Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  HÄSTMANNEN ÄR I SVÅRIGHETER  (läst 100209 gånger)

Elvan

• Bohuslän
SV: HÄSTMANNEN ÄR I SVÅRIGHETER
« Svar #120 skrivet: 17 sep-10 kl 15:20 »
En tjej på Buke har begärt och just fått in handlingarna. Tydigen är hon den första som begärt ut dem (det borde ju annars vara en självklarhet för de som har starka åsikter om fallet. Det ska bli intressant att ta del av uppgifterna.

Kul att nån faktiskt är seriös i sitt tyckande.
Är ägare till tre gotlandskaniner och drömmer om höns i framtiden, utöver detta har jag barn, katt och man. Varje år kommer dessutom ett antal salamandrar till vår damm för att yngla av sig =)

Falin

• -
« Svar #121 skrivet: 17 sep-10 kl 17:43 »
En tjej på Buke har begärt och just fått in handlingarna. Tydigen är hon den första som begärt ut dem (det borde ju annars vara en självklarhet för de som har starka åsikter om fallet. Det ska bli intressant att ta del av uppgifterna.

Jag letade reda på tråden, och här är hennes första sammanfattning (dock har jag utelämnat några rader som var personliga åsikter):

"Anledningen att de bristande punkter blivit "åtgärdade" är för att kontrollinspektionen skett sommartid. Då har hästarna haft god tillgång till grovfoder, inte haft hudåkommor/varit på bättringsväg (ffa en häst har haft återkommande problem i flera år), bra utevistelse och punkten brist på strö har också fått bli "godkänd".
SA har varit i kontakt med veterinär och hovslagare, verkar dock som att det enbart (eller allra oftast) skett efter att LS satt det som krav.

SA har försökt att vidta åtgärder, men har själv erkänt att han inte orkar ta hand om sina hästar vintertid. År 2008 fick han en varning om att han kanske inte skulle få behålla sina hästar till vintern. LS gav honom fler chanser mot en lista på folk som kunde hjälpa honom. Det har dock inte funkat bra trots hängiven hjälp.

Återkommande anmärkningar är:

*Fodret utdelas fel (för många timmar i sträck då hästarna inte får tugga, dock noteras att hästarna är i fint hull)
*Inget/för lite strö. Alldeles för smutsigt i spiltor. Bildbevis kommer.
*Bristande hovvård.
*Skaderisker, såsom trasiga krubbor, vassa kanter och lättåtkomliga kablar vid uppbindningsplats etc

I augusti 2008 försökte dom betona vikten av utevistelse för häst, då tog LS även upp att lagen ännu inte trätt igenom, men det är för hästarnas bästa.
SA´s veterinär åker ofta förbi i andra ärenden och har under åren sällan eller aldrig sett hästarna ute vintertid.
En av hästarna står inne väldigt mycket på grund av att hon är för svårhanterad. SA har själv insett att hon behöver ut oftare. Dock inga åtgärder från SA."

älglund

• Dv. kockiner, Sussex, Orpington, Vithättor, Silkes
    • Västerbotten
    • www.familjenwiklundagren.se
« Svar #122 skrivet: 17 sep-10 kl 18:18 »
Det finns ju vägar att kringgå det hela.
Om han "säljer" sina hästar till nån av er som åker dit i morgon för att hjälpa honom så "äger" han ju inga hästar som dom kan ta. Sen kan ju kanske nån av er bli fodervärd till hästarna under vintern.
Bara en tanke!
Sambo och  6 barn, 2 hästar,1 hund, 5 katter, 1 kanin, och drygt 100 hönor och tuppar ( dv.kockin, sussex(4 olika färger), orpington, dv.vithättor, dv.silkes, holländsk dvärg, Sabelpoot och ett gäng med blandraser).  www.familjenwiklundagren.se

tench

• -
    • Solrot
« Svar #123 skrivet: 17 sep-10 kl 18:44 »
Men det är lättare att visa medkänsla genom att skriva i en stor forumtråd på Internet.
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #124 skrivet: 17 sep-10 kl 19:56 »
Men förihelvete Älglund är det inte hästarnarnas bästa vi ska värna om i första hand ?

Jag tar gärna hand om hästarna men jag skulle inte lämna tillbaka dom till honom .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

pålle

• Gäst
« Svar #125 skrivet: 17 sep-10 kl 20:06 »
Men förihelvete Älglund är det inte hästarnarnas bästa vi ska värna om i första hand ?

Jag tar gärna hand om hästarna men jag skulle inte lämna tillbaka dom till honom .
Men vem ska ta had om gubbe  då ? ;)för hästarna tog hade om gubben enligt en bekant som vare där levever man i sida vid sida så  är det inte bara och ta

älglund

• Dv. kockiner, Sussex, Orpington, Vithättor, Silkes
    • Västerbotten
    • www.familjenwiklundagren.se
« Svar #126 skrivet: 17 sep-10 kl 20:30 »

Om det är som det sägs här i tråden och som visst myndigheterna också menar att dom har det bra hos han på sommaren så vad är det för fel att han har dom hos fodervärd på vintrarna och har dom själv på sommrarna?
Och om det är som det också står här att om det är någon hos han när myndigheterna kommer så är allt bra men dåligt när dom träffar han själv så kan väl nån vara där när myndigheterna kommer så blir allt svart på vitt och inte en massa spekulationer. Folk är " förihelvete" så bra på att spekulera.
Sambo och  6 barn, 2 hästar,1 hund, 5 katter, 1 kanin, och drygt 100 hönor och tuppar ( dv.kockin, sussex(4 olika färger), orpington, dv.vithättor, dv.silkes, holländsk dvärg, Sabelpoot och ett gäng med blandraser).  www.familjenwiklundagren.se

Falin

• -
« Svar #127 skrivet: 17 sep-10 kl 20:32 »
Men vem ska ta had om gubbe  då ? ;)för hästarna tog hade om gubben enligt en bekant som vare där levever man i sida vid sida så  är det inte bara och ta

"SA har försökt att vidta åtgärder, men har själv erkänt att han inte orkar ta hand om sina hästar vintertid."

I rest my case.

pålle

• Gäst
« Svar #128 skrivet: 17 sep-10 kl 21:09 »
"SA har försökt att vidta åtgärder, men har själv erkänt att han inte orkar ta hand om sina hästar vintertid."

I rest my case.
  Oki då klarnar det

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #129 skrivet: 17 sep-10 kl 23:40 »
  Oki då klarnar det

Visst är det ledsamt att förlora älskade djur. Men det är aldrig ok att på djurens bekostnad hålla någon glad. Att stå inne hela vintrar med otillräckligt med strö och overkade hovar är ju aldrig ok och det har ändå pågått (enligt anmärkningarna) sedan 80-talet. Någon jävla måtta får det helt enkelt vara.

Det jag kan hoppas är att någon kan tänka sig ha hästarna på bete där (men då måste förstås taggtråden-om jag nu minns rätt-) bytas ut mot godkänt stängsel. Så kan han ändå ha lyckan att få leva i hästars närhet del utav året.

Jkpgtjej

• Småland
« Svar #130 skrivet: 19 sep-10 kl 16:12 »
hlttp://blogg.aftonbladet.se/spotpix/2010/09/manifestationen-hos-hastmannen-var-intressant-text-foto

Här kan ni läsa om vår manifestation och här finns ett flertal bilder på både hästar, stall och omgivningar.

P.s  Tjejen på Buke var inte den första som läst papper från Länsstyrelsen, även jag och Daniel har tagit del av samtlig dokumentation- såväl positiv som negativ.  D.s

pålle

• Gäst
« Svar #131 skrivet: 19 sep-10 kl 16:21 »
hlttp://blogg.aftonbladet.se/spotpix/2010/09/manifestationen-hos-hastmannen-var-intressant-text-foto

Här kan ni läsa om vår manifestation och här finns ett flertal bilder på både hästar, stall och omgivningar.

P.s  Tjejen på Buke var inte den första som läst papper från Länsstyrelsen, även jag och Daniel har tagit del av samtlig dokumentation- såväl positiv som negativ.  D.s
Syn den fungerar inte för mig :(

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #132 skrivet: 19 sep-10 kl 16:35 »

fräsen

• Gäst
« Svar #133 skrivet: 19 sep-10 kl 16:45 »
blir nog svårt att få det torrt. Inte blir det mkt näring heller för hästar som jag antar ska jobba i skogen??
Annars brukar man ju slå hö i juni/juli och ta andraskörd som ensilage så här års.

pålle

• Gäst
« Svar #134 skrivet: 19 sep-10 kl 16:59 »
Tack ulric för länken

pålle

• Gäst
« Svar #135 skrivet: 19 sep-10 kl 17:02 »
blir nog svårt att få det torrt. Inte blir det mkt näring heller för hästar som jag antar ska jobba i skogen??
Annars brukar man ju slå hö i juni/juli och ta andraskörd som ensilage så här års.
Tror inte dom går så hårt i skogen   blir nog mest ved och några timmer stockar  skulle ja tro

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #136 skrivet: 19 sep-10 kl 21:57 »
Känns som att det definitivt blir problem med både hygienisk kvalitet samt näringsmässigt då man tar beslutet att slå höet i slutet av september. Jag tyckte också att bilden inne i stallet på hästen i spiltan med sparsamt med strö och lågt i tak var rätt talande. Innevistelse hela vintern i den miljön är knappast hälsosam.
Jag har en liten fråga ang. det ekonomiska stödet till fonden, har hästmannen ekonomiska problem?
« Senast ändrad: 19 sep-10 kl 22:01 av Sar »

fräsen

• Gäst
« Svar #137 skrivet: 19 sep-10 kl 22:04 »
om inte folk hjälpt honom med slåttern, vad hade han då tänkt ge för foder i vinter?

Per Gynt

• Gäst
« Svar #138 skrivet: 20 sep-10 kl 08:58 »
Hässja hö i mitten av september  ???

pålle

• Gäst
« Svar #139 skrivet: 20 sep-10 kl 09:18 »
 Ja dom väll en rövare väll på indian sommar så det blir nog till att köpa hö  och det får han nog hjälp med hoppas ja  eller gåvor  men vad som är vickigt i samman hanget är hans sätt att leva med och av naturen så som det  var  en gång i tiden   hans marker är en guld gruva skulle ja tro iför en botanist efter som det alltid har drivets med häst   vore verkligen syn om det skulle gå till spillo  för vi får aldrig sådant till baka i gen .

Dela detta:

* Inloggade just nu

502 gäster, 3 användare (1 dolda)
Själv är bäste dräng, JoeDirt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser