Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ruvhönekrångel  (läst 468 gånger)

Rakadero

  • Inlägg: 3188
    • Västergötland
    • Reflections of Rachel
Ruvhönekrångel
« skrivet: 05 jun-10 kl 21:33 »
Vår australorp Sara har lagt sig att ruva igen, hon ruvade fram två kullar förra året. Det är jätteroligt. Men det fungerar inte så bra tyvärr...

Vi har fler hönor i år än förra året så det är mer konkurrens om redena (vi har ändå nio på 25 hönor och jag tycker inte det är för få) och när hon hoppar ner och äter etc så är det alltid någon annan som tar hennes plats. Hon lägger sig snällt i nästa rede istället och fortsätter som innan.

Det går an om man är hemma och kan flytta runt hönorna, men det är man ju inte alltid. I går låg hon på fel ställe när jag kom hem vid fyra, och eftersom hon brukar vara uppe och äta och sånt på morgonen någon gång (och det låg tre extraägg i hennes rede) hade hon varit av länge... Som tur var hade hon bara hunnit ruva ett par dagar men ändå...

Jag byggde ett nytt enkelrede och ställde på golvet i ett hörn åt henne och flyttade över henne i går kväll. Det gick bra. Hon fick fejkäggen att ligga på så länge, i fall det nu inte fungerar tänkte jag. Men hon låg snällt kvar vid åtta på morgonen såg jag. Sen senare på dagen låg hon i sitt gamla rede...  >:(  och bland fejkäggen låg två nya...

Jag lyfte tillbaka henne till det nya redet på golvet och det gick bra men på eftermiddagen var hon inne i ett annat av de gamla redena och låg där... Hon har fortfarande inte fått några riktiga ägg att ruva. Jag vill att hon ska få ruva men det fungerar inte så bra så här. Mitt sista försök var att lyfta in det nya enkelredet i kycklingburen under bajsbrädan, där hon bodde med sina kycklingar förra året, så jag kunde stänga om henne. Men hon blev rosenrasande på mig, ville inte ligga i det redet där.

Så hur gör jag nu?

Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Ruvhönekrångel
« Svar #1 skrivet: 06 jun-10 kl 08:54 »
Kan du fylla redet i kycklingburen med massa ägg och lämna buren öppen?? Ta sedan bort alla andra ägg så kanske hon svimmar av förtjusning när hon ser ägghögen i buren och går och lägger sig där frivillig?!? Om hon gör det så lär det inte vara lika svårt att stänga om henne.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Rakadero

  • Inlägg: 3188
    • Västergötland
    • Reflections of Rachel
SV: Ruvhönekrångel
« Svar #2 skrivet: 06 jun-10 kl 13:31 »
Vi flyttade henne sent i går kväll när det var sent till kycklingburen och nu ligger hon snällt på plastäggen där. Vi ska åka till en bekant och hämta några australorpägg till henne (vi har ju ingen sån tupp) i kväll!
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

372 gäster, 2 användare
magnus n, Corvus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser