte i närheten av.

Av ditt svar så fattar jag det som att du känner till något som inte jag gör. Förtydliga gärna det för mig, jag har svårt för kunskap där man bara ska acceptera utan att veta varför.

Abigail

« Svar #12 skrivet: 22 jun-10 kl 13:09 »
Fick reda på idag att tunnan är galvaniserad. Förr använde man ofta galvade spänner att ha dricksvattnet i när det inte fanns vatten indraget. Förr var också rören galvade invändigt och det betraktades som ofarligt till dricksvatten. Med tanke på att honung har lägre pH så vågar jag nog inte använda tunnan men jag är fortfarande nyfiken. Någon som vet vad det är som betraktas farligt med zink och galvat till livsmedel?

Curt

« Svar #13 skrivet: 22 jun-10 kl 13:49 »
Fick reda på idag att tunnan är galvaniserad. Förr använde man ofta galvade spänner att ha dricksvattnet i när det inte fanns vatten indraget. Förr var också rören galvade invändigt och det betraktades som ofarligt till dricksvatten. Med tanke på att honung har lägre pH så vågar jag nog inte använda tunnan men jag är fortfarande nyfiken. Någon som vet vad det är som betraktas farligt med zink och galvat till livsmedel?

Här hittar du svar på dina undringar om zink. http://www.alternativmedicin.se/sok/Min-021.html

Att en produkt är galvaniserad betyder att man lagt ett skikt med zink på järn.

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #14 skrivet: 22 jun-10 kl 14:33 »
Det är mest ut ett  hygieniskt synpunkt . med hur lätt det är att rengöra kärlet.

Det är svårt att hålla ett ojämn yta ren + om det finns vikta hörn och fogar är det omöjligt.

Kör med nytt så kan du leverera fräscha och hygieniska förpackad livs medel till nära och kära utan risk för att du förgiftar någon. o:)
                            mvh  :P

PS ska du ha zink tillskott så är det inte säker att alla andra ska ha. honung = rent produkt utan tillsatser
« Senast ändrad: 22 jun-10 kl 14:45 av Edward. »
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

ersam

• -
« Svar #15 skrivet: 22 jun-10 kl 14:55 »
Honung med tillsats av Zink. Kanske en höjdare?  :)

Skämt åsido - problemet är att man inte vet i vilka koncentrationer som du får av zinken. Som livsmedelsproducent måste man kunna garantera produkterna och vad det innehåller.

Och nej du dör troligen inte. Inte heller blir honungen dålig men det är väl onödigt att riskera? Ska du bara ha det till sig själv så är det helt ok att göra som man vill!  :)

Abigail

« Svar #16 skrivet: 22 jun-10 kl 15:04 »
Nu är honungen på burk och den är helt ozinkad  ;)

ersam

• -
« Svar #17 skrivet: 22 jun-10 kl 16:08 »
Hoppas inte diskussionen zinkade dig!  :D

Abigail

« Svar #18 skrivet: 22 jun-10 kl 16:18 »
 ;D
Jag hade så lite så tunnan hade nog zinkat mig istället.
Nu ska jag ta min zinktablett  ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

509 gäster, 2 användare (1 dolda)
alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser