Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Förändringar i äggskalet  (läst 2522 gånger)

Fnarin

• Skåne
Förändringar i äggskalet
« skrivet: 23 maj-10 kl 08:17 »
Hej, har ca 50 st höns av rasen brun lohmann, de lägger bruna ägg.
Men de 2 sista månaderna så har de blivit väldigt bleka i skalet, nästan vita. Vad beror detta på? De är 6 mån gamla, går fritt ute, har samma foder, inga andra förändringar. Har även 30 st äldre höns som går för sig själv, men deras ägg har inte förändrats.
De unga hönsen är oxå kala i stjärten men har aldrig sett att de hackar på varandra. Är det någon som vet vad detta beror på? Jag vill ju ha Bruna ägg!!

Bettyboop

• Småland
    • Andersson's Lantgård
SV: Förändringar i äggskalet
« Svar #1 skrivet: 23 maj-10 kl 08:36 »
Vad äter dom för foder idag?
Bor på härlig lantgård med Hästar, katter, kaniner, Rottweiler, Lohmanhöns, Dvärgkochin och Dvärgwyandotter. Odlar massor.

Bettyboop

• Småland
    • Andersson's Lantgård
« Svar #2 skrivet: 23 maj-10 kl 08:37 »
Får de snäckskal?
Verkar som det kan vara brist på kalcium
Bor på härlig lantgård med Hästar, katter, kaniner, Rottweiler, Lohmanhöns, Dvärgkochin och Dvärgwyandotter. Odlar massor.

Fnarin

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 23 maj-10 kl 09:00 »
Kan inte säga exakt vad där är i fodret, min man köper sädblandning från lantmännen som ska va till höns+värpfoder+snäckskal. Det konstiga är att det är samma foder till de nya hönsen och till dom gamla, har haft samma hela tiden. de får dessutom matrester som sallad o dyl + gräsklipp. Har hört att det kan va proteinbrist och har därmed ökat värpfodret oxå, men ingen förändring har visat sig.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #4 skrivet: 23 maj-10 kl 09:08 »
Att äggen bleknar med tiden är normalt om de värpt mycket och länge. Min Isbar la väldigt gröna ägg i början, nu är det vääääldigt ljust blå efter att ha lagt ägg hela vinter och våren. Min maranhönas ägg har också börjat tappat den där riktigt mörka färgen och liknar nu mer vissa av mina unga bruna lohmanns ägg. Färgpytsen tar helt enkelt slut. :P Äggen brukar få tillbaka färgen ordentligt efter att hönorna haft en ordentlig viloperiod (bruna ägg är dessutom inte bruna rakt igenom, utan man kan säga att det är ett vitt ägg som man målat brunt ovanpå, går t.ex. att skrapa bort den bruna färgen, och under är det vitt).

Och en sak till... ;D Har lagt märke till att ju större äggen är, ju blekare blir de på mina lohmanns. Äggen växer med hönans ålder, så alla våra bruna lohmanns som lägger ägg på över 100g har långt ifrån samma färg de hade förut när de la mindre ägg. Större ägg, större område att täcka med färg = blekare... Små ägg - Mindre område att täcka med färgen = mörkare ägg. Någon gång har man fått sådana där riktigt små ägg, som vaktelägg och de har haft väldigt mycket färg istället! 
« Senast ändrad: 23 maj-10 kl 09:12 av Linkoso »
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #5 skrivet: 23 maj-10 kl 09:15 »
Nu såg jag att dina höns var väldigt unga... Hm. Ja, då blev det lite skummare. De borde ju inte kunna blekas ur så pass extremt under så kort tid.  ???

Att de är kala i stjärten kan dock bero på att de värper väldigt mycket. Storvärpare brukar kunna förvandlas till babianer. ;D Dock vet jag inte varför de blir kala i rumpan utav det.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Fnarin

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 23 maj-10 kl 10:26 »
Ja mina höns är inte så gamla, skrev 6 mån men vid eftertanke så är dom nog 8 månader, men men, mina andra höns är 2 år gamla och deras ägg är fortfarande fint bruna.
De unga är precis som du säger-babianer- dom liknar det väldigt mycket. Det verkar som det hänt något med den flocken. De gamla och de nya går intill varandra men med nät emellan och det är bara hos de unga som denna förändring har skett- ljust äggskal och babianstjärtar. Undrar så vad det är för fel, någon sjukdom?? vill ju att dom ska ha det bra.

Helen N

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 24 maj-10 kl 13:09 »
Mina höns (1 maran och 5 brun derko) ägg har också bleknat senaste tiden.  De är cirka 1 år gamla och får helfoder plus snäckskal, majs och är ute och plockar i trädgården.  De lägger i för sig rätt stora ägg, de måste vara anledningen?
Intressant ämne!

Dela detta:

* Inloggade just nu

552 gäster, 1 användare
Staem

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser